• Forumvärd

    Familjelivs julkalender: Lucka 3

    Var med och öppna luckan den 3:e  december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna en häftig Polisstation med bilar, poliser och helikopter som håller efter de lokala busarna.


    För att vinna vill vi att du berättar om vilken jultradition du absolut inte kan vara utan. Är det den hemkokta skinkan, en speciell dans kring granen, Kalle Anka och hans vänner eller något helt annat? Vad är ett måste för dig? Har du ett foto på din jultradition så ökar du dina vinstchanser ytterligare.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna. Bäst berättelse i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar 3/12 och pågår fram till midnatt 3/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 4/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Solig

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 3
  • Annica Saga

    Vi har inte julstrumpa på morgonen, utan tomtenissarna är där på natten och lägger ut tråd att följa till ett paket.
    Barnen bara älskar det och med tre barn trasslar trådarna ihop sig en del så barnen är sysselsatta på tidig julaftonsmorgon.

    Sonen skulle älska det här legot. Lego är något han aldrig tröttnar på och polis är något han vill bli som stor. Han brukar försöka bygga syrrornas lego också. Med det här stora legosetet skulle kanske syrrorna få ha sitt i fred, i alla fall en stund.

  • Ellabella09

    Fina julminnen lever bäst kvar i smaken. Därför har jag alltid en hemlagad dressing som är helt fantastisk ihop med såväl köttbullarna, julskinkan och kalvsylta :)

    Recept juldressing
    1 burk ärtor & morötter (tärningar)
    2 gröna äpplen (söt smak, ej besk)
    1,5 dl majonäs
    0,5 dl grädde
    en klick senap (fransk eller söt efter smak)
    GOD JUL!

  • Ellabella09

    Hmm, fast egentligen så är det ju att vi bygger jumbo-polis-stationer till jul som är både motivering och tradition (se inlägg 2-3 ovanför).
    PS. receptet bjuder jag på ändå Flört

  • Liljan77

    En jultradition är uppesittarkvällen med bingolotto.En gång om året spelar vi o då äntligen tar vi första mumsbitarna av julskinkan, Vi provsmakar då även vårt hemmagjorda julgodis som vi gjort på förmiddagen o sen frestande stått i vårt kylskåp resten av dagen.
    Själva julaftonen avslutas med hemmagjord glass o lite smått o gott.
    Ingen av oss gillar ris a la malta o äkta småländska ostkaka äter vi alltid på juldagen.

    Här hemma råder det skaparglädje både för stora o små barn.
    Lego är skoj hur gammal man än är o det bästa är att det finns inga regler eller begränsningar.Inga rätt eller fel.Fritt fram för fantasin.Solig
    Vinner vi detta, sonen o jag, så vet jag precis hur våran julaftonskväll kommer att se ut då jag älskar att bygga precis lika mycket som sonen.Tomte



  • Koppkaka

    Våra jultraditioner är heliga, om än traditionella. Varje julaftonsmorgon öppnar jag, sambon och sonen ett paket som vi öppnar direkt vi vaknar, bara vi tre. Sedan klär vi på oss, och far hem till mina föräldrar. Där är det dags för lite sällskapsspel och matlagning inför jullunchen. Maten lagas, julmusiken spelar, ljus är tända och stämningen är underbar.

    Jullunchen är en av favoritstunderna på hela dagen, underbar mat och alla trivs och njuter tillsammans. Efter lunchen sitter de flesta av oss och jäser och smälter maten, pratar om allt möjligt och ev spelar spel. Klockan tre är det givetvis dags för Kalle Anka, och efter det kommer TOMTEN! Julklappar delas ut och när alla fått sina öppnas dom. När detta är klart närmar sig kvällen, med julgröt, Karl Bertil Jonsson och sen spelar vi spel tills alla nästan somnar sittandes. I år får vi dessutom fira med min bror och hans familj, vilket gör det ännu bättre!

    Juldagen spenderas ute med sambons familj, på två, ibland tre olika ställen. Ett himla åkande men så ska det vara, det hör till!

    Vår jul är typiskt traditionell men jag älskar den. Älskar julen!

    Jag vill gärna vinna detta legoset till min son då vi varit ute efter just detta polisset, men det har varit slut överallt. Sonen älskar poliser och lego, och det vore så fantastiskt att få ge honom detta! Hoppas så!

  • Frichan

    På kvällen den 23:e plockar min pappa in julgranen och på julaftonsmorgon klär vi alla julen tillsammans. Hur resultatet ser ut är inte viktigt utan bara att alla är med och vi har trevligt tillsammans. En härlig start på en underbar dag helt enkelt. På bilden syns två av mina systrar, mina två pojkar och min systers hund. :)

  • 880215

    Jag vill gärna vara med och tävla varje dag i FamiljeLivs Julkalender.
    Denna lucka var dock svår, då jag tragiskt nog aldrig haft någon speciell jultradition. Rynkar på näsan(Jag ska dock följa tråden här, och få lite inspiration för framtida jultraditioner att dela med sonen (som, om knappt en vecka, fyller fyra år)).

    Det jag tyckte var mysigt som barn (men som inte var återkommande varje jul - så därför ingen direkt tradition i den bemärkelsen), var paketet i julstrumpan på dörren till mitt rum.
    En annan mysig sak var granen, med alla paket inunder. Att klämma och känna på (och ibland "tjuvkika" under pappret), - det var julkänsla.

    Jag växte upp med min mamma, som mer eller mindre alltid varit ensamstående. Hennes yrke innebar en hel del resande, varför jag inte alltid firade en traditionell jul som barn.

    När jag tänker tillbaka på det nu, så inser jag ju att jag (som också är ensamstående, med ett barn) verkligen måste se till att göra julen riktigt speciell för min älskade son! Hjärta

    Jag ska som sagt följa tråden för lite inspiration. Flört

  • HelenFr


    Den jultradition jag inte vill vara utan, är julaftonsmorgon, när vi myser med barnen, dricker saftglögg och äter pepparkakor och låter dem öppna några julklappar som de kan ha under dagen. Det är alltid lika roligt att se deras glada miner och att de är så förväntansfulla för att tomten ska komma under dagen.
  • januari2015

    Den viktigaste traditionen för mig är att alla blir smäckmätta och börjar må lite dåligt mot slutet men ingen kan motstå det goda godiset som kommer fram Cool

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 3