• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • umm abdilleh
    Centurione skrev 2014-11-25 02:54:07 följande:

En palestinasjal symboliserar ju att man tar palestiniernas sak gentemot judarna. Nu har ju även svenska staten erkänt Palestina, så det är inte någon förbjuden ståndpunkt i Sverige. MEN jag tycker nog ändå att det är olämpligt av en lärare, eller annan person i offentlig anställning, att ha på sig politiska symboler av vilket slag det vara må: knappar och pins från svenska partier, Che Guevera t-shirts... eller som sagt palestinasjalar. Eftersom det är viktigt att skolan är politiskt obunden, och att föräldrarna kan vara säkra på att inte barnen utsätts för politisk påverkan där.

Fast småbarn vet ju inte vad sjalen innebär och de tror nog att deras lärare bara har på sig en vanlig sjal och jag tror knappast t.s går runt och pratar om palestina för påverka dom.
  • Anonym (Z)
    umm abdilleh skrev 2014-11-25 07:46:14 följande:
    Aa så tycker muslimer när de ser nån med palestinasjal. På demonstrationer för palestina var det fullt av svenska icke muslimer som hade såna sjalar. Det är inte samma som tex folk säger att har du dr martins eller bomber jacka klär du dig som nasisterna för man har ofta på sig nåt av detta utan att vara nasist. för palestinasjalen symboliserar stöd mot palestina även om kanske inte alla vet det.
    "Aa så tycker muslimer när de ser nån med palestinasjal."

Det är inte ett litet antal människor du tar på dig att tala för nu..
  • Mentat

Palestinasjalen är en tydlig politisk markör, det kan man rimligtvis inte vara omedveten om. Frågan är alltså om det är OK att propagera politiskt på detta sätt på jobbet?

Det kan det förstås vara. Det beror litet på vilket jobb man har och i vilken grad man bryr sig om kollegernas eventuella ogillande om de nu skulle ha en annan åsikt. Om man har kundkontakter är det inte lämpligt.

Att en lärare ger uttryck för politiska uppfattningar är definitivt olämpligt! Det är möjligen vanligt, men det är lika olämpligt för det.

• Anonym (Mogen man)
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-24 20:52:37 följande:
    Klass- och politisk fråga, inga i rikare förorter som röstar till höger använder detta plagg.
    Man behöver nog inte vara så rik för att vilja ta avstånd för det politiska budskap som palestinasjalen ger....
  • Anonym (Fejktråd?)
    AnnaJo skrev 2014-11-24 19:54:28 följande:
    Tack för ett av dom mer konstruktiva inläggen.  Jag har tagit upp vads om hände med mina lärrarkollegor och ingen tycker att jag skall ändra min stil. Kan dessutom tillägga att vår kurator och vår skolpsykolog båda går i palestinasjal så jag är inte ensam.
    Jag tog upp saken med min klass och det var fantastiskt vilken respons jag fick från eleverna som tyckte att deras föräldrar som hoppat på mig var "mossiga".
    Jag förklarade varför jag trivs så bra i mina sjalar och ingen i klassen hade något problem med det. Några barn har storsystrar som kommit in i senare tonår och hade köpt palestinajal.  En elev sade tom att " Du ser lika häftig ut som min syrra".
    Så jag känner att jag har stöd från dem sim jag bryr mig om.  
    Om det är elvaåringar du frågar om klädråd och vill imponera på så vet jag inte vad du vill med tråden.

Få elvaåringar är insatta i palestinakonflikten och symbolvärdet i sjalen. Deras föräldrar desto mera. Att använda skolan för din politiska arena är direkt olämpligt. 

Varför vill du inte klä dig med stil istället för "ungdomlig stil"? Man blir väl inte yngre för att man går i Converse, bara mer patetisk. Luktar fyrtioårskris lång väg.
  • Centurione
    umm abdilleh skrev 2014-11-25 07:50:37 följande:
    Fast småbarn vet ju inte vad sjalen innebär och de tror nog att deras lärare bara har på sig en vanlig sjal och jag tror knappast t.s går runt och pratar om palestina för påverka dom.
    Nej, men det är mera principen. Man måste dra gränsen INNAN personalen kommer med t-shirts med direkta politiska budskap, som de läser upp för barnen när dessa frågar var det står.
  • annakaragliou
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-24 20:49:04 följande:

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

Det är nog så att det finns två olika attityder här.  Jag som kommer från arbetarklassen har inga problem med att man får ha palestinasjal i alla sammanhang - jag har det själv.  Jag jobbar på socialförvaltningen och på mitt arbete  är det fler som har palestinasjal (inklusive vår chef) än som inte har det. Men när jag möter grupper av sjukvårdspersonal t ex på Södersjukhuset ser jag många som kommer i palestinasjal än t ex när jag möter samma grupper på Denderyd elelr St Göran så är det nästan ingen som har sjal.. Så visst finns det skillnader.
  • Anonym (Ll)

Folk som tycker att palestinasjal är "snyggt"... Alltså va?!

• Anonym (Ty)

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet