• jagaf
    Äldre 17 Nov 11:17
    18395 visningar
    78 svar
    78
    18395

    Sluta med BH?

    Min vackra 21-åriga dotter har nyligen slutat med BH eftersom hon får så ont i ryggen av att ha den. Hon säger att det är så skönt och vill helst inte börja igen.

    När jag var i hennes ålder var det modernt att inte ha BH, det var bara gamla tanter som hade det. Nu är det jag som är gammal tant, 53 år, och jag skulle också vilja sluta med BH tror jag. Men hur skulle det tas emot? Ganska stora, ganska hängiga bröst, lite ojämnt stora (som de allra flestas).

    Hur reagerar ni på kvinnor utan BH? Gamla som unga? 

    Vill ha svar från både kvinnor och män!

  • Svar på tråden Sluta med BH?
  • Anonym (bhlös­)
    Äldre 22 Nov 14:39
    #61

    Man ska väl kunna göra det man känner för.Bröst är ju inga sex organ Går oftast utan bh.Viktigt att tonårstjejer inte börjar med bh för tidigt Risken för hängbröst ökar då ju

  • Anonym (My cents.­..)
    Äldre 22 Nov 17:02
    #62

    Det viktiga är väl att du känner dig bekväm - det brukar sprida sig i resten av kroppen... räkna däremot att vi män tittar till en gång extra, men det kanske inte gör något?

  • Esoada
    Äldre 22 Nov 17:26
    #63
    Anonym (bhlös) skrev 2014-11-22 14:39:18 följande:

    Man ska väl kunna göra det man känner för.Bröst är ju inga sex organ Går oftast utan bh.Viktigt att tonårstjejer inte börjar med bh för tidigt Risken för hängbröst ökar då ju


    Nej det gör det inte
  • Efraim Barkbi­t
    Äldre 22 Nov 17:28
    #64
    Anonym (bhlös) skrev 2014-11-22 14:39:18 följande:

    Man ska väl kunna göra det man känner för.Bröst är ju inga sex organ Går oftast utan bh.Viktigt att tonårstjejer inte börjar med bh för tidigt Risken för hängbröst ökar då ju


    Vad är fel med hängbröst?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (Z)
    Äldre 22 Nov 19:54
    #65

    Jag (kvinna, 28) kunde inte bry mig mindre om hurvida andra kvinnor väljer att ha på sig bh eller ej.

  • Anonym (..)
    Äldre 22 Nov 21:02
    #66

    Alla måste få göra som dom vill. Synd att något så personligt är en fråga om social acceptans

    Det är väl inte så snyggt när dom är stora, men vad tusan..Har man stora är det ju inte mycket man kan göra annat än en operation, och så snygga är inte stora i behå heller.. Finns inget tvång för män att ha behå på sina chipstuttar och inget krav att ha korsett på en tjock mage, så jag begriper inte varför kvinnobröst är så skamliga i sammanhanget. Att man ser bröstvårtorna genom, borde ju inte heller vara ett problem. Finns ju killar som det syns på också, ingen klagar. Jag har små själv, föredrar sporttopar.


    Grynet2010 skrev 2014-11-18 07:56:32 följande:
    Jag har inte använt bh på snart 2 år sedan jag va på min 5:e koll för bröstcancer ( tack och lov bara lymfknutar) och läkaren hade läst en studie från usa att bh med bågar är kopplad till just bröstcancer. Har inte haft en enda svullen lymfkörtlel sen dess så jag kommer aldrig att stänga in mina bröst igen :)

    Intressant, jag har också hört det där om bågbehåar. Undviker dom som pesten, sjukt obekvämt!
  • Anonym (Madel­eine)
    Äldre 23 Nov 07:18
    #67

    Som 40-plussare och efter tre barn som jag ammade länge var det inte mycket kvar av min bröst så jag använde mitt sparkapital och gick till en plastikkirurgklinik som gjorde ett jätte fint jobb. Eftersom jag får höra att jag ser bra ut i övrigt så vore det trist att behöva stänga in brösten i en bh. Så jag slängde alla mina gamla bh:ar i soptunnan och går numera nästan alltid i tajt t-shirt som markerar mina bröstvårtor. Jag jobbar som lågstadielärare och det är inget problem att vara bh-lös på jobbet.

  • Äldre 23 Nov 15:54
    #68
    Anonym (Madeleine) skrev 2014-11-23 07:18:25 följande:

    Som 40-plussare och efter tre barn som jag ammade länge var det inte mycket kvar av min bröst så jag använde mitt sparkapital och gick till en plastikkirurgklinik som gjorde ett jätte fint jobb. Eftersom jag får höra att jag ser bra ut i övrigt så vore det trist att behöva stänga in brösten i en bh. Så jag slängde alla mina gamla bh:ar i soptunnan och går numera nästan alltid i tajt t-shirt som markerar mina bröstvårtor. Jag jobbar som lågstadielärare och det är inget problem att vara bh-lös på jobbet.


    Jag har aldrig använt bh (utom ett kort tag när jag ammade. Jag har iofs ganska små men fasta bröst.  Idag  jobbar jag på en förskola och har aldrig märkt någon negativ reaktion på det.
  • Anonym (brale­ss)
    Äldre 23 Nov 17:24
    #69
    Esoada skrev 2014-11-22 17:26:42 följande:
    Nej det gör det inte
    Jo det gör det Kolla länken
    http://www.expressen.se/halsoliv/kvinnor-far-hangbrost-av-att-anvanda-beha/
  • Äldre 23 Nov 17:27
    #70

    Jag bryr mig inte.

    I flera år trodde jag BH var ett måste, tills dagen jag besökte en liten by i norra Finland. Knappt en enda kvinna hade BH där inne, även om tuttarna hängde nere vid naveln. Det var en utav de mest inspirerande dagarna i mitt liv. Jag använder bara BH om jag vill att mina bröstvårtor inte ska synas. Det kan ta fokus från viktiga samtal t.ex. Sjukt irriterande. Annars struntar jag i det och jag struntar också i om andra inte har på sig BH.

  • Äldre 25 Nov 16:46
    #71
    Anonym (braless) skrev 2014-11-23 17:24:31 följande:
    Jo det gör det Kolla länken
    http://www.expressen.se/halsoliv/kvinnor-far-hangbrost-av-att-anvanda-beha/
    Viktigt att veta detta Många tjejer i tonåren tror ju precis tvärtom vilket alla BH tillverkare tjänar grova pengar på
  • Anonym (:))
    Äldre 25 Nov 18:48
    #72

    Jag har tänkt mycket på det här med bh:ar, är det inte så att dom blir lite hängigare om man inte har bh på sig ?

    detta kanske inte är ett problem för alla, men jag tänker mig att om man inte har nått stöd och man går omkring och sådär så borde det väl vara ganska logiskt om dom blir lite hängigare? 

    Även om jag tycker att det är skönt att gå utan, hemma och så. har jag blivit lite rädd för att inte ha bh på mig. Jag tycker att mina är lite hängigare så efter jag "kom på" eller började fundera på det här så jag har nästan alltid bh på mig, ibland tom när jag sover. men jag byter oftast till en sport bh när jag är hemma eftersom dom är bekvämare  och en annan lite mer top liknande när jag sover. utan bygel förstås. 


    Jag vill liksom inte att dom ska bli "värre " än vad dom är redan med tanke på att jag är så pass ung.. 

  • Pillar­e
    Äldre 25 Nov 18:50
    #73
    Anonym (:)) skrev 2014-11-25 18:48:06 följande:

    Jag har tänkt mycket på det här med bh:ar, är det inte så att dom blir lite hängigare om man inte har bh på sig ?

    detta kanske inte är ett problem för alla, men jag tänker mig att om man inte har nått stöd och man går omkring och sådär så borde det väl vara ganska logiskt om dom blir lite hängigare? 

    Även om jag tycker att det är skönt att gå utan, hemma och så. har jag blivit lite rädd för att inte ha bh på mig. Jag tycker att mina är lite hängigare så efter jag "kom på" eller började fundera på det här så jag har nästan alltid bh på mig, ibland tom när jag sover. men jag byter oftast till en sport bh när jag är hemma eftersom dom är bekvämare  och en annan lite mer top liknande när jag sover. utan bygel förstås. 

    Jag vill liksom inte att dom ska bli "värre " än vad dom är redan med tanke på att jag är så pass ung.. 


