• Äldre 2 Dec 13:19
    2925 visningar
    5 svar
    5
    2925

    Tvillingar där ena barnet är sjukt

    Har idag fått reda på vid KUB att vi väntar tvillingar, är i v 12+4
    Barnmorskan som gjorde UL hade lite svårt att se Tv 2 så vi fick en tid hos en läkare strax därefter. Han tittade och det framkom att Tv 2 hade bred nackspalt (7,2 mm) men även vätska vid bröstbenet.
    KUB blev en NUPP istället då de inte kunde använda mina blodprover då de har varsin moderkaka.
    Värdena vi fick på Tv 2 var:
    Trisomi 21 - 1:4      (Tv 1 - 1:1739)
    Trisomi 18 - 1:4      (Tv 1 - 1:2591)
    Trisomi 13 1:21      (Tv1 -  1:10724)

    Från att lyckan var totalt över att vänta tvillingar rasade vid båda två ner i ett svart hål och allt känns bara kaos....
    Har fått tid för Fvp om 2 veckor och diskussionen har redan lyfts om selektiv abort.
    Tankarna bara snurrar och vet varken ut eller in....

    Är så klart tacksam över att vi väntar ett friskt barn men oron och tankarna kring det andra tar överhanden och rädslan för riskerna för det friska barnet.

    tar tacksamt emot tankar och ev erfarenheter kring detta...

  • Svar på tråden Tvillingar där ena barnet är sjukt
  • Äldre 5 Dec 10:00
    #1

    Har ingen erfarenhet av detta alls men skickar massor av stöd i alla fall!! 

    Hoppas att fvp visar annat resultat!! Håller tummarna för er

  • Äldre 4 Jan 09:56
    #2

    Hur har det gått?

  • Äldre 4 Jan 20:43
    #3

    Genomförde selektiv abort i fredags efter veckor av funderande, oro och tårar.
    Fostervattensprovet visade att fostret hade downs syndrom. Visade sig även vid UL att den hade ett större hjärtfel och avvek en del i storlek mot den andra tvillingen. 

    Även om det var/är fruktansvärt tufft så har vi försökt skapa de bästa förutsättningarna för det friska fostret att genomgå hela graviditeten.
    Risken var stor att det "sjuka" fostret skulle dö i magen och skulle i så fall ju längre graviditeten gick hota det friska fostret på olika sätt....

    Kändes som vi gjorde minst fel i den situation vi hamnat i....

  • Äldre 7 Jun 21:10
    #4

    Den 6/1 hade jag legat i hög feber ett dygn, hoppades in i det längsta att det "bara" skulle vara influensa men det var det ej, utan begynnande blodförgiftning efter det ingreppet vi gjorde den 2/1. På kvällen den 6/1 fick jag en mindre blödning och vi åkte in. På vägen upp till gynakuten gick fostervattnet på den sjuka tvillingen sida. Förlossningen startade och efter 2-3 timmar kom första barnet ut, efter 30 min kom även den friska tvillingen, var då i v 17+6. 

    tog två månader innan jag var tillbaka på arbetet i full tid. Vi bestämde oss tidigt att vi ville försöka igen men utan medicinsk hjälp denna gång, blir det så blir det...
    och det blev det testade positivt förra måndagen och är nu i v 5 (4+6) och håller alla tummar för att detta lilla liv vill stanna alla veckorna. ska till BM den 25/6 och sen blir det om igen med KUB i mitten/slutet av juli.... blir låååånga veckor dit innan jag vågar slappna av.... 

  • Äldre 7 Jun 21:53
    #5

    Stort lycka till!

Svar på tråden Tvillingar där ena barnet är sjukt