• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (mickie)
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:08:56 följande:
    Jag förmodar att du menar palestinasjal. Sen kan man ju undra vad det är för fel på att vara 50+ och arbeta med kultur eller bistånd?
    jag har inte sagt att det är fel. Bara beskrivit vilken grupp som i dag
    bär palestinaSJAL.  Däremot anser jag det vara fel med sexturism oavsett
    om det är i Thailand eller Gambia.
  • Anonym (Natascha)
    Anonym (mickie) skrev 2014-12-15 19:53:30 följande:
    jag har inte sagt att det är fel. Bara beskrivit vilken grupp som i dag
    bär palestinaSJAL.  Däremot anser jag det vara fel med sexturism oavsett
    om det är i Thailand eller Gambia.
    Du har fel i grunden - det är många fler än så som gillar palestinasjalar och farmförallt betydligt yngre.  Åk ut till frescati så kan du se många många studenter (och universiitetsanställda) som använder sjal nu när det är ruggigt. Jag var på en föreläsning i morse och möttes av fler sjalar än jag sett på mycket länge.
    Nu kan jag inte tänka mig att alla sjalar motsvaras av vänster eller terroristsympatier - utan att man helt enkelt gillar modet.  Jag misstänker dock att sjalen ändå uttrycker en slags stolthet över att man inte kommer från överklassen. Ingen lär ju bli ruinerad av att köpa en palestinasjal.
  • Anonym (Manuela)
    Anonym (ovriden) skrev 2014-12-10 16:08:23 följande:
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
    Man kan också  se det så här. Vi blir ett mer o mer multikulturellt samhälle och då kan man också ta till sig influenser från andra världsdelar. Palestinasjalen är ett etniskt plagg på samma sätt som färgglada kraglösa skjortor och ponchos från latinamerika och tygskor med slejf från kina. Även om finska eller lappländska näbbstövlar tyvärr gått ur modet så var också dom ett utttryck för multikulturalism. Jag tror att den trista gråa neutraliteten som du och andra förespråkar motverkar sitt syfte.
  • annakaragliou
    Anonym (Manuela) skrev 2014-12-18 05:10:29 följande:
    Man kan också  se det så här. Vi blir ett mer o mer multikulturellt samhälle och då kan man också ta till sig influenser från andra världsdelar. Palestinasjalen är ett etniskt plagg på samma sätt som färgglada kraglösa skjortor och ponchos från latinamerika och tygskor med slejf från kina. Även om finska eller lappländska näbbstövlar tyvärr gått ur modet så var också dom ett utttryck för multikulturalism. Jag tror att den trista gråa neutraliteten som du och andra förespråkar motverkar sitt syfte.
    Håller helt med. Om vi alla var mer emottagliga för etniska influenser skulle vi alla kunna bidra till ökad tolerans och förståelse. Jag har arbetat som volontär och skördat sockerrör på Kuba i många år och älskar alla färgglada t-shirts jag köpt där. Jag har inga problem med att ha dom på jobbet även fast dom avslöjar min kärlek till det landet. 
  • annakaragliou
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Då är det ju inget problem - jag kunde förstå om det kan vara jobbigt att vara ensam med palestinasjal.. Fortsätt att ha den du, kanske fler lärare hakar på.

• Anonym (Evita)

Det är klart du skall fortsätta med palestinasjal.  Bär den med stolthet eftersom det är ett av dom vackraste plagg en kvinna i Sverige 2015 kan ha. Jag begriper mej inte på er som tror att man sympatiserar med terrorister om man går i sjal. Jag gör det varje dag både på jobbet (hemtjänsten) och på fritiden. Min sambo använder också sjal även om han brukar ha svart /vitrutig och jag rödvitrutig.

• MEE83

Jag ser det mer som en mode accessoar än ett politiskt plagg så jag hade inte brytt mig ett skvatt.

Och även om man tänker på det som en politisk symbol så är det ju så att det används av människor från alla möjliga länder och även trosuppfattningar, inklusive en del judar och Israeler, så vad är grejen liksom? Det finns ju till och med sjalar som har david stjärnan broderad på dom. Plagget har ju burits av araber hur länge som helst och det finns ju en stor arabisk minoritet i Israel, ca 2 000 000.

Know your history small soldier.

• Anonym (avantgardist)

Det är väl just om man arbetar i skolan som som lärare som man måste få ha rätten att klä sig fräscht och ungdomligt. Palestinasjalen är en ovanligt läcker accessoar och tack alla ni lärare som använder jeans och sjal och inte går in för att se ut som gamla nuckor.

• Anonym (M)

Inte värre än att säga "free Mandela". Israel är ju en apartheidstat.

• annakaragliou
    Anonym (avantgardist) skrev 2015-01-04 16:02:15 följande:

Det är väl just om man arbetar i skolan som som lärare som man måste få ha rätten att klä sig fräscht och ungdomligt. Palestinasjalen är en ovanligt läcker accessoar och tack alla ni lärare som använder jeans och sjal och inte går in för att se ut som gamla nuckor.

Precis så tänker jag också. Särskilt när man har ansvar för att ta hand om nästa generation. 
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet