• wamma

    Var går gränsen för vuxenmisshandel, tycker ni?

    Såg tråden om barnmisshandel..

    Och tanken kom upp att Var går gränsen för vuxenmisshandel tycker ni?

    För mig går det i att knuffa någon eller bli knuffad... Psykisk misshandel är Verbalt, när man har skällsord eller öken namn på varann

  • Svar på tråden Var går gränsen för vuxenmisshandel, tycker ni?
  • Leeloo

    Så fort man tar till våld, mer eller mindre, för att understyka antingen sina ord eller sin makt över en annan part, då är det misshandel.

  • Leeloo

    Jag har själv blivit misshandlad av ett ex och jag kan säga att en örfil svider fan så mycket hårdare än en spark. Att bli spottad på är värre än ett hårt slag på armen. Så det behöver inte vara så att ju hårdare slag man får desto sämre mår man av det...

  • Anonym (jag e 23)

    Min kille har gett mig örfilar och dragit mig i håret, en gång slog han så hårt att det kändes som att få in massa luft i örat.

    Och en gång höll han för min mun så att jag inte skulle gråta, efter det hade jag som blå lila märken över munnen, men då var jag 17-18.

    Han har aldrig gett mig ett knytnävslag som tur är.

    Nu har han inte gett mig en örfil eller liknande på 4 år, fast aggressiviteten finns där.

    Undrar om örfilar verkligen är misshandel.........

  • Leeloo

    Självklart är örfilar oxå misshandel!! För inte mår du speciellt bra av att få en örfil, eller tycker att det är skönt?

  • Anonym (jag e 23)

    Visst mår jag inte bra av det,
    Men räknas det som misshandel verkligen hos polisen?

  • Tygtiiger

    Anonym: allt du beskriver ovan är misshandel.

    För mig går definitionen av misshandel i ett förhållande när man slår/nyper/knuffar/sparkar/håller fast den andre i avsikt att skada. Att råka sopa till någon med en knoge istället för med kudden mitt under ett kuddkrig etc räknar jag inte dit även om man kan få blåmärken av det
    Även våldtäkt och sexuellt utnyttjande (tilltvinga sig sex eller "passa på" när den andre är berusad eller i annat underläge) tycker jag faller under misshandel.

    Jag accepterar inte mer våld från min man än vad jag skulle acceptera från en kompis - och ingen av mina kompisar drar mig i håret eller håller för min mun om jag säger/gör sådant som de inte håller med om.

  • Anonym (funderar)

    Denna tråd fångade mitt intresse...

    Har under en längre tid funderat över mitt ex:s beteende och mitt beteende men inte vågat fråga ngn ... så hur tänker ni kring dessa saker:

    - vi går på stan. Jag vill gå in i affärer men han vill det inte. Han tar tag i min nacke och vrider huvudet frammåt och trycker så att jag ska gå förbi. Om jag ändå går åt mitt håll drar han i armen. (Inte engångsföreteelse)

    - Drar mig i håret för att få mig att resa mig (skämt eller inte? Har en allvarlig underton)

    - Efter en utekväll - (relativt dragen) knuffar han helt plötsligt ner mig på marken ( hade denna gång varit tillsammans i tre månader)

    Så - hur skulle ni tänka kring dessa saker?

  • Anonym (Bullmamma)

    Anonym (funderar) . Jag skulle gå direkt. Jag hade blivit livrädd för vad framtiden skulle bära i sitt sköte om han redan nu indikerar att han inte respekterar dig utan kränker dig fysiskt. Signalera direkt att detta inte är ok!

  • Anonym (funderar)

    Bullmamma: det är slut så... Detta är sådant som jag när det skedde, kände var jobbigt, och kanske inte rätt. Samtidigt så skämdes jag och det gav mig en ordentlig funderare på beteendet. Anser mig själv inte vara tjejen som man trampar på hur som helst, men tydligen så tillät jag till viss del denna behandling. (till viss del innebar att jag tog upp det vid ett antal tillfällen - men ifrågasatte det för mig själv i det tysta om det bara var fjantigt av mig att tänka ordet .,..)

  • Anonym (Bullmamma)

    Anonym (funderar) Jag tror att du är starkare än du tror. Annars hade ni säkerligen varit tillsammans fortfarande. Jag tror att man kan bli så förskräckt att man blir lite paralyserad och under en period inte beter sig som man vanligen brukar.

  • Nomanisanisland
    Anonym (jag e 23) skrev 2006-02-18 22:43:40 följande:

    Min kille har gett mig örfilar och dragit mig i håret, en gång slog han så hårt att det kändes som att få in massa luft i örat.

    Och en gång höll han för min mun så att jag inte skulle gråta, efter det hade jag som blå lila märken över munnen, men då var jag 17-18.

    Han har aldrig gett mig ett knytnävslag som tur är.

    Nu har han inte gett mig en örfil eller liknande på 4 år, fast aggressiviteten finns där.

    Undrar om örfilar verkligen är misshandel.........


    Klart örfilar är misshandel. Varje våldshandling är ett aktivt val där förövaren väljer att kränka och plåga offret istället för att behärska sig eller gå därifrån.
  • Anonym (!)
    Nomanisanisland skrev 2021-02-25 15:38:23 följande:
    Klart örfilar är misshandel. Varje våldshandling är ett aktivt val där förövaren väljer att kränka och plåga offret istället för att behärska sig eller gå därifrån.
    Du svarar ett 15 år gammalt inlägg! Vad är sannolikheten att personen fortfarande hänger på FL och söker svar på det?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (funderar) skrev 2006-02-19 00:25:07 följande:

    Denna tråd fångade mitt intresse...

    Har under en längre tid funderat över mitt ex:s beteende och mitt beteende men inte vågat fråga ngn ... så hur tänker ni kring dessa saker:

    - vi går på stan. Jag vill gå in i affärer men han vill det inte. Han tar tag i min nacke och vrider huvudet frammåt och trycker så att jag ska gå förbi. Om jag ändå går åt mitt håll drar han i armen. (Inte engångsföreteelse)

    - Drar mig i håret för att få mig att resa mig (skämt eller inte? Har en allvarlig underton)

    - Efter en utekväll - (relativt dragen) knuffar han helt plötsligt ner mig på marken ( hade denna gång varit tillsammans i tre månader)

    Så - hur skulle ni tänka kring dessa saker?


    Tänka? Jag skulle lämnat direkt, varför fundera?
  • Anonym (!)
    Anonym (Ann) skrev 2021-02-25 15:54:02 följande:
    Tänka? Jag skulle lämnat direkt, varför fundera?
    Tror du personen funderar fortfarande?
  • Nomanisanisland
    Anonym (jag e 23) skrev 2006-02-18 22:43:40 följande:

    Min kille har gett mig örfilar och dragit mig i håret, en gång slog han så hårt att det kändes som att få in massa luft i örat.

    Och en gång höll han för min mun så att jag inte skulle gråta, efter det hade jag som blå lila märken över munnen, men då var jag 17-18.

    Han har aldrig gett mig ett knytnävslag som tur är.

    Nu har han inte gett mig en örfil eller liknande på 4 år, fast aggressiviteten finns där.

    Undrar om örfilar verkligen är misshandel.........


    Klart det är misshandel. Det är en konsekvens av att din kille väljer att vara ett våldskriminellt val. Nästan alla våldshandlingar är ett val där förövaren väljer att plåga och kränka offret istället för att uppföra sig som folk.
Svar på tråden Var går gränsen för vuxenmisshandel, tycker ni?