sextiotalist skrev 2014-12-02 07:51:54 följande:
Genitik en del och yttre förutsättningar en viss del
Jag röker själv, men likväl så tas jag ofta för minst 10 år yngre. Jag har även fått visa legitimation för att bevisa att jag har fyllt 50.
Men jag har inte solat mycket och jag har inte sminkat mig dagligen och undvikit en massa starka preparat i ansiktet. Hårfärgen är nästan instakt, visst har jag fått gråa hårstrår (lite glitter i håret som jag brukar säga)
Men jag rör på mig, har för det mesta fått min nattsömn, har fått behålla min figur (också genetiskt)
I mitt fall skulle jag nog säga 75% gener, 25 % tur.
Jag var tvungen att titta på ett foto som var taget på mig och en ett år yngre väninna för drygt ett år sedan. Hon är vegetarian, håller på med yoga, röker inte, men varit modell, så hon har sminkat sig rätt mycket. Hon är betydligt rynkigare än vad jag är (men hon ser också väldigt fräsch ut för sin ålder)
Intressant det du skriver om smink, för min tjej sminkar sig inte heller annat än till fest. Däremot sköter hon ansiktet med bra fuktighetskrämer, vet att hon lägger en del dyra pengar på sånt som inte innehåller en massa skit. Hon brukar säga att man ska ha en kräm med solskydd i ansiktet året om för att hålla sig fräsch och att man ska undvika att torka ut huden. Så just det här med att inte sminka sig tror jag stenhårt på, för hon är också starkt emot det. Men hennes hy är alltså flawless, så eftersom hon tar han om den så behöver hon inte sminket.