• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (Ty)
    Rakad Apa skrev 2014-11-23 17:57:31 följande:

Jag är iofs pro Palestina, men det är inte grunden till att använder den. Hade även använt den om det hade varit ett israeliskt plagg. Dom flesta reflekterar nog inte ens över det, utan ser det bara som ett vanligt klädesplagg. Iaf i mina umgängeskretsar.

Då föreslår jag att ni tänker ett varv till.
  • Seven Costanza
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:54:37 följande:

Jo det kan de vara.

Men gemene man i Sverige ser inte Palestinaschalen som en politisk symbol, utan som ett modeplagg.

Jag tycker det är skillnad på ett allmänt plagg, såsom en schal, och en tröja med politiskt tryck.

Politiker världen över bär olika plagg, för att det är så modet ser ut i olika länder. Sedan sprids dessa plagg till andra länder, men det betyder inte att de som bär plaggen sympatiserar med just det landet.

Men vad är det du inte förstår? Palestinasjalens tryck ÄR ju ett politiskt tryck - hade det varit skillnad om det satt på en t-shirt? Eller om man hade haft en sjal av samma material och stil som en palestinasjalen fast med massa Davidsstjärnor eller hammaren och skäran så hade det varit mer ok bara för att det är en sjal? Bildgoogla hamas leaders så får du se - i stort sett alla har liknande Palestinasjalar som folk springer runt med här. Om man inte är propalestinska men ändå bär sjal är man en okunnig svensk helt enkelt.
  • Majsan70
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 17:44:14 följande:
    Och judarna i din bekantskapkrets hålller med? Bara ett modeplagg? Inget ställningstagande?
    Jag har faktiskt judar i min bekanskapskrets som bär just palestinasjalen som ett modeplagg.  Det är ett PLAGG, en sjal helt enkelt. De har valt att inte se nåt politiskt inslag i sina klädesplagg.
  • Anonym (Z)

Jag är en av de personer som inte tycker det är ok att bära vad som helst för kläder på sin arbetsplats under betald tid. Politiska plagg går exempelvis bort anser jag. Sedan får man ju ha på sig precis vad man vill (inom lagens gränser) privat.

• Seven Costanza
    Majsan70 skrev 2014-11-23 18:14:43 följande:

Jag har faktiskt judar i min bekanskapskrets som bär just palestinasjalen som ett modeplagg.  Det är ett PLAGG, en sjal helt enkelt. De har valt att inte se nåt politiskt inslag i sina klädesplagg.

Alla judar är inte proisraeler och inte religiösa heller, men om de är det så blir jag väldigt förvånad över valet att bära palestinasjal.
  • Anonym (Gymnasielärarare)

Nej, jag tycker inte att det är okej. Palestinasjalen är för politiskt laddad.

• Anonym (men hallå)

Oavsett om du själv ser din sjal som en politisk symbol eller inte, så är den det för väldigt många(om det gäller för en majoritet här i Sverige, kan vi låta vara osagt.)

Du är lärare och bör när du är på arbetet välja ett plagg som är mer neutralt än en palestinasjal.Allt annat tyder på rejält dåligt omdöme.

• johanna101

Jisses vilket smatter av fördömanden. Här på Söder i Stockholm där jag bor har säkert varannan kvinna man ser på gatan  plockat fram sina palestinasjalar i höstkylan - och visst jag också. Vad jag vet så är inte hälften av söderborna engagerade i palestinakonflikten utan man använder palestinasjalen för att den är både praktisk och ursnygg - det är inget mer med det.
    Alla ni som fördömer överdriver sjalens politiska symbolvärde. Numera är den en modeaccessoir - inget annat.  Jag tycker inte TS skall ta åt sig utan fortsätta använda dina sjalar om du känner dig snygg i dom.

• Anonym (avantgardist)
    Anonym (Gymnasielärarare) skrev 2014-11-23 20:49:00 följande:

Nej, jag tycker inte att det är okej. Palestinasjalen är för politiskt laddad.

Bullshit. Jag är också lärare (på komvux) och går för det mesta i palestinasjal. Det gör flera kollegor också utan att vi ser oss som speciellt politiska.
  • Anonym (men hallå)
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-24 03:14:20 följande:
    Bullshit. Jag är också lärare (på komvux) och går för det mesta i palestinasjal. Det gör flera kollegor också utan att vi ser oss som speciellt politiska.
    Tja, kvalitén på lärarutbildningen sägs ju ha gått ned

Kommentarer som dessa belägger ju den hypotesen..

Dessutom har det ju varit 
     låga antagningspoäng på sina håll.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet