Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.
Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.
Det finns två läger här. dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?
Ju fler inlägg jag läser blir jag mer o mer undrande över hur intolerant Sverige har blivit. För det första så diskuterar vi här ett ganska utbrett modeplagg. Dessutom använder nog mer eller mindre varenda invånare i Mellanöstern palestinasjal. Att framställa den som en terroristsymbol är därför bara fel. Möjligen kanske man kan få det till att den är en klassymbol. Jag tror t ex inte man hittar några palestinasjalar i Djursholm och på Lidingö. Själv tycker jag att det är snyggt med sjal - även om jag själv föredrar röd/vit eller lila/vit framför svart vit. Jag har aldrig haft problem med att ha sjal på arbetet (är offentliganställd) Och jag tror uppriktigt sagt inte att TS har några problem utom bland surkarten här på FL. Om jag hade varit i TS ställe hade jag inte brytt mig om några enstaka gnällande föräldrar utan fortsatt ha sjal.
Om man måste klä sig på ett visst sätt för att kunna möta ungdomar så är man helt fel ute. Sedan kan man förstås från början ha en "ungdomlig stil" men att "adoptera" en sådan är något helt annat. Skillnaden mellan att ha en "ungdomlig stil" som standard och att klä sig ungdomligt för att man tror att det ger en fördel kommer snappas upp av eleverna.
Vi hade en lärare på högstadiet som var närmare om inte över trettio men som hade en "ungdomlig stil", det var inget konstigt med det, hon var helt naturlig och bekväm i det. Vi hade även en vikarie som uppenbarligen var av den andra skolan, hon var minst fem år yngre än den andra läraren och det var pinsamt uppenbart att hon gjorde sig till. Det passade helt enkelt inte henne, det var inte hennes stil och det märktes.