Inlägg från: Anonym (Manuela) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Manuela)

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Anonym (Ty) skrev 2014-11-26 06:40:22 följande:

Bland sjalanhängarna i denna tråd har det skrivits om att den är ett "vanligt modeplagg" som har "tiotusentals användare". Jag roade mig i går och kollade efter palestinasjalar på min promenad på Vasagatan i Stockholm, via Centralen till Sergels Torg, en rundtur på Åhléns, via Gamla Stan till Slussen. Jag såg inte en enda palestinasjal. De måste vara vanliga i väldigt begränsade grupper.

Många i denna tråd anser att palestinasjalar är en politisk symbol. Ni som säger att det inte är så måste nog titta utanför er egna lilla (vänster-) grupp och inse att det ser annorlunda ut i verkligheten, de flesta använder inte palestinasjal och skulle aldrig göra det.

Av vad många har sagt i denna tråd borde ts som lärare förstå att det är olämpligt att bära palestinasjal på jobbet.

Det beror nog på var i Stockholm man rör sig.  Titta på Medborgarplatsen en fredagkväll t ex. I vissa förorter som Fisksätra, Kärrtorp, Tensta ser man fullt av kvinnor både unga och medelålders med palestinasjal.  Men det är klart i centrala stan på dagtid och i överklassförorterna så är nog palestinasjalen  mycket sällsynt.
  • Anonym (Manuela)
    annikat skrev 2014-11-27 21:37:04 följande:
    Jag går själv lärarutbildning på universitetet och ja jag använder sjal bara för att jag känner mig så himla snygg i den!.  Och ja visst kanske är det just vi som arbetar med att hjälpa människor som med en palestinasjal vill markera att vi står för mjuka värden och värnar människor mer än bara pengar som dom flesta tycks fokusera på numera. Och jag vill bara säga att ute på universitetet går många i palestinasjal - men mest inom vissa utbildningar. Man ser inte många ekonomer o jurister med sjal.
    Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!
    Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!
    Jättebra. hoppas att inte heller TS tvekar utan fortsätter ha sjal på jobbet. Jag är visserligen inte lärare men använder gärna mina palestinasjalar i mitt jobb.
  • Anonym (Manuela)
    Anonym (ovriden) skrev 2014-12-10 16:08:23 följande:
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
    Man kan också  se det så här. Vi blir ett mer o mer multikulturellt samhälle och då kan man också ta till sig influenser från andra världsdelar. Palestinasjalen är ett etniskt plagg på samma sätt som färgglada kraglösa skjortor och ponchos från latinamerika och tygskor med slejf från kina. Även om finska eller lappländska näbbstövlar tyvärr gått ur modet så var också dom ett utttryck för multikulturalism. Jag tror att den trista gråa neutraliteten som du och andra förespråkar motverkar sitt syfte.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet