• Johannabanna

    Cellförändringar grad 3

    Hej..

    Jag har aldrig skrivit här men gör det nu i förhoppning om att få ett lugnande stöd.

    Igår fick jag reda på att jag har cellförändringar grad 3, aggressiva dessutom. Livet rasade och nu är jag livrädd. Någon med erfarenhet?!

  • Svar på tråden Cellförändringar grad 3
  • hellolove

    Hej!
    I våras gjorde jag också mitt första cellprov, vilket resulterade i att jag också låg i grad 3 med allvarliga cellförändringar. Jag fick åka till ett sjukhus i Trollhättan där dom kollade lite mer noga, skickade hem mig och sa att jag skulle på ett nytt prov ett halvår senare (nu i vinter) för att det kunde gå tillbaka av sig självt, plus att det hade gått ner lite. Skönt, tänkte jag, men sen flyttade jag till Göteborg och blev gravid, så jag ringde Sahlgrenska som ville att jag skulle komma på en koll rätt omedelbart och där sa dom att det var tvunget att skäras bort för det var ca 1 cm-stort område som var vääääldigt fult och dom ville inte vänta tills efter jag har fått barnet. Så jag ska in på "operation" på fredag.

    Har du fått tid för operation, eller vill dom att du ska vänta tför att kolla om det går ner av sig själv? Vad jag har förstått det som tar det flera år innan en grad 3 utvecklas till något så gravt som cancer, och de kommer ta bort den delen som är väldigt dåligt förändrad. Tänk att det är jättebra att dom har sett det i tid!! 

    Hoppas det ger dig lite stöd ändå. Kram! <3

  • Skumbollen

    Jag har haft cellförändringar av grad tre på en bit av tappen, det togs bort genom konisering. Ett hyfsat enkelt ingrepp upplevde jag det som. Efter koniseringen gick jag på kontroll efter tre månader, sex månader och ett år innan de släppte mig. Jag var då 26 år. Min syster har gjort tre koniseringar och hade inte mycket av tappen kvar efter sista. Hon födde precis en fullgången son.

    Förstår att du är orolig men detta är en ganska vanlig åkomma för oss som haft oskyddat sex med olika partners. Det är ju jätte bra att de hittat förändringarna och kan ta bort dem :) lycka till

  • Irra76

    Har haft precis samma sak, 1998. Dessa frystes bort under narkos och jag fick gå på uppföljningar under varje halvår, i ca 4 år. Sedan friskförklarad!

    Det går säkerligen jättebra för dig med!!!

  • Emmsan26

    Hej!

    När jag fick svar på cellprovet så var jag tydligen gravid. Har 3e graden. I söndags fick jag missfall då jag trodde att jag var i v.13 nån som vet om dom måste göra nån åtgärd innan jag försöker bli gravid igen?

Svar på tråden Cellförändringar grad 3