• svinto75

    Vad hittar ni på med barnet när ni är ensamma en lördag???

    Hej!
    Undrar vad man kan hitta på när man är ensam hemma med en 1-åring en lördag?? Öppna förskolan har ju inte öppet..Har fått lite idétorka..Mina kompisar har inga barn så dom ligger inte på samma nivå.
    Ha d gött!!

  • Svar på tråden Vad hittar ni på med barnet när ni är ensamma en lördag???
  • byström

    Jag skulle ta en sväng, hälsa på nån kompis, gå på stan eller så. Bara man kommer ut!

  • MBR

    Jepp, har varit i den sitsen jag med. Det var ovant att göra nya saker, men efter viss träning så blev det enklare både för mig och barnen. Prova biblioteket eller varför inte babysim (Har vänner som testat detta). Har du en stora syster/bror över 2 år kan jag rekommendera Hoppis och Skuttis. Ta en promenad. En del gillar att prata med pappor med bebisar, så bara att promenera runt kan vara ganska kul för en pratsugen. 1 år är en underbar ålder, men det är oerhört ovant i början. Jag har faktiskt tagit med en 1-åring till innebandyträning. Placerade bebin i säkerhet för bollar inuti ett tomt skyddande mål.

    Jag gillar särskilt att träffa andra föräldrar. Är inte alltid lätt. De har tyvärr blivit bristvara. Sedan maxtaxan infördes har ju andelen hemmaföräldrar minskat katastrofalt (jag menar då föräldrar med barn över 1 år). Det tar tid att växa in i föräldrarollen, men det ger också så oerhört mycket glädje tillbaka. Barn är så fantastiskt underbara.

  • Palleman

    ut och lek med er, kör iväg och titta på något, dra in till stan och fika med kompisar, finns massor att hitta på

  • porden

    Åker pulka, hälsar på kompisar med roliga video/tv/dvd apparater & fjärrkontroller, ser till att jag får jaga runt henne bland bord på olika kafeer, simhallens äventyrsplask avdelning, hälsar på släkten, skoterturer, djurparker etc

  • sanderspappa

    Lider också av detta, att vara först i umgänges-kretsen som skaffar barn... Men som personerna ovan säger, mycket är vunnet bara man kommer ut och får umgås med sitt barn... Men sedan är det ju att rekommendera att kanske få kontakt med andra i samma sits...

  • Papito

    Är inte pappa ännu men hoppas få ge tips ändå. En variant som är både billig och uppskattad är att ta med barnet till Slottsskogen. Där kan ni titta på djuren och leka i lekparken. Riktigt bra!

    Har tagit med mina syskonbarn dit många gånger och det är oerhört uppskattat. De minns besöket flera månader senare. Testa!

  • TT1

    Var ensam med min lilla dotter idag och jag hade också samma ide torka! Men tillslut beslutade jag mig och ta en promenad, Gick och handlade lite dricka, frukt och yoghurt
    så gick jag ner på stan och gick runt lite i affärer och sen när jag hade tröttnat så satte jag mig ner på närmaste bänk(dock inomhus pga vädret) och bara satt där med min lilla tjej. Jag satt där en timme och bara kollade på folk och mådde gott. Hur skönt som helst.

Svar på tråden Vad hittar ni på med barnet när ni är ensamma en lördag???