• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • AnnaJo

Det var väldigt vad många som har starka åsikter om en så enkel sak som hur man klär sig. Dom mest högröstade tycks tro att man stöder terrorism om man sätter på sig en palestinasjal. Dom flesta här ser det för vad det är - ett sätt att piffa upp sitt utseende med en snygg accessoar.

Dessutom finns det gott om surgurkor här som missunnar oss medelålders kvinnor att få se lite ungdomliga. Det skulle t ex  aldrig falla mig in att byta mina jeans, converse och docs mot trista tantkläder. Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.