• Äldre 16 Dec 13:20
    6705 visningar
    33 svar
    33
    6705

    Familjelivs julkalender: Lucka 16

    Åh, jag älskar att rimma! Vi brukar ha rimstuga härhemma vid paketinslagningen varje jul, och vår elvaåring är  nog den som är bäst på det! Detta skrev hon förra året, då 10 år, till sin bror:

    Den engelska tanten
    Har sumpat diamanten
    Hitta den och hinn först till kanten!

    Innehållet i paketet var spelet "Försvunna diamanten". Den diamant som i spelet omnämns som Afrikas Stjärna ingår i de engelska kronjuvelerna (därav engelska tanten = Drottningen av England). Spelet går ut på att gå runt på en spelplan, vända brickor, akta sig för tjuvar, hitta diamanten och sedan, som rimmet säger, hinna först till kanten.

    Nu är ju detta rim skrivet av min dotter, så vi önskar duplosetet så hon kan få ge det - och självklart rimma!- till sin lillasyster. Lillasyster fyller 3 på nyårsafton! Självklart kan man rimma på födelsedagspresenter också!

  • Äldre 16 Dec 13:22
    #9

    Här kommer ett rim jag hjälpte en annan person med:

    Bruna bönor i en burk
    När du känner för en slurk
    Tryck på knappen, ett-tu-tre
    Doftar som ett helt café!

    (En kapselkaffemaskin!)

    Motiveringen är samma som ovan. Vi önskar detta till vår härliga treåring som alltid leker med stor fantasi, och älskar duplo och lego. Och snart har födelsedag, dessutom (men hon påstår bestämt att hon ska fylla fyra, inte tre. Vi håller inte med utan tycker att hon ska ta det i rätt ordning)

  • Äldre 16 Dec 13:25
    #10

    Sällskapsspel och pussel hör julen till. Här är ett rim på det sistnämnda. Kort men klatchigt:

    Bit för bit blir ett motiv
    Och är ett roligt tidsfördriv!

    Motivering samma som ovan! Samma nästan-treåring som fyller år och kan behöva lite pirat-äventyr!

  • Äldre 16 Dec 16:36
    #12

    Så tar vi ett långt också:


     


    Under julenattens första timma


    Jesusbarnet las på krubbans strå


    Om detta skall jag nu på denna julklapp rimma


    För han hade inga kläder att ta på


     


    Han lindades, som brukligt var för tiden


    I grova lindor utav stadigt lin


    Han skulle nog ha önskat denna utav ekologiskt siden


    Så han slapp i linet lida pin


     


    Så när du nu om juldagmorgonen uppstiger,


    Tänk på Jesus där i stalle-vrån


    Ja, när du detta plagg inviger


    Njut av att slippa lin, och kliande halmstrån

    (morgonrock i siden)

    Helt klart önskar vi vinna pirat-Jake till bästa nästan-3-åringe fortfarande!
    Hon fyller ju år och Jake är en favorit!


     

  • Äldre 16 Dec 23:53
    #28

    Vyss lull lille palt
    -det var allt!

    /Påslakanset från svärmor första julen med (då blivande) maken.

    Riktigt bra påslakan f ö, de lever ännu. 12 år och fyra små paltar senare, så att säga.

    Palt nr 3 önskar sig Jake & gänget, som sagt. Jag tror pirat-setet skulle passa bra i hop med hennes prinsess-duplo (skitläskiga Duploprinsessfigurer med riktigt hår som jag köpte utan att kolla så noga, på loppis). Ser framför mig hur hon bygger rosa torn på "Skutan" och hur Prinsessan Guldlock på sin rosa enhörning räddar Jake ur Kapten Kroks klor. Eller, ja, typ.

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 16