Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Mamman kanske startar en vårdnadstvist i framtiden ( Osäkert), vill ha svar och åsikter på hur jag ska göra för att skydda mig.

    alltså rent juridiskt har hon redan hela vårdnaden om jag förstår det rätt? 

    Då kan hon inte börja tjafsa om vårdnaden eftersom hon redan har den. En vårdnadstvist handlar ju om att någon vill ha hela vårdnaden eller alternativt att du vill ha gemensam vårdnad.

    Däremot kan hon i framtiden vilja ändra på umgänget och hur ni ska ha tiden mellan er med barnet.  Men det kan ni skriva schema om hos familjerätt. 

    Vill du ha gemensam vårdnad så att ni båda två får rätten att ta juridiska beslut så måste du fråga henne om ni kan lösa det gemensamt. Blankett om det finns hos skatteverket.  Vill hon inte det kan DU starta vårdnadstvist om hon förvägrar dig det. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    underhåll betalas av den förälder som inte bor med barnet.  Det har inget att göra med hurvida man har vårdnad eller inte. 

    Alla föräldrar oavsett hur vårdnaden ser ut betalar underhåll för sitt barn när man inte bor tillsammans med det.  Dvs att barnet är skriven på din adress. 

    Är du däremot orolig för att hon nån gång ska tjafsa om att du inte haft barnet som ni kommit övererns om så är det dags att skriva ett skriftligt schema på hur det faktiskt ser ut.  Det kan du göra på datorn och bara be henne att skriva under det . Eller så går ni tillsammans till familjerätten och får ett schema fastställt hos dom. Det är lika bindande som hos en domstol.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Mamman kanske startar en vårdnadstvist i framtiden ( Osäkert), vill ha svar och åsikter på hur jag ska göra för att skydda mig.