• Anonym (Mia)

Ställ in julen, bonus är ju inte här:(

Ja ts han reagerar ju lite konstigt. Men om ni sätter er ner och pratar om det. Om han inte hade några barn, hur skulle han vilja fira julen då? Om ni bara hade era gemensamma, hur skulle han vilja fira jul då? Min mamma plockade fram allt och fixade med jul bara för att pappa ville, när de skilde sig så slutade hon lättat att fira jul. Lite julklappar till oss barn fixade hon, men inget julpynt hemma och ingen julgran. Jag var myndig då. Ett år när jag och min sambo skulle flytta i början av januari (detta innan vi hade barn) struntade jag i julpynt, jag älskar julen, men det året var fokus annorlunda. Min sambo blev rent sur, men han kunde väl plocka fram och fixa om det är så viktigt tyckte jag men han ville inte eftersom jag inte ville.... Lite barnrumpa. Det jag pyntar hemma gör jag dels för min egen skull, dels för barnens skull och dels vad 'man ska', ni vet det där grupptrycket på vad som bör göras i ett villaområde. Men till 95% är det vad jag och barnen vill och vi är rätt lika.

• Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2014-12-10 15:00:56 följande:
    Då borde ju mat o gran inte vara viktig nästa år heller.

Man kan ju inte vara engagerad varannat år.

Det är ju skillnaden på intresset ifrån fadern som gör ts besviken och jag förstår henne till 100%
    Ja och om man pratar igenom det så kanske det visar sig att fadern egentligen innerst inne vill skippa julgran alla jular men känner press att tävla med sitt ex. Prata om saken. Med det sagt så är det defenitivt mycket möjligt att mannen särbehandlar och inte tycker julen är lika viktig för de nya gemensamma barnen, att han har skilsmässo-barn-kompensations-ångesten.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Chillpill) skrev 2014-12-10 15:23:40 följande:
    Första barnet är väl alltid speciellt. Det är ofrånkomligt.
    Jag förstår också pappans SORG! Jag hade absolut känt likadant.
    Nog hade jag fixat en jul ändå, men inte alls med samma glädje och entusiasm.
    Så förra året när min förstfödda var utbytesstudent i USA så skulle jag alltså ställt in allt julfirande för hennes två helsyskon? Och istället ägnat hela julafton åt att sörja att hon inte var hemma. Det låter ju trevligt för alla inblandade, NOT!
Svar på tråden Ställ in julen, bonus är ju inte här:(