Vad händer om jag anmäler min sambo till soc?
Anonym (TS) skrev 2014-12-03 13:34:30 följande:
Tack för all info. Blir ändå irriterad om du säger att jag och min sambo är dåliga föräldrar och jag hoppas bara att det var klumpigt sagt. Du vet inget om hur våran vardag ser ut. Varken jag eller min sambo är dåliga föräldrar, vi har inte mycket pengar, men kärlek, respekt och jag prioriterar alltid barnen i den mån jag kan. Min sambo har problem ja, men har aldrig supit hemma framför barnen. Hemma sover han ruset av sig, sen är han en bra pappa. Soc kanske kan få honom att inse att han behöver hjälp innan det går för långt, det är min förhoppning. Jag försöker ta mig ur situationen med barnen innan det går för långt, det är därför jag skriver här. Det är väl deras uppgift (soc) att avgöra om vi är dåliga föräldrar, inte du eller någon annan som inte vet vilka vi är.Vad jag är rädd för är att förlora hemmet vid en bodelning, vi har bostadsrätt, för med skulderna har jag och barnen ingenstans att ta vägen.
Hur mycket är värdet på bostadsrätten minus nuvarande skulder på den? Den mellanliggande summan är väl då vad du behöver betala hälften av till din sambo om ni separerar och du är den som bedöms ha rätten att behålla bostadsrätten. Sedan ska banken också gå med på att du med din inkomst får stå på hela lånet.