15 år dricker
Min mamma hadeväldigt strikta regler för mig. Jag fick i princip inte gå någonstans när jag var i den åldern inget dricka, inga fester osv. Det slog bakut totalt dagen jag fyllde 18 drog jag ut på krogen sen såg hon inte röken av mig på 3 månader.
Med min lillasyster körde hon en helt annan teknik. De pratade med henne om alkohol, konsekvenser risker osv. Sen sa hon till varje gång hon skulle på fest. Berättade vart hon skulle och med vilka och en ungefärlig tid hon skulle komma hem. Sen kunde mamma åka och hämta henne om det nu hände något. Hon behövde aldrig känna att hon inte kunde ringa hem. Hon började dock dricka något år innan de hade den här diskussionen och då vågade hon aldrig ringa hem så varje gång någon blev för full eller något hände var det jag och mitt ex som åkte dit och hjälpte till med att skjutsa hem dem osv.
Jag tror på en öppen dialog. Alla gånger jag ljög och smög runt för mina föräldrar för att åka ut och festa hade kunnat sluta riktigt illa och gjorde flera ggr. Då hade jag önskat att jag vetat att jag kunde ringa mina föräldrar för att få hjälp. Dock hade mitt ex fantastiska föräldrar som hjälpte till och redde ut diverse situationer som uppstod.
Det går inte att låsa in tonåringarna och de flesta tonåringar kommer att dricka. Då är det bättre att finnas där som stöd än att stå och skälla var eviga gång. Jag tycker däremot attman kan säga att man är besviken på att den blivit så pass full och säga att det kanske är bättre att låta bli starkspriten. Men för den delens skull ska man ju såklart inte uppmana dem att dricka. Men jag tror att det är bättre att finnas där och låta dem begå sina egna misstag än att ha fulla tonåringar på stan som är rädda för att ringa hem när något går galet.