• BioBonus

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Hur kan han tycka att julen bara är till för hans äldre barn och inte för hans yngre?Fråga honom om han vill han att hans yngre barn ska minnas julen som ett bevis på att de inte var lika mycket värda för deras pappa som pappas barn sen tidigare...

• BioBonus
    Anonym (empati) skrev 2014-12-09 11:20:48 följande:

Han känner kanske sorg över att fira högtider utan alla sina barn. Att skälla på honom och fråga om han är dum i huvudet på riktigt lär inte göra situationen bättre.

Så när barnen blir äldre och kanske väljer att fira jul med sina polare i Chamonix så ska julen hemma ställas in för att pappa känner sorg att inte alla är med? Eller är det bara ok om det är särkullsbarn inblandade?

Om man som förälder väljer att skaffa fler barn är de från sitt första äktenskap så har man jävlar i mig en skyldighet att behandla alla sina barn lika. Inte så tydligt visa att det bara är de första barnen som räknas.

Det är ju så viktigt att bonusföräldrar minsann inte får göra skillnad på egna barn och andras ungar...
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 08:25:03 följande:

Jag förstår honom! Julen är helt oviktig utan sina barn ALLA sina barn.

Ni kan väl fira jul på juldagen vartannat år?! Tror knappast dina barn tar skada av det om inte DU gör det till ett problem!

Skärpning!

Fast det är ju HANS barn också, de yngsta är ju gemensamma...
    Så det är ok att han firar jul med bara en del av sina egna barn, och skiter i de yngsta bara för att de äldsta är hos sin andra förälder? Eller hur tänker du? Är den typen av särbehandling av egna barn ok?
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:48:05 följande:
    Vad är problemet med att fira jul med ALLA sina barn VARJE ÅR????
    Men varför skriver du dina barn till TS när det handlar om deras barn? 

Klart man kan fira jul på juldagen också, men det verkar ju som om pappan anser att man ställer in hela julen för att han inte har alla sina barn där.
    Att det bara ska firas jul vartannat år när han har alla sina barn där är ju onekligen ett effektivt sätt att visa de yngre barnen att de inte är lika viktiga som de äldre.
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 09:59:54 följande:
    För att de yngre är ts barn men alla barn är hans. Alla barn är lika mkt värda för honom det gör han ju extremt tydligt!

Sen att ts inte bryr sig om de äldre barnen är beklagligt!
    TS slår ju på stort även de jular som de äldre barnen är där - dvs hon gör ingen skillnad på julfirandet utefter vilka barn som är hemma. Så hon bryr sig om alla barn, även de som inte är hennes egna.

Nej, han gör extremt klart att de yngre barnen inte är värda att anstränga sig för om inte de äldre är med.
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 10:15:36 följande:
    Mitt ex hade sitt barn varannan jul. Vi firade därav jul på julafton och på juldagen vartannat år.

Julen var inte lika mkt värt för mig och mina barn heller när inte hela familjen är samlad!

Tycker mannen agerar helt rätt!
    Men det handlar ju inte om att pappan har föreslagit att de kan fira jul på lilljulafton eller juldagen, utan att han inte anser att de behöver fira jul alls. Ingen julgran, ingen julmat etc.
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 10:29:14 följande:
    Är ts helt oförmögen att skaffa en julgran???
    Hade du inte blivit arg och ledsen om pappan till dina barn sket fullkomligt i att fira jul med dig och dem, sket i att vara med i förberedelserna, sket i att skapa julstämning för dem bara för att hans barn sen tidigare inte var där?
    Eller hade du helt glatt gått in med hull och hår och fixat och donat för dig och era barn och hållit god min och tyckt att allt var toppen?
  • BioBonus
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-12-10 10:35:12 följande:
    Hade förstått honom helt och hållet och fixat ALLT själv! Det blir ju jul oavsett så det hade inte stört mig alls. Jag hade förstått hans sorg och stöttat honom i det!
    I hans SORG????
    Ska en pappa ge sig själv rättigheten att gå omkring och känna SORG över julen för att hans barn sen tidigare barn är hos sin mamma under julen och resterande familj ska stötta honom i det? Jösses.

Med den inställningen så inser jag att vi inte kommer förstå varandra öht och lägger ner.
  • BioBonus
    Ann Cistrus skrev 2014-12-10 17:13:40 följande:
    Vilket oerhört märkligt resonemang! Vad är det för egopappa som spenderar sin ju utefter hur HAN vill ha det istället för att utgå ifrån hur hans barn vill ha det? Hans yngre barn kommer så småningom att fatta att julafton är julafton med Kalle Anka, jultomten och allt annat och att alla andra firar på den dagen. Varför ska de inte få fira på julafton för att deras halvsyskon är hos sin mamma och firar? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Ja du. Visst är det märkligt.

Tydligen är vuxnas känslor viktigast och resten av familjen ska tillbringa julen med att stötta honom i hans sorg.

Undrar hur det låtit om en bonusmamma sket i allt vad julen heter vartannat år om bara bonusbarnen var hemma.

Vilka människor det finns.
  • BioBonus
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-10 20:17:38 följande:
    Så förra året när min förstfödda var utbytesstudent i USA så skulle jag alltså ställt in allt julfirande för hennes två helsyskon? Och istället ägnat hela julafton åt att sörja att hon inte var hemma. Det låter ju trevligt för alla inblandade, NOT!
    Jajamensan. Inte bara ställa in julfirandet utan gått omkring och vältrat dig i din stora sorg och blivit stöttad i den av din man och dina hemmavarande barn. Joråsatte.
  • BioBonus
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-11 11:03:33 följande:

Försök att inte bara se problemen och se det possetivt istället. Firar ni aldrig jul med dina föräldrar/syskon? Dina föräldrar kanske skulle tycka det är roligt och fira jul med sina barnbarn? 

Min sambo är lika och de åren hans två stora inte är här packar vi bilen och åker upp till fjällen till mina föräldrar. 

Hur länge har ni varit tillsammans?
    Jag har lärt mig genom våra 7 år tillsammans att hans äldre kommer alltid på ett annat sätt betyda annorlunda för honom än han mindre barn, det är bara att man lär sig leva med det eller separera och låta barnen bli skiljsmässsobarn och det är inte något jag vill även om det svider ibland och se hur han behandlar dom.

Du tror inte att era barn skulle må bättre av att vara skilsmässobarn i det långa loppet (vilket faktiskt inte är en dödsdom...) än att leva med en förälder som gör skillnad på sina barn och visar att de inte är lika mycket värda i hans ögon än sina storasyskon?
  • BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 11:35:47 följande:

Jag och mitt ex har aldrig haft upplägget varannan julafton med barnen. Vi bor inte långt ifrån varandra, så vi har alltid delat på julafton. Det har aldrig varit några problem med det. Efter Kalle Anka blir barnen hämtade, och åker till den andre föräldern och firar med släkten där. Det är ingenting som känns sönderhackat eller stressigt på något sätt. Har fungerat hur bra som helst i många år. Varken vi eller barnen vill ha det på annat sätt.

Fast nu verkar det inte heller vara ett alternativ för TS och hennes familj då de har upplägget antingen jul eller nyår för de två äldre barnen.

Och barnen får jul varje år hos er, antingen på julaftons morgon eller på julaftons kväll. Här handlar det om två barn som inte ska få julfirande alls eftersom de två äldsta får julfirande hos sin mamma vartannat år och då tycker pappan inte det är lönt....

• BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 12:19:55 följande:
    Jo jag har läst tråden så jag vet vad det handlar om. Ville bara berätta hur vi löst julfirandet, så att vi alla kan få umgås på julafton. Ber om ursäkt för OT.
    Ah, sorry. Trodde det var förslag på lösning :)
  • BioBonus

Fast huvudfrågan är väl egentligen inte huruvida det är OK att fira med plastgran, eller åka till mormor i fjällen, utan om det är OK att en förälder så tydligt favoriserar två barn i syskonskaran? Och det är oroväckande många som ser det som helt naturligt.
    Misstänker dock att det år, som någon skrev, mammor som inte anser att pappans barn med sin nya kvinna är hälften så viktiga som de barn han har med dem.  Samma mammor som hade gått i taket om TS och hennes man hade valt att fira jul på Maldiverna vartannat år med de yngre barnen, för det hade ju varit orättvist mot de barn som inte firade jul med dem....

• BioBonus
    Fånga dagen skrev 2014-12-11 13:51:23 följande:

Den här mannen hade fallit som en sten i mina ögon. Jag hade aldrig accepterat att han  ville frånta våra barn julglädjen för att hans tidigare barn inte kan vara med och fira. Det låter ju inte riktigt klokt!

Jag skulle varken tjata, böna eller be för att få honom att tänka om, utan valt att ta med barnen och firat jul nån annanstans där vi var välkomna. Sen skulle jag garanterat ägnat en hel del tid åt att fundera över hans svek, och om jag öht ville fortsätta leva tillsammans med någon som gör sån skillnad på sina barn.

Precis. Jag skulle också se det som ett enormt svek från min sida om jag lät mina barn växa upp i en miljö där de värderas lägre än sina bonussyskon. Att som någon skrev acceptera och se det positiva i saken (what??) hade varit mig helt främmande. Det skulle ju innebära att jag visade mina barn exakt samma sak - ni är mindre värda än pappas äldre barn. 
  • BioBonus
    Anonym (!!) skrev 2014-12-11 14:55:45 följande:
    Dessutom är det inte ens bonussyskon utan (halv)syskon. Det gör det hela ännu värre tycker jag. Att det är en bioförälder som gör skillnad mellan sina egna barn.
    Absolut - felskrivning från min sida! Halvsyskon förstås...
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(