    Usch, jag har hört så ånga olika saker om detta, ibland helt motsatser. Vissa säger de blir mer 'hängiga', vissa säger tvärt om, för att då fungerar musklerna som de ska och 'lyfter upp' dem, vissa säger det är pga amning.... vad ska man tro?
  • Anonym (:))
    Äldre 25 Nov 19:32
    #74
    Pillare skrev 2014-11-25 18:50:57 följande:
    Usch, jag har hört så ånga olika saker om detta, ibland helt motsatser. Vissa säger de blir mer 'hängiga', vissa säger tvärt om, för att då fungerar musklerna som de ska och 'lyfter upp' dem, vissa säger det är pga amning.... vad ska man tro?
    jaa jag har också hört massa olika saker, man blir helt förvirrad.
  • Äldre 25 Nov 22:16
    #75

    Men om du är tveksam om man får hängbröst av BH eller inte så får du ju bestämma dej för om du vill lite på vetenskapen (=man ökar risken för hängbröst)
    eller lita på BH reklamen som helt saknar stöd i vetenskapen utan bara är påhittad Mitt val är enkelt

  • Pillar­e
    Äldre 25 Nov 22:25
    #76
    nagev skrev 2014-11-25 22:16:54 följande:

    Men om du är tveksam om man får hängbröst av BH eller inte så får du ju bestämma dej för om du vill lite på vetenskapen (=man ökar risken för hängbröst)

    eller lita på BH reklamen som helt saknar stöd i vetenskapen utan bara är påhittad Mitt val är enkelt


    Vegenskapligt bevis? Alltså man har gjort experiment under många år (30+ år) som följade stora grupper av kvinnor med/utan BH och filtrerade resultaten med hänsyn till genetik, storlek, barn, viktvariationer osv?

    Jag tror inte det finns någon seriös undetsökning som tar hänsyn till de som vi vet påvärkar, utan nästan alla verkar baseras på enbart nulägets observationer plus, som du nämnde, reklam och rykte.

    Med andra ord, kära kvinnor, gör vad ni vill. Det är era kroppar, bara ni bestämmer.
  • Anonym (:))
    Äldre 25 Nov 23:17
    #77
    nagev skrev 2014-11-25 22:16:54 följande:

    Men om du är tveksam om man får hängbröst av BH eller inte så får du ju bestämma dej för om du vill lite på vetenskapen (=man ökar risken för hängbröst)
    eller lita på BH reklamen som helt saknar stöd i vetenskapen utan bara är påhittad Mitt val är enkelt


    jag har aldrig hört någon reklam om att man har bh för att brösten inte ska bli hängiga, utan snarare för mer stöd. men Det kanske är så bara att jag inte hört det :) men ska man gå efter den där artikeln som länkades ovan så vet jag inte om 7 millimeter på 15 år är något som jag skulle bry mig om. Hade nog varit värre om det var 7cm haha.
  • Anonym (icke hängig­)
    Äldre 25 Nov 23:34
    #78
    Anonym (:)) skrev 2014-11-25 18:48:06 följande:

    Jag har tänkt mycket på det här med bh:ar, är det inte så att dom blir lite hängigare om man inte har bh på sig ?

    detta kanske inte är ett problem för alla, men jag tänker mig att om man inte har nått stöd och man går omkring och sådär så borde det väl vara ganska logiskt om dom blir lite hängigare? 

    Även om jag tycker att det är skönt att gå utan, hemma och så. har jag blivit lite rädd för att inte ha bh på mig. Jag tycker att mina är lite hängigare så efter jag "kom på" eller började fundera på det här så jag har nästan alltid bh på mig, ibland tom när jag sover. men jag byter oftast till en sport bh när jag är hemma eftersom dom är bekvämare  och en annan lite mer top liknande när jag sover. utan bygel förstås. 

    Jag vill liksom inte att dom ska bli "värre " än vad dom är redan med tanke på att jag är så pass ung.. 


    De blir absolut hängigare utan bh...sen kan man ju välja en lite skönare mjuk bh.

    Det bästa du kan göra är att träna bröstmusklerna. Gärna med styrketräning som tex skivstång i sned bänk...det tar på nedre bröstmusklerna som liksom "lyfter" brösten. Tro mig det är världens skillnad och syns snabbt resultat!
Svar på tråden Sluta med BH?