• Xenia

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Det beror väl på  jobbets art och ev klädkod och inte minst vad chefen tycker.

Jag anser att det är synnerligen olämpligt av en lärare. Då ogillar jag ändå starkt Israels behandling av palestinierna.

Men lärare ska vara politiskt neutrala. I dessa dagar kan en sådan sjal tolkas som att man är för Hamas och dödande av judar.

Jag har aldrig burit en palestinasjal i hela mitt liv. Däremot bär jag en rysk sjal (köpt före Ukrainakriget). Men den är inte lika intimt förknippad med Ryssland som en palestinasjal med palestinier.

• Xenia
    Anonym (avantgardist) skrev 2015-01-04 16:02:15 följande:

Det är väl just om man arbetar i skolan som som lärare som man måste få ha rätten att klä sig fräscht och ungdomligt. Palestinasjalen är en ovanligt läcker accessoar och tack alla ni lärare som använder jeans och sjal och inte går in för att se ut som gamla nuckorEb 

En lärare borde veta bättre än att "get down with the kids" för att vara cool. Jag tycker det är löjligt med denna ungdomsfixering, där äldre härmar unga istf att de unga ska se äldre som förebilder.

Och de som inte försöker se yngre ut än de är utan följer ett mer klassiskt mode ska avfärdas som "gamla nuckor". Skolan ska påverka barnen till värdegrunden "allas lika värde" men det gäller tydigen inte äldre.

Till det "fräscha och ungdomliga" hör tydligen att vara politisk analfabet.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet