Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Göra läsläxa VARJE dag

Här är det 15 minuter 5 gånger/veckan som gäller. Första klass. Han tycker att det är rätt kul så läser lite mer tidsmässigt. Har avverkat en lasse-maja-bok i veckan senste tiden veckorna. Barnen i klassen har individualiserade läsläxor. Har de bra flyt så är det ju inget problem att de läser annat för er istället. Det viktiga är ju att just läsa regelbundet/dagligen....och det verkar ju era barn göra = inget problem.

• Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 21:50:33 följande:

Exakt så tänker jag men nu är sambons ex helt galen för att vi inte läser läsläxa varje dag i 15 minuter. Hon har gapat o härjat i 1.5 timme om det. Huvudsaken är ju ATT de läser,tycker jag. Enligt henne ska SAMMA sida läsas om och om igen 15 minuter varje dag.

Nej, det är dårskap om man har ett barn som redan läser bra. När man precis lärt sig avkoda så är det bra huvudsakligen för igenkänningen, men annars kan det ju ta död på den mest lässugnes motivation. Om det är så att barnen redan läser bra, har läst läxan så att de har bra flyt så går man vidare till något annat. Jag tycker att din sambo och barnens mamma ska prata med läraren så behöver det inte bli tjafs kring rena missförstånd. Men det är bra att höglöda dagligen. Min son är en bra läsare för sin ålder men en del rent förståelsemässigt går honom förbi och han har inte helt greppat det här med skiljetecken etc vilket också gör att förståelsen går förlorad. Det kan man jobba med när de läser högt. Min son får även en extra faktatext med lite innehållsfrågor till för att variera och just jobba med textförståelse. Lärare i svenska på högstadiet så jag är inte helt ute och cyklar. Prata med läraren som sagt så att alla är på det klara med vad läxans syfte är .
  • Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 22:21:44 följande:

Barnen kommer också alltid och frågar om det är något om de inte förstår när de läser själva

Fast det kan/ska ni inte nöja er med. Det krävs en skicklig läsare med med goda lässtrategier för att verkligen förstå att man inte förstår. Jag har ganska få tonårselever som har nått så långt. De förstår det explicita men inte det implicita.
  • Flickan och kråkan
    mammavetintevadgöra skrev 2014-11-11 22:31:09 följande:

Givetvis litar jag inte på att barnen klarar läsningen själva. Jag menade bara att på så sätt " fudkar" de inte o hoppar över svåra ord utan vill lära sig. Jag frågar alltid vad boken handlade om. ., vem som gjorde vad och varför och låter dem berätta om boken. Likadant när vi läser högt för dem går de återberätta lite om vad vi läst.

Ja, men har de kommit så långt så ska de givetvis inte läsa en kort läsläxa om och om igen. Det tror jag inte läraren har för syfte heller. Läs tills de kan läxan med flyt och läs sedan annat men låt dem högläsa varje dag för er för att jobba med intonation, inlevelse och liknande. Santala om det lästa (inte alls sanna sak nör man shälv inte läst). Och se till att föräldrarna pratar med läraren så att det inte blir onödigt tjafs pga missförstånd. Låter inte som en svårknäckt nöt .
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-11-12 09:31:08 följande:
    Jag hade knäckt läskoden redan innan jag börajde skolan, läste Kittyböcker i första klass och hatade högläsning (och har alltid hatat att läsa innantill) så högläsning för mig var varken nödvändigt eller att jag gillade det
    Jag avskyr det lika mycket fortfarande, så jag vägrar att skriva ner tal i förväg, föredrag i förväg (men fixar det gallant ändå)
    Om man har ett barn som verkligen hatar att högläsa så skulle jag tipsa om att som förälder tyst läsa det barnet läst så att man kan jobba med förståelsen tillsammans ändå.
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:07:59 följande:

En fråga, ni som läser läxa 5 dagar i veckan, hur omfattande läsläxa har era barn i åk 1?
    Här är det ett kapitel som är väldigt kort och så ska de skriva en mening och/eller rita en bild som Tkapitlet handlar om.

Texterna är i min sons skola individuella och läxan innebär att de ska högläsa 15 minuter/dag. Hur mycket text varje barn arbetar med är alltså individuellt.
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:18:40 följande:

Jo, så är det uppdelat här också Flickan och kråkan, men det är ändå extremt korta kapitel.
    Dottern blir nästan sur när jag ber henne läsa ännu en gång så då väser hon fram texten mellan tänderna utan problem alls. Känns som att hon kanske har en för lätt text? Läraren har säkert koll på hennes läsförmåga, men som sagt, texten i läxan är inga problem och därav tjatar jag inte om det varje dag då hon läser annat istället.
    Bör jag tänka om?

Vad jag menar är att i och med att de får individuella texter så behöver de inte läsa om, om det inte finns behov. Min son tar hem en bok (de sista veckorna har han kommit hem med lasse-maja-böcker) och sedan läser han ungefär ett kapitel om dagen. Han läser inte om samma text flera gånger om det inte är så att jag märker att han läser tokigt, vilket han gör lite titt som tätt för att han inte har koll på skiljetecken ordentligt ännu. Då får han läsa om meningen/meningarna och så pratar vi om textavsnittet.

Hans lillebror har också knäckt läskoden, men han har ju inte kommit så långt så för hans del så är det bra att läsa korta enkla texter.....många gånger om igen. Han gillar ju det också för då känner han igen och blir uppmuntrad. För en god läsare blir det mest tjatigt.

Jag tycker att du och dottern läser den bestämda läsläxan tills hon har flyt...oavsett hur många gånger som krävs. Tar det en eller två gånger, så lämna det där och gå vidare till någon annan text/bok. Det viktiga är ju att hon läser regelbundet inte att traggla en välkänd text om och om och om igen av principsak .
  • Flickan och kråkan
    Duckan skrev 2014-11-13 09:35:23 följande:

Flickan och kråkan, hon läser massa annat som inte är läxan. I sina lekar är hon ofta fröken och har högläsning för sina barn så hon övar utan att tänka på det.

Sitt då för allt i världen inte och traggla en enkel läsläxa om och om och om igen.  Läs den en gång om det räcker och sedan läser ni annat som ni tycker är kul och intressant .
  • Flickan och kråkan

Och så skulle jag nog prata med läraren om lite mer utmanande läsläxor.....om du tror att det är något hon skulle gilla.

• Flickan och kråkan
    chrissandra skrev 2014-11-13 09:47:21 följande:

Vad har era barn för läseböcker?

I åk 1-3.

Här har de ingen gemensam läsebok/lärobok utan de får individuella böcker. Min son får kapitelböcker. Lätt-att-läsa-böcker på olika nivåer finns det också att välja bland.
Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag