• mumsigmuffin

    Hur många timmar/vecka har ni barnen på förskola?

    Hur många timmar i veckan har ni, föräldrar med heltidsarbete, barnen på förskolan? Hur gamla är barnen?

  • Svar på tråden Hur många timmar/vecka har ni barnen på förskola?
  • Hedebris

    Tittar man på genomsnittet på arbetande/ studerande på mina jobb genom tiderna är snittet på 1-2 åringar 45-50h och 3-4 åringar 35-45h (jobbar på förskola)

    Och 80% av dem som fått syskon 15timmars har bett om uppskov eller börjat plugga med bebisen för att få 30-40h

  • Natulcien
    Hedebris skrev 2015-01-10 17:34:27 följande:

    Tittar man på genomsnittet på arbetande/ studerande på mina jobb genom tiderna är snittet på 1-2 åringar 45-50h och 3-4 åringar 35-45h (jobbar på förskola)

    Och 80% av dem som fått syskon 15timmars har bett om uppskov eller börjat plugga med bebisen för att få 30-40h


    Menar du att 1-2-åringar generellt går längre dagar är 3-4-åringar?


  • Alexi

    Hedebris: vad skulle vara anledningen till de skillnaderna i tid mellan åldrarna?

    Och vad är anledningen till att folk vill ha mer tid än 15 timmar då, dvs vad motiverar de det med?

  • Hedebris

    Jag vet faktiskt inte... Kanske en slump, eller så orkar man kanske inte jobba heltid längre? Barnen kanske börjar med aktiviteter? Föräldrarna kanske börjar söka jobb närmre hemmet?

  • Hedebris

    Ang 15 timmar så antingen studier eller så är det så jobbigt att ha två barn. Det är svårt att stimulera barnet och hitta kompisar och leka med.

  • 8barnsmamman
    Hedebris skrev 2015-01-10 20:20:30 följande:

    Ang 15 timmar så antingen studier eller så är det så jobbigt att ha två barn. Det är svårt att stimulera barnet och hitta kompisar och leka med.


    Jag studera heltid men har 1 åringen hemma & 3 åringen på 15/H har ofta 3 åringen hemma oxå speciellt om de är mycket sjukdomar & lite personal.
  • Undska

    14,2 timmar i veckan ligger snittet på, jag studerar på 50% och arbetar 50% men arbetar de timmar jag behöver när deras pappa är ledig från sitt jobb. Barnen är förresten 2 år och 4 1/2 år.

  • Alexi
    Hedebris skrev 2015-01-10 20:17:02 följande:

    Jag vet faktiskt inte... Kanske en slump, eller så orkar man kanske inte jobba heltid längre? Barnen kanske börjar med aktiviteter? Föräldrarna kanske börjar söka jobb närmre hemmet?


    Jag har noterat att det alltid är mycket fler barn lediga när skolloven är på storbarnsavdelningarna än på småbarnsavdelningarna. Uppenbarligen har många storasyskon i skolan och föräldrarna vill att de ska få vara lediga och då blir ju småsyskonen också lediga. Men när barnen bara går på förskola är det inte viktigt med lediga skollov. Av någon märklig anledning...
  • Anonym (30-35)

    Vår dotter på 2,5 år är på förskola 30-35 h/v. Vi var hemma ett år var med henne och hon började när hon var 2 år. Vi jobbar båda heltid men kan saxa lite. Eftersom jag är lärare får hon långledigt över sommar och jul samt sport- och påsklov.

  • Anonym (a)
    Alexi skrev 2015-01-11 07:48:06 följande:
    Jag har noterat att det alltid är mycket fler barn lediga när skolloven är på storbarnsavdelningarna än på småbarnsavdelningarna. Uppenbarligen har många storasyskon i skolan och föräldrarna vill att de ska få vara lediga och då blir ju småsyskonen också lediga. Men när barnen bara går på förskola är det inte viktigt med lediga skollov. Av någon märklig anledning...
    Fast det är väl ganska naturligt? Har man skolbarn och vill hitta på nått är man ju låst till loven medan man kan ta ledigt vilken vecka som helst om man bara har barn på förskolan. Jag åker t ex hellre utomlands 1-2v i november än under höstlovet när alla resor är tokdyra så då går ju mina barn även under lovet.

    Beroende på min sambos uppdrag (han är konsult) kommer barnen gå 28-40h efter jul. 35-40h först för äldsta, sen 15h medan vi varit föräldralediga och nu får vi som sagt se hur det blir beroende på var han hamnar och om det funkar med uppdraget att han går ner i tid.
  • Anonym (15-20)

    Mina barn är 2,5 respektive 5,5 år och går på dagis ca 20 timmar i veckan. Mannen jobbar 100 % och jag jobbar 80 % + att vi har uppdrag inom kommunen som tar nån timme i veckan att utföra. Vi lyckas hålla nere dagistimmarna för att mannen jobbar skift och jag jobbar oregelbundna tider, dvs både dag, kväll, natt och varannan helg. Skönt för barnen, tråkigt för mig och sambon som inte träffas allt för ofta.

  • tömi

    Vi jobbar 90% båda två, barnen är uppskrivna i genomsnitt 25h/vecka, men i realiteten blir det mindre, kanske 20 h. Tycker det är ganska lagom, men hade gärna sett att tiderna var mer regelbundna och jämna från vecka till vecka. Barnen är 3 och 5 år och mitt önskeschema hade nog varit 3-4 dagar 'à 5 timmar.

  • En blå giraff

    Jag jobbar 100 %, är ledig varannan torsdag men har i gengäld längre dagar de andra dagarna. Maken pluggar heltid, Barnen går 8-16 men yngsta som går fsk är ledig då med mig mina torsdagar. Maken hämtar och lämnar nästan alltid annars skulle barnen få ha längre dagar. Jag brukar arbeta mellan 6.45-16.15 ungefär.

    Så sonens förskoletid är 32 timmar varannan vecka och 40 timmar varannan. Dock hämtar mannen tidigare än 16 om han har en lugn period i skolan.

Svar på tråden Hur många timmar/vecka har ni barnen på förskola?