• Äldre 10 Dec 22:34
    6189 visningar
    9 svar
    +1
    9
    6189

    Reservplats högskolan

    Hej!

    Jag har sökt in till socionomprogrammet i Göteborg och Helsingborg. Jag står som reserv på båda utbildningarna.
    Jag tror själv att jag har stora chanser att komma in i Helsingborg men är osäker på om jag har någon chans i Göteborg eller vad tror ni?


    I Göteborg finns det 145 platser och i Helsingborg 60


     
     

    Göteborg:



     
    Gymnasiebetyg med komplettering(BII)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  21


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 19



    Helsingborg:

    Gymnasiebetyg (kompletteringsgrupp)(BII)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  4


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 10



    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Reservplats högskolan
  • Äldre 11 Dec 01:52
    #1

    Hej! Tor du har chans på båda !

    Jag läste på socionomprogrammet i Jönköping - på vårt upprop var det iaf 2 st som stod ganska långt ner i kön som ändå åkt till uppropet och satt med.

    Vid uppropet saknades några som fått plats - så de 2 som va på uppropet fick de platserna !

    Många skolor/lärare vill slippa ringa runt i kön. Så har du möjlighet - åk till uppropet!

    Kram och lycka till!

  • Anonym (Tja)
    Äldre 11 Dec 08:37
    #2

    Det beror ju på hur många som tackar nej till sina platser. Många söker ju till många utbildningsplatser precis som du har gjort och måste tacka nej till några.

  • Äldre 13 Dec 13:15
    #3
    Ssolens skrev 2014-12-10 22:34:20 följande:

    Hej!

    Jag har sökt in till socionomprogrammet i Göteborg och Helsingborg. Jag står som reserv på båda utbildningarna.
    Jag tror själv att jag har stora chanser att komma in i Helsingborg men är osäker på om jag har någon chans i Göteborg eller vad tror ni?


    I Göteborg finns det 145 platser och i Helsingborg 60


     
     

    Göteborg:


     
    Gymnasiebetyg med komplettering(BII)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  21


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 19


    Helsingborg:

    Gymnasiebetyg (kompletteringsgrupp)(BII)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  4


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 10


    Tacksam för svar :)


    Jag skulle tippa på att du har stor chans även i gbg! Jag har vänner som kommit in på ssk prog i uppsala, ena tjejen var reserv 144 i urval 1 och den andra var reserv 44 i urval 2. Båda kom in.


    Tänker att många söker för att se hur dom ligger till, speciellt till urval 1 och sen tackar nej. Eller att de sökt många skolor...

  • Äldre 15 Dec 16:19
    #4
    SofieB90 skrev 2014-12-13 13:15:18 följande:

    Jag skulle tippa på att du har stor chans även i gbg! Jag har vänner som kommit in på ssk prog i uppsala, ena tjejen var reserv 144 i urval 1 och den andra var reserv 44 i urval 2. Båda kom in.


    Tänker att många söker för att se hur dom ligger till, speciellt till urval 1 och sen tackar nej. Eller att de sökt många skolor...


    Åh vad bra! nu känns det som det finns ganska stora chanser iallafall. Min syster ligger på plats 60 och jag hoppas verkligen att hon också kommer in. Du vet inte hur många platser det fanns på den utbildningen? 


    Tack för svaret :)

  • studen­tska
    Äldre 15 Dec 21:33
    #5
    SofieB90 skrev 2014-12-13 13:15:18 följande:

    Jag skulle tippa på att du har stor chans även i gbg! Jag har vänner som kommit in på ssk prog i uppsala, ena tjejen var reserv 144 i urval 1 och den andra var reserv 44 i urval 2. Båda kom in.


    Tänker att många söker för att se hur dom ligger till, speciellt till urval 1 och sen tackar nej. Eller att de sökt många skolor...


    Fast det beror ju också på hur många som är antagna i den urvalsgruppen som man står i, i TS grupp är det 21 antagna i den gruppen i Göteborg och hon står som nittonde reserv det betyder ju att chanserna inte är jättestora. Att man kommer in på upprop tillhör nog ovanligheterna, skolorna gör ju oftast överintag för att de räknar med att en del inte dyker upp.
  • Äldre 16 Dec 16:10
    #6
    studentska skrev 2014-12-15 21:33:08 följande:
    Fast det beror ju också på hur många som är antagna i den urvalsgruppen som man står i, i TS grupp är det 21 antagna i den gruppen i Göteborg och hon står som nittonde reserv det betyder ju att chanserna inte är jättestora. Att man kommer in på upprop tillhör nog ovanligheterna, skolorna gör ju oftast överintag för att de räknar med att en del inte dyker upp.

    Ja iofs, men jag menar bara att man heller inte bara ska ge upp. Speciellt inte efter första urvalet då många söker för att kolla hur man ligger till...
    Det behöver inte vara kört.


    Men du har ju rätt i att det inte var jätte många antagna i den gruppen i gbg så kanske blir svårt ändå..

  • Äldre 2 Jan 14:10
    #7

    Hej! 

    Jag undrar hur ni ser på mina chanser angående mitt program val. Jag sökte till Kandidatprogram för samhälles sociologi och så här såg det ut idag efter andra antagningsbeskedet som kom idag: 



    Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  9


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 4




    Sökande med gymnasiebetyg med komplettering(BII)

    Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  9


    Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 3




    Snälla ge mig en liten solskens historia.. :( 
  • Äldre 2 Jan 14:12
    #8

    Glömde tillägga att skolan jag sökte till var Stockholms universitet :)

  • Fri 12 Jul 2019 16:49
    #9

    Hej, Jag undrar om ni har någon koll på hur stor chansen är att man kommer in som reserv från första urvals gruppen på sina BII betyg, där är jag reserv nummer 1. Det var enligt hemsidan 6 stycken som blev antagna i bii , innebär detta att någon ur den gruppen måste tacka nej eller kan det finnas chans att komma in ändå när man får reda på nästa besked den 1 augusti?


    Tacksam för svar. 

    Gäller : System­vetar­programmet, inriktning affärs- och verksamhetsutveckling

Svar på tråden Reservplats högskolan