Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

VAB med umgängesavtal

Så du kunde inte hämta ditt sjuka barn några timmar tidigare när du ändå skulle ha honom ? Du är rätt genomrutten du. Antar att den andra föräldern har mycket goda skäl att vilja ha avtal. Du vet att ditt barn blir äldre och snart alldeles på egen hand kommer att fatta att du är en idiot va?

• Drottningen70

Ett avtal brukar ju avse nån slags "lägstanivå" och det finns givetvis inget som hindrar goda föräldrar att utifrån barnperspektivet göra saker utöver avtalet för att det ska bli bra för barnet. Tror DU Ts att det var bäst för barnet att bli hämtad av den andra föräldern, sjuk bli bedbäddad hemma bara för att några timmar senare i sitt sjuka tillstånd behöva gå ut igen?

T
  • Drottningen70

Och om skilan hade ringt om sjukt barn en måndag klockan 10, så hade du ryckt ut?

• Drottningen70
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:10:49 följande:

På måndag kl 10.00 är sonen hemma eftersom han inte börjar förrän 12.00.

Helt uppenbart har du väldigt svårt att tänka ens pytteliten utanför "lådan"..
  • Drottningen70
    Anonym (TS) skrev 2014-12-07 18:46:15 följande:

Vad tråkigt att det låter som att jag är skurken.

Det finns så mycket innan detta som hänt.

Redan i fredags skrev jag i vår sms-konversation att vi får lösa det på något sätt. Komma överens om hur vi gör med vab framöver.

Men för att ni ska förstå lite mer, och inse att det är den andre föräldern som inte alltid ser till vårt barns bästa så:

*Föräldern vägrar låta mig "låna" sonen vid tillfällen när mormor/morfar/släkt kommer på besök (de bor hundra mil ifrån oss) (jovars, då ska minsann avtalets umgängestider hållas!!).

*Föräldern vägrar låta mig ha sonen de helger där jag är ledig tre dagar i rad, istället propsade föräldern på att ha det som vi har nu, att jag endast får två heldagar med sonen (bara för att den andre föräldern skulle slippa behöva "avbryta sin helg" med att få hem sonen på söndagkväll).

*Föräldern lämnar hellre sonen till förälderns föräldrar som bor 12 mil ifrån de gånger han behöver barnvakt istället för att låta mig ha honom någon extrahelg (och vi bor bokstavligen bara ett stenkast ifrån varandra).

Låter onekligen som om exet är ett pucko, men på vilket sätt blir det bra för barnet för att du OCKSÅ beter dig som ett pucko?. Det bästa för barnet i den situation som du ursprungligen beskrev hade varit att du hämtade när skolan ringde.
Svar på tråden VAB med umgängesavtal