Inlägg från: Anonym (Natascha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natascha)

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 12:25:41 följande:

Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.

Det behöver det inte alls vara.  Palestinasjalen har man för att den är snygg och i alla fall än så länge trendig.  Om det handlade om politisk markering så skulle inte var och varannan ung kvinna ha den
  • Anonym (Natascha)

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

• Anonym (Natascha)
    Anonym (C) skrev 2014-11-27 22:18:34 följande:
    Nä, att säga patetisk om någon är bara elakt. Håller dock med om att Converse och palestinasjal hör ungdomen till och inte klär en 40-åring. JAG känner mig för gammal för Converse och palestinasjal och jag är 28..
    Jag undrar fortfarande hur världsbilderna kan vara så olika. Jag ser ganska många med palestinasjal på gröna tunnelbanelinjen, på pendeltåget och väldigt mycket i Södertälje där jag arbetar. Är det så att alla med sjal bor söder om stan?

Däremot ycker jag att det är synd att du tycker att man är för gammal för Converse när man fyllt 28. Jag är 34 och ser inga problem med att gå i Converse hela sommarhalvåret 
  • Anonym (Natascha)

Ju fler inlägg jag läser blir jag mer o mer undrande över hur intolerant Sverige har blivit.  För det första så diskuterar vi här ett ganska utbrett modeplagg. Dessutom använder nog mer eller mindre varenda  invånare i Mellanöstern palestinasjal.  Att framställa den som en terroristsymbol är därför bara fel. Möjligen kanske man kan få det till att den är en klassymbol. Jag tror t ex inte man hittar några palestinasjalar i Djursholm och på Lidingö. Själv tycker jag att det är snyggt med sjal - även om jag själv föredrar röd/vit eller lila/vit framför svart vit. Jag har aldrig haft problem med att ha sjal på arbetet (är offentliganställd) Och jag tror uppriktigt sagt inte att TS har några problem utom bland surkarten här på FL.  Om jag hade varit i TS ställe hade jag  inte brytt mig om några enstaka gnällande föräldrar  utan fortsatt ha sjal.

• Anonym (Natascha)
    Anonym (Ty) skrev 2014-12-05 15:44:10 följande:
    Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.
    Jag undrar var du bor och jobbar någonstans som inte har sett några palestinasjalar. Där jag bor finns det en hel del. På pendeltåget till Södertälje där jag jobbar ser man flera och inte minst ute på stan i Södertälje.  Men det är klart jag rör mig inte så mycket i överklassområdena.
  • Anonym (Natascha)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 11:43:02 följande:

Om man måste klä sig på ett visst sätt för att kunna möta ungdomar så är man helt fel ute. Sedan kan man förstås från början ha en "ungdomlig stil" men att "adoptera" en sådan är något helt annat. Skillnaden mellan att ha en "ungdomlig stil" som standard och att klä sig ungdomligt för att man tror att det ger en fördel kommer snappas upp av eleverna.

Vi hade en lärare på högstadiet som var närmare om inte över trettio men som hade en "ungdomlig stil", det var inget konstigt med det, hon var helt naturlig och bekväm i det. Vi hade även en vikarie som uppenbarligen var av den andra skolan, hon var minst fem år yngre än den andra läraren och det var pinsamt uppenbart att hon gjorde sig till. Det passade helt enkelt inte henne, det var inte hennes stil och det märktes.

Naturligtvis skall det kännas naturligt att ha en ungdomlig klädstil även när man börjar närma sig medelåldern. Ens yttre och inre måste tala samma språk. Där har du helt rätt. Man skall undvika att "klä ut" sig. Men  -  En av fördelarna med palestinasjalen är att den är åldersneutral.

• Anonym (Natascha)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-08 13:43:57 följande:
    Det är en fördel med den. En nackdel är att den är politiskt laddad.

Jag bär som sagt shemagh (ett korrekt namn på "palestinasjal", keffiyeh är ett annat, sjal ett tredje) ofta nu när det är kallt och har gjort det ganska länge. Jag ställer mig tveksam till att någon någonsin har uppfattat mig som pro-Palestina eller vänstersympatisör av den orsaken. Men då bär jag också enfärgade eller mörkfärgade versioner, inte en vit-svart. Eller vit-röd.

När man tar på sig en sådan så signalerar man, korrekt eller inkorrekt, en politisk position för ganska många människor. Man kan inte bara låtsas som att en "palestinasjal" är opolitisk för det är den inte. En hint till detta ligger i att många envisas med att kalla den för just palestinasjal, redan där bör man ju fundera på varför man kallar den det och varför den fick namnet från första början.

Ovanstående är sällan ett problem eftersom folk i allmänhet inte lär bry sig eller ens notera saken men nu handlar det om en person som är lärare i en skola som ska vara icke-politisk och icke-religiös och då är det genast ett större problem. Att någon har reagerat gör det till ett ännu större problem och det bör man som lärare som bär "palestinasjal" faktiskt reflektera över. "Är det lämpligt att jag har den här sjalen trots att en del uppenbarligen ser det som ett politiskt attribut?" är en lämplig fråga. Om man kommer fram till svaret "ja" så är det ju så och då får man göra ett val att bära den, men att inte ens reflektera över den saken är i min värld väldigt konstigt.
    Men är det så stor skillnad på enfärgade och svart/vita eller röd/vita?  Jag har ett tiotal sjalar av båda kategorierna som jag brukar varva - beroende på hur den passar till övriga kläder.. Jag tycker inte att jag har upplevt att jag blivit annorlunda bemött  beroende på vilken färg jag valt.  Och för att vara tydlig: Jag använder sjal för att det är ett skönt, och snyggt plagg. Jag är inte politisk och jag är framförallt INTE vänster.
  • Anonym (Natascha)
    Anonym (mickie) skrev 2014-12-15 19:53:30 följande:
    jag har inte sagt att det är fel. Bara beskrivit vilken grupp som i dag
    bär palestinaSJAL.  Däremot anser jag det vara fel med sexturism oavsett
    om det är i Thailand eller Gambia.
    Du har fel i grunden - det är många fler än så som gillar palestinasjalar och farmförallt betydligt yngre.  Åk ut till frescati så kan du se många många studenter (och universiitetsanställda) som använder sjal nu när det är ruggigt. Jag var på en föreläsning i morse och möttes av fler sjalar än jag sett på mycket länge.
    Nu kan jag inte tänka mig att alla sjalar motsvaras av vänster eller terroristsympatier - utan att man helt enkelt gillar modet.  Jag misstänker dock att sjalen ändå uttrycker en slags stolthet över att man inte kommer från överklassen. Ingen lär ju bli ruinerad av att köpa en palestinasjal.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet