Inlägg från: Anonym (ovriden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ovriden)

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Har du palestinasjal men inga näbbstövlar på fötterna? Vad är det för fasoner? Du har väl inte glömt att sy fast hammaren och skäran samt en bild på Che Guevara på ytterkläderna (en jeansjacka förmodar jag)? Har du satt upp röda fanan som gardiner i klassrummet också? 1968 är förbi för länge sedan om du inte visste det.

• Anonym (ovriden)
    johanna101 skrev 2014-12-01 17:15:42 följande:

Vad jag menar är naturligtvis att mina barn möter sina dagisfröknar i palestinasjal så gott som dagligen och ingen förälder har andats så mycket som ett kritiskt ord om detta. Jämförelsen med ett nazikors måste vara ett lågvattenmärke i den här tråden.

Just detta är ett problem i det här landet - svenskarna är konflikträdda och vågar inte säga vad de tycker. Passar jämförelse med davidsstjärna bättre?
  • Anonym (ovriden)
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Det skulle t ex  aldrig falla mig in att byta mina jeans, converse och docs mot trista tantkläder.

Vad är converse och docs för någonting?
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
  • Anonym (ovriden)
    Anonym (Shamah) skrev 2014-12-15 05:14:58 följande:
    Vadå nationella traditioner? Det är sånt som man brukar få höra från sverigedemokrater
    Korrekt , anständig och välvårdad klädsel som inte distraherar eller stör undervisningen genom att signalera poilitiska eller religiösa ställningstaganden, grupptillhörighet, anspelar på klasstillhörighet eller ger sexualla signaler. Lärare och lärarinnor skall uppfattas som respektabla och vara ett gott föredöme inför sina elever. Då får eleverna en uppfattning av vad som förväntas av dem när de själva slussas ut i arbetslivet där det ofta ställs krav på representabel klädstil. 
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet