• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • annakaragliou

När jag gick i skolan på 70-talet var det faktiskt ganska vanligt att lärarna hade näbbstövlar och palestinasjal. Många hade också mahjongkläder och nej till kärnkraftmärken.  Då var det helt accepterat att lärare stod för en progressiv livssyn och blev en förebild för många i min generation.

• Anonym (Natascha)
    Anonym (Ty) skrev 2014-12-05 15:44:10 följande:
    Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.
    Jag undrar var du bor och jobbar någonstans som inte har sett några palestinasjalar. Där jag bor finns det en hel del. På pendeltåget till Södertälje där jag jobbar ser man flera och inte minst ute på stan i Södertälje.  Men det är klart jag rör mig inte så mycket i överklassområdena.
  • Emeli
    Anonym (Ty) skrev 2014-12-05 15:44:10 följande:

Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.

Mycket bra sammanfattning. Kunde inte sagt det bättre själv. Förstår inte alls påståendet att det skulle vara ett "utbrett modeplagg". Såvitt jag vet har det inte varit det sedan 70-talet, och då bara i vänsterkretsar. Själv ser jag aldrig några palestinasjalar, varken på jobbet (är lärare på en stor högstadieskola), på vägen dit (har en halvtimmes restid) eller i eller runt området där jag bor. Jag bor i västra Göteborg.

Som lärare ska man förhålla sig neutral i politiska frågor.
  • Anonym (Manuela)
    annikat skrev 2014-11-27 21:37:04 följande:
    Jag går själv lärarutbildning på universitetet och ja jag använder sjal bara för att jag känner mig så himla snygg i den!.  Och ja visst kanske är det just vi som arbetar med att hjälpa människor som med en palestinasjal vill markera att vi står för mjuka värden och värnar människor mer än bara pengar som dom flesta tycks fokusera på numera. Och jag vill bara säga att ute på universitetet går många i palestinasjal - men mest inom vissa utbildningar. Man ser inte många ekonomer o jurister med sjal.
    Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!
    Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!
    Jättebra. hoppas att inte heller TS tvekar utan fortsätter ha sjal på jobbet. Jag är visserligen inte lärare men använder gärna mina palestinasjalar i mitt jobb.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-12-06 14:27:47 följande:

Jag undrar var du bor och jobbar någonstans som inte har sett några palestinasjalar. Där jag bor finns det en hel del. På pendeltåget till Södertälje där jag jobbar ser man flera och inte minst ute på stan i Södertälje.  Men det är klart jag rör mig inte så mycket i överklassområdena.

Jag bor i Vasastan i Stockholm, åker buss eller går till mitt jobb på Kungsholmen. Helt palestinasjalfritt och absolut inte överklassområden, "tjänstemannamedelklass" kanske man skulle kunna säga. Har bland mina tonåringar och deras kompisar inte heller sett en enda palestinasjal.
  • Anonym (Ty)
    annikat skrev 2014-11-27 21:37:04 följande:

Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!

Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!

nja, sjalarna skiljer inte "vanliga" från "överklassen", snarare "lägre klass" från "vanliga". Rektorn på Lidingö hade rätt.
  • Anonym (suck)

Jag tycker att TS ska få klä sig precis hur hon vill. MEN jag tycker också att folk generellt ska tänka efter kring vilket budskap ett särskilt plagg/accessoar kan sända ut. Att inte vara medveten om vad palestinasjalen konnoterar är i sig pinsamt tycker jag, i synnerhet om man passerat 30. 

Hade mkt väl kunnat bära palestinasjal på mitt nuvarande arbete, men väljer att inte göra den då jag inte vill försvara valet att bära den med att jag tycker att den är snygg när det finns så mkt politik bakom plagget.

• Anonym (asta)

"Palestinasjal"!!! Har de blivit moderna igen? Vad kommer härnäst? Näbbstövlar och "lappskor"?

• Anonym (suck)
    Anonym (asta) skrev 2014-12-06 17:23:07 följande:

"Palestinasjal"!!! Har de blivit moderna igen? Vad kommer härnäst? Näbbstövlar och "lappskor"?

Jag skulle gärna kunna ta ett par näbbstövlar... :P
  • johanna101
    Centurione skrev 2014-11-30 18:11:13 följande:
    Nej jag håller verkligen inte med. Det finns personer som arbetar med ungdomar - lärare, fritidsledare, konfirmationspräster o andra - som tror att de ska bli mer accepterade av ungdomarna, om de också är "ungdomliga". Snor ungdomarnas klädstil, försöker härma efter deras slanguttryck o.s.v.. Men ungdomarna genomskådar det. Det blir bara dumt och löjligt.

Vill man ha respekt av ungdomar, så ska man våga vara sig själv inklusive sin egen ålder, i mer erfarenhet. Dessutom ska lärare lära ut vuxenvärldens värderingar till ungdomarna - och inte tvärtom. Snart är ungdomarna vuxna och ska börja arbeta, och på många arbetsplatser måste man då följa en fullvuxen, seriös och välvårdad klädkod. Lika bra att de lär sig redan nu, att det är så vuxna klär sig när de är på sitt arbete (som ju lärare är när de är i skolan).
    Precis tvärtom. Vill man ha deras respekt måste man kunna möta ungdomar  på halva vägen och ett bra sätt är att klä sig litet mer som dom. Att som lärare klä sig i palestinasjal och converse  är ett utmärkt sätt att bygga broar som i längden gör det lättare att just förmedla kunskaper. Dessutom är det snyggt!
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet