• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • umm abdilleh
    Centurione skrev 2014-11-25 02:54:07 följande:

En palestinasjal symboliserar ju att man tar palestiniernas sak gentemot judarna. Nu har ju även svenska staten erkänt Palestina, så det är inte någon förbjuden ståndpunkt i Sverige. MEN jag tycker nog ändå att det är olämpligt av en lärare, eller annan person i offentlig anställning, att ha på sig politiska symboler av vilket slag det vara må: knappar och pins från svenska partier, Che Guevera t-shirts... eller som sagt palestinasjalar. Eftersom det är viktigt att skolan är politiskt obunden, och att föräldrarna kan vara säkra på att inte barnen utsätts för politisk påverkan där.