Inlägg från: johanna101 |Visa alla inlägg
  • johanna101

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

TS - du skall inte bry dig om glädjedödarna här.  Jag förstår precis vad du menar att du vill känna dig extra häftig.  Jag sätter gärna på mig palestinasjal av samma skäl. Jag tror inte dina elever tar skada - tvärtom.

• johanna101

Jisses vilket smatter av fördömanden. Här på Söder i Stockholm där jag bor har säkert varannan kvinna man ser på gatan  plockat fram sina palestinasjalar i höstkylan - och visst jag också. Vad jag vet så är inte hälften av söderborna engagerade i palestinakonflikten utan man använder palestinasjalen för att den är både praktisk och ursnygg - det är inget mer med det.
    Alla ni som fördömer överdriver sjalens politiska symbolvärde. Numera är den en modeaccessoir - inget annat.  Jag tycker inte TS skall ta åt sig utan fortsätta använda dina sjalar om du känner dig snygg i dom.

• johanna101

Det är egentligen ett sidospår i förhållande till TS fråga, men jag har barn på både dagis o förskola där många i personalen har palestinasjal när man är ute med barnen på stan. Vad jag vet har ingen förälder reagerat - tvärtom barnen älskar sina fröknar.

• johanna101
    Anonym (Viv) skrev 2014-11-30 18:38:56 följande:
    Vilket underligt argument till att man ska få böra politiskt laddade kläder. Barnen hade väl älskat sina fröknar oavsett om de bar nazikors eller ej också, då de ej vet vad det står för.
    Vad jag menar är naturligtvis att mina barn möter sina dagisfröknar i palestinasjal så gott som dagligen och ingen förälder har andats så mycket som ett kritiskt ord om detta. Jämförelsen med ett nazikors måste vara ett lågvattenmärke i den här tråden.
  • johanna101
    Centurione skrev 2014-11-30 18:11:13 följande:
    Nej jag håller verkligen inte med. Det finns personer som arbetar med ungdomar - lärare, fritidsledare, konfirmationspräster o andra - som tror att de ska bli mer accepterade av ungdomarna, om de också är "ungdomliga". Snor ungdomarnas klädstil, försöker härma efter deras slanguttryck o.s.v.. Men ungdomarna genomskådar det. Det blir bara dumt och löjligt.

Vill man ha respekt av ungdomar, så ska man våga vara sig själv inklusive sin egen ålder, i mer erfarenhet. Dessutom ska lärare lära ut vuxenvärldens värderingar till ungdomarna - och inte tvärtom. Snart är ungdomarna vuxna och ska börja arbeta, och på många arbetsplatser måste man då följa en fullvuxen, seriös och välvårdad klädkod. Lika bra att de lär sig redan nu, att det är så vuxna klär sig när de är på sitt arbete (som ju lärare är när de är i skolan).
    Precis tvärtom. Vill man ha deras respekt måste man kunna möta ungdomar  på halva vägen och ett bra sätt är att klä sig litet mer som dom. Att som lärare klä sig i palestinasjal och converse  är ett utmärkt sätt att bygga broar som i längden gör det lättare att just förmedla kunskaper. Dessutom är det snyggt!
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet