• sextio­talist
    Äldre 2 Dec 07:51
    62834 visningar
    112 svar
    112
    62834

    Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?

    Genitik en del och yttre förutsättningar en viss del
    Jag röker själv, men likväl så tas jag ofta för minst 10 år yngre. Jag har även fått visa legitimation för att bevisa att jag har fyllt 50.

    Men jag har inte solat mycket och jag har inte sminkat mig dagligen och undvikit en massa starka preparat i ansiktet. Hårfärgen är nästan instakt, visst har jag fått gråa hårstrår (lite glitter i håret som jag brukar säga)

    Men jag rör på mig, har för det mesta fått min nattsömn, har fått behålla min figur (också genetiskt)

    I mitt fall skulle jag nog säga 75% gener, 25 % tur.
    Jag var tvungen att titta på ett foto som var taget på mig och en ett år yngre väninna för drygt ett år sedan. Hon är vegetarian, håller på med yoga, röker inte, men varit modell, så hon har sminkat sig rätt mycket. Hon är betydligt rynkigare än vad jag är (men hon ser också väldigt fräsch ut för sin ålder)

  • sextio­talist
    Äldre 2 Dec 09:21
    #16
    Anonym (bilder) skrev 2014-12-02 09:19:40 följande:

    Skulle vara roligt att se bilder på alla som påstår sig se så mycket yngre ut än vad de är. Asiater kan komma undan med att se betydligt yngre ut än sin faktiska ålder, skandinaver not so much. Jag har sett en eller två genom hela mitt liv. Däremot har jag hört massor av människor försäkra andra om att de minsann ser så unga ut, bara för att när "ungdomen" gått utgjuta sig om att de inte alls gör det. 

    Ts: vill inte du ha några barn? 


    Om du skickar PM till mig, så kan jag skicka en bild, jag vill inte lägga ut mitt ansikte här på familjeliv
  • sextio­talist
    Äldre 2 Dec 10:12
    #23

    Tittade igenom bilder som mina FB-vänner lagt ut och konstaterade att tiden tär olika helt enkelt.
    Jag har tre gamla vänner, jämngamla med mig, som numera ser ut som gummor. En av dessa var vältränad och lika smal som jag när vi var båda i 25-års-åldern (hon var betydligt mer vältränad), idag en rultig gumma.
    Jag har även flera vänner som verkligen ser yngre ut av de är och så har jag självklart en drös som ser ut för den ålder de är i.

    Jag har också vänner som såg 10 år äldre ut (minst) när de var i 30-års-åldern och de ser likadana ut idag, de verkar ha stannat upp i åldrandet.

    Det läggs upp en del gamla foton i vissa grupper jag är med i och då kan man se dåtid och nutid.

  • sextio­talist
    Äldre 2 Dec 10:18
    #25
    Anonym (C) skrev 2014-12-02 10:14:12 följande:

    Det handlar om stil. Finns tjejer som blir feta och fula när de är 18...

    Få tror att jag är 30, eftersom jag inte är småfet och går runt med mysbyxor och otvättad hästsvans med fyra ungar på höften.


    Jag känner ingen som vid 30 hade såg ut som du beskrev, inte ens de som skaffade barn tidigt
    Jag känner ingen som hela tiden ser ut så även vid 40 och 50 (men säkert många som kan göra det då och då)
  • sextio­talist
    Äldre 2 Dec 22:08
    #43
    eslah skrev 2014-12-02 21:39:42 följande:

    Jag tror att det hänger mycket på genetik och levnadsvanor. Det gamla vanliga som säkert alla dragit upp redan.

    Sedan har jag inte förstått denna hets kring att skönhet hänger på hur ung man ser ut. Kan se väldigt vackra damer som är 90 år gamla, ser fortfarande ut att vara i den åldern men ändå vara en vacker kvinna. Eller ta Izabela Scorupco som exempel, hon ser inte längre ut att vara 25 år gammal men har varit sådär groteskt vacker under alla år och lär så vara tills hon blir jordgubbe.

    En vacker kvinna peakar faktiskt inte i sin skönhet kring 20, dalar det därefter så handlar det som sagt om genetik.


    detta med att man inte peakar vid 20 tror jag också påverkar. Jag hade nog min peak mellan 30 och 35
  • sextio­talist
    Äldre 3 Dec 08:56
    #48
    blomman 2 skrev 2014-12-03 08:51:14 följande:

    Jag har alltid sett väldigt mycket yngre ut än jag är...både för och nackdelar. Människor gissar på minst 10 år yngre. Lever sunt och tar hand om min hälsa i största allmänhet..och försöker att hitta tid för återhämtning om dagen varit extremt stressig,lägger mig i hyfsat god tid varje kväll,i snitt kl:22.00. Gissa min ålder<3


    Utifrån min vänkrets, så skulle jag tippa på mellan 30 och 35, du är inte 30-, för du ser för kvinnlig ut. Har släppt barnutseendet.
    Men du gav även en ledtråd i din fråga  så du kan även (inte för att du trolligen har gjort det) passerat 40
  • sextio­talist
    Äldre 3 Dec 09:25
    #51
    blomman 2 skrev 2014-12-03 09:21:09 följande:

    Hihihi...ni är duktiga! Och någon var väldigt nära... Jag fyllde 50 år i år!



    Grattis, jag har en väninnas som är 50+ och ser lika ung ut som du. Men jag tänkte att då blir du nästan sur Flört, det vågar jag inte skriva (hon liknar dig också, nej, hon har ingen syster).
    Men tack för att du vågade visa din bild.
    Jag är 50+ men tas för att vara kring 40-45.  Men väljer att inte lägga ut någon bild
  • sextio­talist
    Äldre 3 Dec 18:25
    #71
    Centurione skrev 2014-12-03 17:08:55 följande:

    Både och, skulle jag säga. Rökning är nog det som åldrar allra mest - de som börjar i tonåren brukar se ut som mumifierade apor vid 35. Huden blir mycket tunn, blek och grå eller gul i tonen, med ett rutnät av små rynkor som utgår ifrån munnen och uppåt: det s.k. "rökansiktet". Jag känner alltid igen det! Näst värst är grav övervikt med påföljande kraftig viktnedgång - på grund av att huden som tänjts ut då blir överflödig och lägger sig i rynkor, valkar och veck. 

    En annan faktor som påverkar rynkorna och därmed ansiktets utseende, är faktiskt hur mycket problem och bekymmer en människa haft. Om man rynkar pannan tillräckligt många gånger får man tråkiga bekymmersrynkor som ser "gammalt" ut - men om man levt ett lätt och roligt liv där man fått skratta mycket, så får man i stället skrattrynkor som ser ungdomliga ut.

    Men visst har gener också betydelse!

    Jag känner förresten en 51-årig kvinna som kan misstas för 25 - en mycket vacker 25-åring dessutom! - på några meters avstånd! Men då har hon både gjort två plastikkirurgiska ingrepp i ansiktet, och ägnat massor av tid i många år till träning, hälsokost, hälsokurer o.s.v.. I hennes fall tycker jag nästan att jakten på ungdom och skönhet gått för långt, för även om hon verkligen lyckats så undrar man när hon hinner NJUTA av det. När hon måste träna hela tiden, aldrig äta sig mätt och absolut inte något sött eller fett...


    nu har jag nästan lust att skicka ett foto på mig. Jag är rökare, 50+ och tas för 10 år yngre. Inga rynkor av det slaget, några i pannan och skrattrynkor kring ögonen. För det mesta osminkad och anses ha en fin hy.
  • sextio­talist
    Äldre 3 Dec 18:38
    #74
    Anonym (Tjohej) skrev 2014-12-03 18:36:42 följande:

    Jag är bara 28 så än så länge är det inte roligt att folk alltid tror att jag är yngre. För ett par år sedan fick jag visa leg när jag skulle hyra film.. :/ Men men.. Jag kan åka buss billigt iaf ;)


    jag minns, att vara liten och smal, se ung ut och togs för en tonåring när man var över 25, inte roligt
  • sextio­talist
    Äldre 4 Dec 07:34
    #99
    taquine skrev 2014-12-03 19:16:12 följande:

    Vilka flesta andra ? Hur stor skillnad är det när man är 25 eller 35? Nada , zip , zero , som inte  levt värsta hårda livet. 
    Men det är kul att se alla här på FL som (naturligtvis) är släta som barnrumpor långt upp i 50årsåldernDrömmer
     


    Nu är det nog så att vi knappas ser ut som barnrumpor, utan att vi inte ser härjade ut.
    Jag tror många gånger att man tar fel på ålder är hur vissa förväntar sig att man ska se ut som 50+.
    Det verkar som många tror att 50-åringar ser ut som russin i ansiktet, jag har stött på väldigt få 50-åringar som är så rynkiga.
    Jag är säker på att vi alla som tas för att vara 10 år yngre har våra kråksparkar kirng ögonen, att man har fått fina linjer kring munnen och i pannan. Men det är det inte det man lägger märke till
    Men jag vet flera som är väldigt släta i hyn, min mamma, trots att hon är över 80, har inte många rynkor, samma sak var det med min mormor, hon hade inte heller mycket rynkor. Pappa hade desto mer rynkor, samma sak var det med hans föräldrar, de var rynkigare i ansiktet tidigare.
    Jag roade mig med att titta på gamla foton, dels på släktingar, men även kompisar för att se hur de har åldrats.
    På min mammas sida så lade jag märke till att det var ytterst få som märkbart åldrades mellan de var 40 och fram tills de var ungefär 60.
    När jag tittar på jämnåriga, så visst, de ser inte ut som 25 längre, men tiden har för de flesta gått varsamt fram.
    Övrigt så tror jag de tär klädstilen, frisyren och personligheten som påverkar väldigt mycket vilken ålder man tas för
    Jag hade en kollega, som såg 10 år yngre ut minst när hon satte på sig ett par jeans och en enkel topp. Men de dagarna hon hade mer representationskläder, så såg hon att vara sina 60 år.
    Men det som jag är mest förundrad över, vad hittar folk alla 30+are som ser härjade ut, jag har då aldrig mött dom.
    De flesta jag träffar som är 30+ ser väldigt bra ut.
    visst, under småbarnsåren så kan en dålig nattsömn absolut göra så att en person ser härjad ut. Det märker man själv, om man är trött och slutkörd, så slår det direkt på utseendet. Det oavsett ålder
  • sextio­talist
    Sun 7 Feb 2021 08:02
    +1
    Steven01 skrev 2021-02-05 18:04:49 följande:

    Det skiljer sig nog också vad folk tror om att dom ser unga ut. Kvinnor kollar sig själva i spegeln och kollar på ansiktet och tycker att dom ser unga ut. Men det man ser åldern bäst är på steget. Unga kvinnor har en spänst, hållning och en livslust i steget som ofta äldre kvinnor saknar och mer hasar runt.


    Hasar runt?

    Tycker nog att det är den yngre generationen som har svårt att lyfta på fötterna.

    Ser ingen i min generation som hasar med fötterna.

    Vi är liksom uppfostrade med att sträcka på oss och lyfta fötterna, det sitter i ryggmärgen.
Svar på tråden Hur kan vissa se så oerhört unga ut för sin ålder medan de flesta andra är jätteslitna?