• annikat

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Anonym (Ty) skrev 2014-11-25 13:24:29 följande:

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

Jag går själv lärarutbildning på universitetet och ja jag använder sjal bara för att jag känner mig så himla snygg i den!.  Och ja visst kanske är det just vi som arbetar med att hjälpa människor som med en palestinasjal vill markera att vi står för mjuka värden och värnar människor mer än bara pengar som dom flesta tycks fokusera på numera. Och jag vill bara säga att ute på universitetet går många i palestinasjal - men mest inom vissa utbildningar. Man ser inte många ekonomer o jurister med sjal.
    Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!
    Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!
  • annikat
    annakaragliou skrev 2014-12-18 10:57:12 följande:
    Håller helt med. Om vi alla var mer emottagliga för etniska influenser skulle vi alla kunna bidra till ökad tolerans och förståelse. Jag har arbetat som volontär och skördat sockerrör på Kuba i många år och älskar alla färgglada t-shirts jag köpt där. Jag har inga problem med att ha dom på jobbet även fast dom avslöjar min kärlek till det landet. 
    Det du skriver är så sant - multikulturalism behövs nu mer än någonsin. Får jag fråga vad du har för t-shirts från Kuba? Blir du aldrig stämplad som vänsterextremist?
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet