• Anonym (P)

VAB med umgängesavtal

Anonym (TS) skrev 2014-12-07 07:08:39 följande:
    Barnet var pigg när jag hämtade honom kl 15.00, lekte med sina bröder resten av dagen/kvällen.
    1. Varför hämtar du 15 om avtalet säger 14?
    2. Förklara för den andra föräldern att det är denne som begränsar umgänget och förhindrar dig att ta vab.
  • Anonym (P)
    Anonym (Konstigt) skrev 2014-12-07 17:34:36 följande:
    Ingen här förstår vad du menar med "ge efter" i den här situationen. På vilket sätt menar du att du "ger efter" för att du vabbar?
    Den andra föräldern vägrar mer umgänge och får stå sitt kast och ta all vab under sin tid med barnet.
  • Anonym (P)
    Chianti skrev 2014-12-07 18:28:07 följande:
    Det är uppenbart att du och exet kommer hamna i tinget förr eller senare, och du lär få betala för din totala ovilja att lösa problem. Barnets bästa ska vägleda både dig och exet och om barnet blir sjuk på din dag är det naturligtvis bäst att du hämtar även om det är några timmar före din avtalade tid börjar gälla. Annars måste ju det sjuka barnet först hem till exet och bäddas ner för att 4 timmar senare ryckas upp ur sängen för färd hem till dig. Är du verkligen så dum i huvet att du inte kan lista ut det själv?
    Håller inte med. Ts följer avtalet. Det straffas man aldrig för. Det är mamman som obstruerar och bråkar om sin tid som ansvarig förälder. Ts tid börjar först när den börjar enligt avtalet! Om mamman vill att Ts ska ta vab får hon be Ts att de ändrar i avtalet så att han hämtar tidigt på morgonen/att umgänget påbörjas kl 7-8 eller när barnet nu ska lämnas på förskolan/skolan och avslutas efter hennes arbetsdag på måndagen.
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-08 18:41:30 följande:
    Vi har ett avtal genom familjerätten. Ett avtal den andre föräldern ville ha.

Vi har själv kommit överens om umgängestiderna (ja förutom att jag ville ha jämna veckor för att få fler lediga heldagar med min son, fast den andre föräldern propsade på ojämna veckor så föräldern slapp "avbryta sin helg med att få hem sonen på en söndag)!
    Låt den andra föräldern inse sitt misstag. Tycker att du ska hålla fast vid avtalet till ni kan komma överens om ett nytt avtal som passar er alla tre.
  • Anonym (P)
    Anonym (förälder) skrev 2014-12-09 15:19:25 följande:
    Jag är också förälder. Dagistiderna funkade inte för oss heller. Därför gick jag ner i tid. För att så småningom byta arbete (det var rätt svårt och tog tid). Jag ville ju inte överge mitt barn.
    Ts får inte ha barnet mer för den andra föräldern. Förutom vid vab.
  • Anonym (P)
    Tow2Mater skrev 2014-12-09 16:44:50 följande:
    Var står det?

I #38 defnierar TS att det är pga arbetstider det inte funkar med mera.
    Inlägg 40.
  • Anonym (P)

Och inlägg 32.
    "Men för att ni ska förstå lite mer, och inse att det är den andre föräldern som inte alltid ser till vårt barns bästa så:

*Föräldern vägrar låta mig "låna" sonen vid tillfällen när mormor/morfar/släkt kommer på besök (de bor hundra mil ifrån oss) (jovars, då ska minsann avtalets umgängestider hållas!!).

*Föräldern vägrar låta mig ha sonen de helger där jag är ledig tre dagar i rad, istället propsade föräldern på att ha det som vi har nu, att jag endast får två heldagar med sonen (bara för att den andre föräldern skulle slippa behöva "avbryta sin helg" med att få hem sonen på söndagkväll).

*Föräldern lämnar hellre sonen till förälderns föräldrar som bor 12 mil ifrån de gånger han behöver barnvakt istället för att låta mig ha honom någon extrahelg (och vi bor bokstavligen bara ett stenkast ifrån varandra)."

Svar på tråden VAB med umgängesavtal