• Veladis

    Familjelivs julkalender: Lucka 19

    Min drömjulklapp: Inget slår ju "julklappen" jag gick och väntade på 2011. Väntade, och väntade, och vänta på julklappar, det är sånt som man blir gråhårig av, som Lasse i Bullerbyn säger... Precis som Maria, Jesu moder, gick vi idecember i "väntans tider" på riktigt (fast utan jungfrufödselgrejen och Guds-son-biten). Julafton kom och gick och jag låg i soffan med magen som ett sprickfärdigt jättepaket eller gigantisk julgranskula och smaskade knäck och chokladtryffel. Tre dagar efter julafton var hon beräknad att födas, men eftersom fint folk tydligen tenderar att komma försent och man alltid får vänta för länge på något gott, så kom hon inte förrän på nyårsafton. Vårt tredje barn Lovis kom som en nyårsraket efter enbart en timmes förlossning, barnmorskan han inte ens ta på sig förklädet. Bajsat i fostervattnet hade hon också gjort och vi fick stanna hela nyårshelgen på BB för observation därför. En mycket positiv upplevelse. Hennes bror, då 5½ år, rimmade, som man ju ska på julklappar: "Lovis ansjovis nyårsraket, i mammas mage hon sket!".
    Nu när jag har alla mina fyra önskejulklappar (senaste modellen född i år blev en juli-klapp), har jag ganska modesta julönskningar. Att alla ska hålla sig friska, inte bråka och gärna vara välkammade en liten stund på julafton. Typ så. För egen del tar jag gärna en bra bok eller ett par raggsockor om någon vill ge mig en julklapp. Eller för att citera en populär text som just nu delas hejvilt på facebook: "5 minutes to mysself each day to drink my coffee hot and pee in peace..."

    Motivering: Jag önskar vinna Lego-setet med hästarna till Lovis Ansjovis, min nyårsraket och bästa julklapp ever. Det är en fartfylld unge med stor fantasi, bl a har hon skapat fantasihästar till alla i familjen. Hon har själv en vit som heter Lucy, jag har fått en brun som heter Roratt, hennes syster en rosa med pepparkakor på (?) som heter Lapslaps och hennes lillebror en blå som heter Rockjack. Hon älskar lego och skulle bli överförtjust i att kunna överföra sin fantasilek till lego-lek!

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 19