• Anonym (Vad ska jag tro?)

    Förlossning 2 och smärtproblematik

    Hej! Om någon läser detta....

    Jag har en smärtproblematik som gör att mitt nervsystem är överkänsligt och lätt blir överhettat. Jag är nu gravid närmare v.30 och har en hemsk förlossning i minnet bakåt i tiden... Vi har tillsammans med förlossningsläkare gjort upp en plan om igångsättning med snitt som utväg om jag utvecklar värksvaghet (vilket jag gjorde sist). Jag ska även få ryggmärgsbedövning förberett innan själva igångsättningen. Men, med min smärtproblematik undrar jag om detta är det klokaste... Eller om planerat snitt skulle vara ett bättre alternativ?

    Tips på hur man kan resonera? Vill komma fram till något men känner mig delad....

  • Svar på tråden Förlossning 2 och smärtproblematik
  • Anonym (Vad ska jag tro?)

    Förra förlossningen slutade med sugklocka och bara minuter ifrån akut snitt. Läkaren menade innan den förlossningen att jag hade goda förutsättningar i och med att jag än är ung och är normalviktig. Denna gång har läkaren sagt att värksvaghet är ovanligt för omföderskor och högst osannolikt att det skulle drabba mig igen.

    Jag har dock smärtproblematiken i grunden, och jag blir ganska lätt uttröttad. Samtidigt får man ju extra adrenalin och kraft under en förlossning. Men sist kunde jag inte kliva upp ur sängen sista 6 timmarna under förlossningen, och jag var liggande och kunde inte ta mig upp heller efteråt förrän vi vilat/sovit en del över natten. (Kunde gå utan stöd först efter 2-3 dagar.)

    Vad jag vill undvika är en svår förlossning samt långvariga smärtor efteråt och lång uttrötthet efteråt.

    Förstås vill jag även att barnet ska må bra genom allt!!

    Men varken vaginal eller kejsarsnitt känns som en enkel utväg, då de har sina stora nackdelar. Dock undrar jag, vad är skonsammast för kroppen? Överlag? Trycka ut en bebis vaginalt eller bli opererad i mage+livmoder..?

Svar på tråden Förlossning 2 och smärtproblematik