Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Mobbing, vems ansvar?

Problemet är ju att INGA program eller åtgärder inom skolvärlden har visat sig ha effekt. Hur jäkla ambitiösa de än är. Enda som funkar är att flytta på sin mobbade unge INNAN han har etablerat en identitet som offer och mobbad som barnen på nya skolan kan nosa upp. Finns ingen "skollösning" när det handlar om regelrätt mobbning enligt min erfarenhet. Det enda som gäller är att hjärntvätta sitt eget barn med allas lika värde, empati medkänsla och tolerans för olikheter. Och med tanke på samhällsutvecklingen så ser det ju jävligt mörkt ut den biten. M. Kan inte ge sina barn värderingar som man inte själv har.

• Drottningen70
    kaffe skrev 2014-11-16 15:59:36 följande:

I så fall kanske man ska fråga sej varför inga åtgärder har effekt. Kanske använder sej skolan av fel metoder?

Ja det är ju det man utgått ifrån att man haft i alla år, att det är fel metod och så provar man nåt Annat som verkar bra och superseriöst. Likförbannat blir resultate detsamma. Ytterst kortvarig effekt för att det sedan ska exakt lika sant eller ännu värre för de utsatta eleverna.
  • Drottningen70
    Anonym (Förälder) skrev 2014-11-16 16:02:02 följande:

Föräldrar har fortfarande huvudansvar i uppfostran dvs uppfostra sina avkommor så de inte blir mobbare el ett offer

Man kan givetvis inte uppfostra sitt barn till att inte bli offer för mobbing. Noll ansvar ligger på mobbad. Och där finns inga gråzoner. I samma stund som vi lägger minsta delat ansvar på den mobbade är samma stund som vi själva riskerar att få ett barn som mobbar.
  • Drottningen70
    Anonym242 skrev 2014-11-16 16:10:15 följande:

Det är barnet själv som inte ska sticka ut från mängden och lära sig att flyta med strömmen vad det gäller om hur man ska va och ur man ska bete sig!

Jag har själv varit mobbad när jag var liten, men tog av mig offerrocken och samlade mig och gav mig på mobbaren så bytte de andra sida och jag var den som mobbade mobbaren ett tag innan vi försonades och blev bästa vänner!

Fruktansvärt tragisk inställning. Man kan ju lugnt säga att mobbarna verkligen lyckades med att bryta ned din självkänsla om du ännu idag som vuxen belastar det barn du en gång var som medskyldig till att bli mobbad. Ett sorgligt och glasklart exempel på hur den som mobbas skadas ända in i själen under lång tid framåt och hur svårt det är att reparera dessa skador. Jag anklagar dig inte. Din inställning är

Nån slags copingstrategi som du behöver för att göra världen förståelig och navigerbar.
Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?