Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

En palestinasjal symboliserar ju att man tar palestiniernas sak gentemot judarna. Nu har ju även svenska staten erkänt Palestina, så det är inte någon förbjuden ståndpunkt i Sverige. MEN jag tycker nog ändå att det är olämpligt av en lärare, eller annan person i offentlig anställning, att ha på sig politiska symboler av vilket slag det vara må: knappar och pins från svenska partier, Che Guevera t-shirts... eller som sagt palestinasjalar. Eftersom det är viktigt att skolan är politiskt obunden, och att föräldrarna kan vara säkra på att inte barnen utsätts för politisk påverkan där.

• Centurione
    Emeli skrev 2014-11-24 23:47:43 följande:

OM du nu verkligen är lärare FÖRVÅNAR det mig att du är så okunnig att du inte känner till det starka politiska symbolvärde som palestinasjalen har. Jag hoppas verkligen att du inte undervisar i SO.

Att det skulle vara ett mode känner jag inte alls till, utom möjligen i vissa vänsterkretsar. Där jag bor och arbetar ser man inga alls.

Hade ni föräldramöte i november? Varför? Märkligt att lägga ett sådant vid terminsslutet. Jag hoppas och tror detta är en fejktråd. Jag hoppas innerligt att ingen lärare är så okunnig och omdömeslös.

Ja, jag tycker också att det låter märkligt. Palestinasjalen VAR mode i vänsterkretsar ett tag - på 70-talet om jag inte minns fel nu, kanske in på 80-talet också. Den bars tillsammans med samiska näbbstövlar och ryggsäckar eller vindtygsjackor från Fjällräven, lustigt nog... Men inte idag väl..? Jag tycker att frågan låter påhittad.
  • Centurione
    umm abdilleh skrev 2014-11-25 07:50:37 följande:
    Fast småbarn vet ju inte vad sjalen innebär och de tror nog att deras lärare bara har på sig en vanlig sjal och jag tror knappast t.s går runt och pratar om palestina för påverka dom.
    Nej, men det är mera principen. Man måste dra gränsen INNAN personalen kommer med t-shirts med direkta politiska budskap, som de läser upp för barnen när dessa frågar var det står.
  • Centurione
    Ariella skrev 2014-11-25 14:50:03 följande:

Men det är inte bara palestinier som har det. Kurder har ju också denna sjal. Ska man ex som kurd eller något annat inte få ha det för att det är en politisk markör? Låter jättelöjligt. Då ska väl lärarna inte få ha korshalsband heller?? Nej urdumt.

Fast korset är ju symbol för Sveriges gamla statsreligion. Vår statschef och hans gemål MÅSTE till och med bekänna sig till den religionen. Då vore det märkligt om den vanligaste symbolen för den skulle vara förbjuden i offentlig förvaltning...
  • Centurione
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-30 15:14:55 följande:
    En lärare som går i jeans och converse och har sin palestinasjal snyggt knuten är ju både snygg och representativ i mina ögon. Dessutom känns det fräscht med en lite ungdomlig attityd i en värld där  dom flesta lärare som verkar tävla i tantighet.
    Stå på dig TS
    Nej jag håller verkligen inte med. Det finns personer som arbetar med ungdomar - lärare, fritidsledare, konfirmationspräster o andra - som tror att de ska bli mer accepterade av ungdomarna, om de också är "ungdomliga". Snor ungdomarnas klädstil, försöker härma efter deras slanguttryck o.s.v.. Men ungdomarna genomskådar det. Det blir bara dumt och löjligt.

Vill man ha respekt av ungdomar, så ska man våga vara sig själv inklusive sin egen ålder, i mer erfarenhet. Dessutom ska lärare lära ut vuxenvärldens värderingar till ungdomarna - och inte tvärtom. Snart är ungdomarna vuxna och ska börja arbeta, och på många arbetsplatser måste man då följa en fullvuxen, seriös och välvårdad klädkod. Lika bra att de lär sig redan nu, att det är så vuxna klär sig när de är på sitt arbete (som ju lärare är när de är i skolan).
  • Centurione
    Anonym (C) skrev 2014-11-27 22:18:34 följande:
    Nä, att säga patetisk om någon är bara elakt. Håller dock med om att Converse och palestinasjal hör ungdomen till och inte klär en 40-åring. JAG känner mig för gammal för Converse och palestinasjal och jag är 28..
    Converse är dessutom skadligt för fötterna - och ännu mer för växande fötter, så barn borde egentligen ABSOLUT inte ha dem.
  • Centurione
    johanna101 skrev 2014-11-30 18:23:56 följande:

Det är egentligen ett sidospår i förhållande till TS fråga, men jag har barn på både dagis o förskola där många i personalen har palestinasjal när man är ute med barnen på stan. Vad jag vet har ingen förälder reagerat - tvärtom barnen älskar sina fröknar.

Ja, småbarn förstår ju inte vad symbolerna står för, så varför skulle de inte älska sina fröknar för det..? Fröknarna kunde ha KPLM(r)-knappar också, och barnen skulle älska dem ändå. Egendomligt argument.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet