• Batmam­ba
    Äldre 10 Nov 16:17
    1384 visningar
    3 svar
    3
    1384

    Känna vad som händer - EDA eller ej

    Jag har läst flera här på FL som säger att de inte vill ha EDA, eftersom de vill känna vad som händer under förlossningen och ha lite mer kontroll. Det är en logisk önskan, tycker jag.

    Jag har fött ett barn med EDA och ett utan (hann inte) och när jag hade EDA kände jag var barnets huvud befann sig, hur det rörde sig nedåt, när huvudet och sedan kroppen kom ut.

    När jag födde utan EDA hade jag ingen aning om var barnet fanns i förhållande till min kropp och jag märkte inte heller när det kom ut. Smärtan överskuggade de flesta andra sinnesintryck. Plötsligt gjorde det bara mindre ont och barnmorskan höll bebisen framför mig. Snacka om förvåning!

    Min erfarenhet är alltså att jag fick mer kontroll med EDA och tappade den helt utan. Men så klart är det här väldigt olika. Berätta om era erfarenheter med och utan EDA. Hur mycket uppfattade ni av födelseförloppet? Kände ni vad som hände?

    Observera att den här tråden inte handlar om huruvida EDA är bra eller inte utan bara om hur vi har upplevt våra förlossningar. Jag är fö nöjd med båda mina.

  • Svar på tråden Känna vad som händer - EDA eller ej
  • fannyb­k
    Äldre 10 Nov 17:00
    #1

    Jag har bara fött ett barn och det var med EDA. Jag kände också att jag hade mer kontroll när den började ge effekt än vad jag hade innan. När jag kom in var jag öppen 8 cm, hade knappt någon värkvila och var helt slut av all smärta. Jag fick EDA:n ganska omgående och kände direkt att den gav effekt. Den där riktigt intensiva smärtan försvann och jag kunde andas igen. Fick i mig en macka och lite saft och fick ny energi. Trycket neråt kände jag hela tiden men det var mer en obehaglig känsla än smärtsamt. En timme efter jag fått EDA:n började mina krystvärkar och de kände jag men för mig var det en nödvändig smärta som jag på något sätt längtade efter eftersom jag visste att det var det som behövdes för att få ut barnet. Tillsammans med barnmorskan som hjälpte mig genom krystvärkarna kände jag allt som hände där nere men med kontroll och inte i panik. Jag är väldigt glad att jag tog EDA:n för den fungerade väldigt bra på mig. Samtidigt känner jag flera som det har fungerat sämre för. En där den bara tog på ena sidan och en som den tog "för bra" på så hon inte kände krystvärkarna vilket ledde till att hon tillslut blev klippt och de fick använda sugklocka.

  • Batmam­ba
    Äldre 29 Nov 19:07
    #2

    Tack, fannybk! Någon mer?

  • Äldre 19 Feb 21:53
    #3

    Jag födde första barnet med EDA och andra utan. Väntar nu tredje barnet och vill inte ha EDA om det kan undvikas.

    Min åsikt: EDA tog visserligen bort smärtan på ett väldigt effektivt sätt, men den försämrade också mitt värkarbete så att dom var tvungen att sätta in värkstimulerande dropp. Jag hade ingen aning om hur jag skulle göra för att jobba med min kropp och kände mig lite vilsen. När effekten av EDA försvann kändes allt om möjligt värre än innan och BM förklarade efteråt att detta ibland är effekten av värkstimulerande. Dessutom gjorde EDA så jag inte kunde kissa och jag var tvungen att ha kateter i 3 dagar efter förlossningen. Total tid: 16 timmar varav 8 på förlossningen.

    Andra barnets förlossning var en dröm. Jag stannade hemma så länge jag vågade, sa ifrån angående EDA så snart jag kom in till förlossningen. Istället valde jag bad och lustgas. Värkarna gjorde ont men var hanterbara, dessutom kände jag på nåt sätt vad kroppen ville att jag skulle göra. Efter en timme på förlossningen kom krystvärkarna och det var samma sak där: jag visste precis hur jag skulle göra! Dottern kom ut på bara en krystvärk :)

    Totalt tid: 6 timmar varav 1,2 på förlossningen.

Svar på tråden Känna vad som händer - EDA eller ej