• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • AnnaJo

Det var väldigt vad många som har starka åsikter om en så enkel sak som hur man klär sig. Dom mest högröstade tycks tro att man stöder terrorism om man sätter på sig en palestinasjal. Dom flesta här ser det för vad det är - ett sätt att piffa upp sitt utseende med en snygg accessoar.

Dessutom finns det gott om surgurkor här som missunnar oss medelålders kvinnor att få se lite ungdomliga. Det skulle t ex  aldrig falla mig in att byta mina jeans, converse och docs mot trista tantkläder. Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

vad jag läst här på FL övertygar mig om att jag gör rätt när jag har palestinasjal på mina lektioner. Dessutom känner jag mig snygg, ung och fräsch - och det kan man behöva så här års.

• Anonym (ovriden)
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Det skulle t ex  aldrig falla mig in att byta mina jeans, converse och docs mot trista tantkläder.

Vad är converse och docs för någonting?

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
  • annakaragliou
    Anonym (ovriden) skrev 2014-12-10 16:08:23 följande:

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
    Jag tycker att det låter som en ovanligt klok rektor som tar palestinasjalen för vad den är - ett färgglatt och snyggt vardagsplagg. Min chef t ex använder gärna röd/vit palestinasjal - och hon är inte någon vänsteraktivist. Jag tror t.o.m. att hon röstar borgerligt
  • AnnaJo

Converse är basketskor i tyg och med platt mjuk gummisula. Måste vara sveriges vanligaste sko. Docs eller Doc Martens är snörda svarta läderkängor med höga skaft och grov sula - slog igenom med grungemodet på 90-talet.  Jag använder dom med knähöga skaft utanpå jeansen.
  • asta66
    annakaragliou skrev 2014-12-09 18:37:05 följande:
    Jag hade rakt motsatta erfarenheter. Alla tycks skälla och skylla på vänsterradikala lärare som en orsak till att skolan gått ner sig. Min erfarenhet avr att det var dom som engagerade oss, som var väl pålästa och lät alla komma till tals. Min skoltid var verkligen engagerande, bildande och öppnade ögonen på många sätt. Flera av mina lärare hade sjal.  Jag har själv använt palestinasjal nästan dagligen sen jag började på universitetet för tjugofem år sedan och har iofs ett jobb där man är  tolerant och där många av mina kollegor också har sjal.
    Det var också min erfarenhet.
  • Anonym (Shamah)

Jag håller med alla dom som tycker att det ät både snyggt och coolt med medelålders lärare i palestinasjal.Bara en av mina barns lärare brukar gå i palestinasjal (däremot är vi flera mammor som går i det)

• Anonym (Shamah)

Vadå nationella traditioner? Det är sånt som man brukar få höra från sverigedemokrater
  • annakaragliou
    Anonym (Shamah) skrev 2014-12-15 05:14:58 följande:
    Vadå nationella traditioner? Det är sånt som man brukar få höra från sverigedemokrater
    Precis min åsikt också. Många unkna åsikter som fördömer oss som gillar att går med palestinasjal här på FL
  • Anonym (ovriden)
    Anonym (Shamah) skrev 2014-12-15 05:14:58 följande:
    Korrekt , anständig och välvårdad klädsel som inte distraherar eller stör undervisningen genom att signalera poilitiska eller religiösa ställningstaganden, grupptillhörighet, anspelar på klasstillhörighet eller ger sexualla signaler. Lärare och lärarinnor skall uppfattas som respektabla och vara ett gott föredöme inför sina elever. Då får eleverna en uppfattning av vad som förväntas av dem när de själva slussas ut i arbetslivet där det ofta ställs krav på representabel klädstil. 
  • Anonym (Rebecca)
    annakaragliou skrev 2014-12-15 12:30:56 följande:
    Precis min åsikt också. Många unkna åsikter som fördömer oss som gillar att går med palestinasjal här på FL
    Hahaha! Man är SDare om man inte tycker att palestinasjalen eller andra kläder med politiskt budskap hör hemma på en lärare i ett klassrum? Oook. Själv röstar jag rött, men tycker att man i tjänst inte klär sig i symboler för någon politisk sida alls. Speciellt opassande är det när man är runt barn och ungdommar i syfte att lära ut.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet