Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?

Fick ett brev från kronofogden där de skrev att hyresbolaget bad mig flytta ifrån min lägenhet eftersom jag inte betalade hela hyran i aug.

Jag fick det i oktober och har inte hört något sedan dess, jag tänker om jag betalar i december eller januari, kommer jag fortfarande att bli vräkt då? Hur lång är själva processen? Kan jag få tillbaka mitt hyreskontrakt på något sätt? Jag kan inte betala hela beloppet förrän i januari. Antar att socialen inte kan hjälpa mig på något sätt (i form av lån)?

Kommer jag bara bli utkastad på gatan sen då? Jag har verkligen ingen jag kan bo hos. Och mina grejer, ska jag bara slänga bort dem? Usch, vet inte vad jag ska göra. Jag vet redan att jag får skylla mig själv så ni behöver inte skriva det, orkar inte få en massa skit just nu...

• Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?
  • Anonym (hjälp)
    Inte jag skrev 2014-12-02 18:01:24 följande:
    Du kan bli vräkt. Såg på ett lyxfällanprogram och han fick en avhysning och hade 3 veckor på sig att betala. Du har inte fått något sådant brev?
    Tror inte det... :( lite dålig på att öppna all post jag får. Är det från kronofogden?
  • Anonym (hjälp)
    Tines skrev 2014-12-02 18:07:14 följande:
    Öppnar du inte din post?
    Inte från intrum justitia och visma... Vet att jag borde men har så dåligt med pengar just nu att jag ändå inte kan betala något.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Laleh) skrev 2014-12-02 18:10:39 följande:
    Ring och fråga? borde ju gå att ringa kronofogden?
    när min vän blev vräkt så hade dom hans grejer i ett shurgard(stavning?) förråd
    Jo, borde ju göra det... orkar bara inte svara på frågor om varför jag inte har betalat osv. Är lite rädd för att de ska vara otrevliga och dömande osv
  • Anonym (hjälp)
    Tines skrev 2014-12-02 18:13:23 följande:
    Vad är alternativet då? Att du verkligen blir vräkt... är det bättre?
    Nej... Jag ska ju göra det, måste bara orka ta tag i det. Får sån ångest när jag tänker på det att jag inte orkar göra något alls. Men jag ska.
  • Anonym (hjälp)
    Inte jag skrev 2014-12-02 18:37:42 följande:
    Öppnar du inte din post? Varför gör du inte det? Du måste göra allt för att få behålla din lägenhet
    Det är bara fakturor som jag inte kan betala för tillfället... 
    Ja jag måste behålla min lägenhet, kommer aldrig få ett nytt förstahandskontrakt och det tog mig flera år att få denna. Jag vill inte bli utkastad
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Laleh) skrev 2014-12-02 18:41:40 följande:
    äh, vad jag vet så ställer dom inte en massa frågor, det har ju inte kronofogden med att göra och dom är nog inte intresserade
    men tro mig det löser inget genom att inte ringa eller öppna sina brev
    jag vet folk som inte öppnar sin post för att man vet att det är något dåligt, men det blir bara värre. och många kommuner har idag tagit bort "tak över huvudet garantin" vilket innebär att du blir bostadslös.
    jag vetinte alls om du kan få behålla din lägenhet. det jag vet att det alltid är bra att kommunicera med sin hyresvärd INNAN hyran ska vara betald att man inte kan betala hela summan, många är då förstående.
    Men om du inte betalat hela i augusti och nu i december fortfarande inte betalat hela så blir ju hyresvärden rätt lack och förlorar ju pengar på dig som hyresgäst
    :( Nej jag vet att jag gör fel i att inte öppna breven, orkar bara inte med alla ekonomiska problem just nu.
    Om jag verkligen blir bostadslös på riktigt vet jag inte vad jag gör... kan inte riktigt sätta mig in i den situationen.
    Jag har betalat varje hyra sen aug och det är bara ynka 790 kronor som måste betalas nu. Egentligen är det ju småpengar för dem då det är ett stort bolag som får in hur många miljoner som helst varje månad, men för mig är det väldigt mycket
  • Anonym (hjälp)
    Tacksamt skrev 2014-12-02 18:40:58 följande:
    Alltså,jag blir lika chockadvarjegång när folk inte förstår att hyra,el,telefon,mat är viktigast!
    Jag vet ju redan att jag har gjort fel och vad är då meningen med att påpeka detta?
  • Anonym (hjälp)
    Inte jag skrev 2014-12-02 18:46:46 följande:
    Man öppnar alla brev oavsett om det är fakturor man inte kan betala. För då ringer man till de som kräver pengarna och säger att man inte kan betala och hur man kan lösa det
    Det enda de gör är att skapa betalningsplaner. Jag kan ju inte säga att de ska vänta tre år tills jag har gått ur skolan
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Laleh) skrev 2014-12-02 18:49:03 följande:
    Grejen är att, utan att vara elak, så tror jag att människor som gör som du har någon form av störning..
    Att inte öppna brev för att du inte kan betala, för ju att dom också går till kronofogden.,,Och så sitter du där, med massa skulder. Kan inte skapa ett telefon abonnemang och väldigt få hyresvärder vill hyra ut till någon med skulder hos kronofogden. Om det är en låg summa så betala av det, direkt! sälj din tv, sälj något ...du riskerar att bli bostadslös!!

min kompis blev vräkt för att det fattades 75 kr, så det är inte alltid summan som spelar speciellt stor roll

bara du kan ta ansvar för ditt liv!
    Jag har ingen tv, jag har ingenting alls av värde. Sängen kanske jag kan få 100 kr för (den är väldigt ful), soffan är trasig och är antagligen inte värt någonting. Försökte sälja min gamla jacka men den ville ingen ha.
Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?