Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag håller med inlägg 8 att en palestinasjal är en politisk markering och jag tycker inte det är lämpligt att bära det på jobbet såvida man inte har ett jobb där det ges spelrum för ens politiska åsikter. Det finns många som använder sjalen bara för att den är snygg, utan att mena något med det, men det anser jag är omdömeslöst. Hamas som styr Gazaremsan och också sitter i den palestinska enhetsregeringen är terroriststämplade av EU mfl och jag ser inte att det är en lämplig organisation att stödja som lärare (även om man kanske inte gör det så ser det ju ut som att man gör det). Det är inte ett plagg att bära för att anses som ungdomlig eller häftig.

Du är inte SO-lärare hoppas jag?

• Seven Costanza
    Majsan70 skrev 2014-11-23 17:10:03 följande:

En gång i tiden ja, men inte nu! Bara se på utbudet som finns.  Och jo jag känner människor som är just Palestina anhängare.  med. Ungefär samma som att bära den Afghanska hatten, det går i modet så att säga. 

Varför skulle palestinasjalen ha slutat ha ett politiskt symbolvärde bara för att utbudet är stort? Att utbudet är stort kan ju lika gärna spegla att många i Sverige är Palestinaanhängare, inte minst den svenska regeringen som går ut och erkänner Palestina utan att konsultera EU eller FN och fått enormt mycket kritik för det världen över. Om jag hade gått till jobbet i en tröja med davidsstjärna på hade detta med all säkerhet tolkats som en proisraelisk markering.

Nej, jag håller med Anonym Ty om att det signalerar propalestinska åsikter eller att man är okunnig och naiv - JA, i kategori 2 ingår alla ni som tycker att man kan ha på sig vad som helst bara det är snyggt och att det är mer okej om "alla andra" också har det. Men har ni propalestinska åsikter så för all del bär sjalen, men ni kan inte känna er kränkta om någon tycker det är olämpligt utan får vara beredda på att antingen stå för er propalestinism eller erkänna att ni struntar fullständigt i symbolvärde bara något är snyggt.
  • Seven Costanza
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 15:52:01 följande:

Klart den inte är. Det är ett klädesplagg. Menar du att man inte får köpa produkter från Palenstina heller, för att det ses som en politiks markering?

Är det en politisk markering att åka till odemokratiska länder också?

Konstig argumentation - menar du att klädesplagg inte kan vara politiska och religiösa markeringar? En tröja med Che Guevara eller hammaren och skäran, en slöja, en kippa är också klädesplagg - det innebär inte att de inte sänder ut en viss bild av politisk och/eller religiös tillhörighet.

Man väljer själv vilka produkter och länder man vill gynna, men självklart bör man ju vara en medveten konsument. Vänsteranhängare som t ex Björn Afzelius och Mikael Wiehe menade ju absolut att man inte skulle åka till Spanien under diktaturen där, eller till Israel nu, likväl som amerikanska tullen drar öronen åt sig om man har för många stämplar från kommunistländer eller muslimska odemokratiska länder. Inget konstigt alls.
  • Seven Costanza
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 17:47:35 följande:

Värt att påpeka är att det är skillnad på vilka färger det handlar om. En enfärgad keffiyeh är det ju inget snack om, det är som vilken sjal som helst. Men även grönt/svart, sandgul/svart, rosa/svart/vitt och så vidare kan knappast ses som ett politiskt statement av någon annan än.

En svart/vit keffiyeh eller för den delen en vit/röd är förstås mer problematiskt även om det förstås inte är ett absolut politiskt attribut, det handlar mer om hur betraktaren ser det. Man ska komma ihåg att keffiyeh/shemagh har burits under många århundraden och fortfarande bärs som ett funktionellt plagg i många delar av Mellanöstern och Centralasien. Den bärs dessutom av militärer i en mängd olika länder.

Men om man nu vill bära en (vilket jag gör i stort sett dagligen) så bör man vara medveten om de politiska betydelserna av den, sedan kan man välja att ignorera dessa. Men om man inte alls har gjort den kopplingen måste jag nog säga att man är väldigt naiv och/eller okunnig.

Exakt så. Man kan inte motivera vad som helst med att det är mode. Man får gärna ha en sjal men om man inte är beredd att bli betraktad som propalestinsk anser jag att man ska låta bli.
  • Seven Costanza
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:54:37 följande:

Jo det kan de vara.

Men gemene man i Sverige ser inte Palestinaschalen som en politisk symbol, utan som ett modeplagg.

Jag tycker det är skillnad på ett allmänt plagg, såsom en schal, och en tröja med politiskt tryck.

Politiker världen över bär olika plagg, för att det är så modet ser ut i olika länder. Sedan sprids dessa plagg till andra länder, men det betyder inte att de som bär plaggen sympatiserar med just det landet.

Men vad är det du inte förstår? Palestinasjalens tryck ÄR ju ett politiskt tryck - hade det varit skillnad om det satt på en t-shirt? Eller om man hade haft en sjal av samma material och stil som en palestinasjalen fast med massa Davidsstjärnor eller hammaren och skäran så hade det varit mer ok bara för att det är en sjal? Bildgoogla hamas leaders så får du se - i stort sett alla har liknande Palestinasjalar som folk springer runt med här. Om man inte är propalestinska men ändå bär sjal är man en okunnig svensk helt enkelt.
  • Seven Costanza
    Majsan70 skrev 2014-11-23 18:14:43 följande:

Jag har faktiskt judar i min bekanskapskrets som bär just palestinasjalen som ett modeplagg.  Det är ett PLAGG, en sjal helt enkelt. De har valt att inte se nåt politiskt inslag i sina klädesplagg.

Alla judar är inte proisraeler och inte religiösa heller, men om de är det så blir jag väldigt förvånad över valet att bära palestinasjal.
  • Seven Costanza
    umm abdilleh skrev 2014-11-24 12:47:54 följande:

Att ha på sig palestinasjal symboliserar att man stödjer palestinierna vilket är en positiv sak med tanke på hur de blir behandlade och kommer fortsätta bli behandlade så .

Skulle du som muslim säga att de flesta muslimer tolkar bärande av sjalen på samma sätt som du, dvs att man stöder palestiniernas önskan om en egen stat?
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet