• Anonym (Kaffedraken)

    Vad är hög/lågutbildad för dig?

    Anonym (ts) skrev 2014-11-22 12:15:55 följande:

    Då tänkte jag röra i ett ämne som jag har märkt skiljer sig väldigt mycket beroende på vem man frågar, så därför tänkte jag fråga er vad ni tycker!

    Vad anser ni att en högutbildad person är vs en lågutbildad? 

    Och hur ser ni på "fina" yrken i jämförelse med mindre "fina" yrken?

    Exempelvis så är juristutbildningen runt 4,5 år lång, lärarutbildning ligger på runt 3 - 5,5 år ändå är det ju i samhällets ögon "finare" att säga att man är jurist än att säga att man är tex förskolelärare? 

    Styrs ni av vad som är ett "fint" yrke vs mindre "fint" yrke när ni definerar en högutbildad person vs lågutbildad? 

    Så shoot! hur tänker ni? Hur ser ni på olika yrken? 


    Enligt mig;
    Högutbildad - doktorsexamen eller motsvarande
    Lågutbildad - ej gymnasieexamen eller motsvarande
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ambulansliv skrev 2014-11-22 12:23:29 följande:

    Tycker också man kan vara högutbildad inom ett specifikt yrke. Nyutbildad och sen har du jobbat länge och skaffat dig påbyggnad inom detta. 


    Jag håller med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ts) skrev 2014-11-22 13:02:24 följande:

    så enligt vissa av er, så kan en person vara högutbildad medans en annan anses lågutbildad trots att dem läst lika många år men olika utbildningar?

    Tycker det är väldigt intressant hur olika alla verkar definera vad som är hög/lågutbildad.

    Kan tillägga att enligt scb så är man högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning på minst 3 år, dvs en kandidatexamen.

    Hur ser ni på det?


    Jag är medveten om att SCB gör annan uppdelning än jag.
    De värderar av annan anledning än jag.

    Anledningen till att jag gör den bedömning jag gör är att;
    Det finns undersökningar som visar att personer med ett fåtal år vid universitet tror mer på pseudovetenskap än de helt utan och de med "högre" universitetsutbildning.
    3 år är ett fåtal år.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (doktor) skrev 2014-11-23 09:50:41 följande:
    Tillåt mig att tillägga reklambranschen. Tjäna pengar på att upplysa människor om behov som de egentligen inte har. Vilket otyg. (Förlåt alla reklamare.)
    Det värsta av alla...

    Fastighetsmäklare!
    En totalt onödig institution för de flesta affärer, men envisas med att ta procent på alla transaktioner.
    Man har lyckats lura gemene man att de tillför något.
Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?