Första barnet i augusti 2015
Hur mår ni blivande mamas? :)
Själv fick jag Lergigan comp utskrivet igår mot illamående och känner mig som en ny människa! Så det är verkligen något jag kan rekommendera att testa om ni är väldigt illamående.
Hur mår ni blivande mamas? :)
Själv fick jag Lergigan comp utskrivet igår mot illamående och känner mig som en ny människa! Så det är verkligen något jag kan rekommendera att testa om ni är väldigt illamående.
Kommer just från tidigt ul, v 9 (8+2), allt såg bra ut och hjärtat pickar fint. Phew!!
KUB bedömer sannolikheten för avvikelser, som VhS skriver. Är det högre risk än 1:200 "rekommenderar" de att man gör fostervatten alt moderkaksprov.
Man blir inskriven när man besöker bm, gjorde jag idag :). Då får man fylla i hälsopapper, pratar vikt, matvanor etc samt tar blodprov.
Jag började må illa på riktigt igårkväll, låg och härdade ut i soffan. Mådde bättre senare så jag kunde somna, men vaknade nu på natten och mådde illa igen... Just när jag började ge upp och skulle lägga mig på toaletten slog det mig, varför känns det som att jag sett en ask med postafen någonstans? Jag rotade runt i huset och till min glädje (blev nästan grin för att jag är så trött) så hittade jag en ask!!! Så nu ligger jag i soffan och bara väntar på att det ska börja verka :D
Vad gör ni för att minska illamåendet? Har läst att ingefära-te ska vara bra, tänkte jag skulle inhandla lite saker när jag vaknar igen!
Usch vad jag känner mig fet idag, den här julledigheten har varit för lång... 3 kg har jag gått upp på en månad! Nä nu blir det skärpning!
Jag fick tyvärr missfall igår i vecka 8, nästan vecka 9 (7+5). Började blöda på morgonen, fick komma in och göra ett vul och där såg man bara en tom fostersäck :( Allt kom ut inatt så vi får försöka på nytt :(
Önskar er alla här lycka till <3
Jag har en fundering angående ultraljud, det kan ju skilja sig otroligt mellan olika landsting om vad man erbjuds. Här "ges" bara ultraljud i ca v.18-19, antar att man ändå får betala en slant för besöket som vanliga besök hos vårdcentralen.
Jag har som tidigare skrivit att jag gjorde ett ultraljud (7+4) på en privat klinik för att inte upptäcka långt senare att man burit på ett foster som varit död ett tag. Är rädd för MA då två stycken i min krets fått det, upptäckt i v.12-13 att fostret varit död från ca. v.5-6.
Jag har ett lite smärre behov av kontroll, hehe jaja kanske ganska mycket. Och för mig var det värt alla de 800 kr det kostade att gå till en privat klinik och göra det här ultraljudet.
Men nu börjar jag fundera om jag ska göra ett till ultraljud någon gång v.12 och kommer måsta göra det också privat. Alltså hur tänker ni? Det är lätt att säga till någon att ha is i magen och vänta men för mig är det viktigt att få veta om barnet är okej.
Ni som varit på inskrivning, har ni fått svar på om blodprovet var okej? För jag kommer fara på min inskrivning när jag är i v.11.
Jag ser kub som en chans till en extrakoll, men hade nog inte gjort det om jag inte fått det betalt. Då hade jag i så fall gjort ett "vanligt" extra ultraljud för att se att bebisen mådde bra, om jag var orolig. Jag är 28 år och erbjuds att göra det gratis (bor i Sthlm).
10 dagar kvar tills vi har vårt kub-ul, längtar så tills det är avklarat (och såklart att allt ser bra ut) för då är jag i v13 och ska inte hemlighålla graviditeten längre. Vi tänkte köpa det första lilla plagget efter det som en liten pepp-present till oss själva att vi kommit så långt, då förra gången vi gjorde kub-ul resulterade det i ett upptäckt MA...
Har ni köpt ngt litet än?
Ja visst kliar det i fingrarna att köpa? :) tänkte inte köpa något förrän efter rul, men något litet kan man ju få tillåta sig :)
Jag kommer att lämna denna grupp då det idag kom fram att fostret inte lever längre.. MA i v 10+3 missfall i juli -14 v 7+0 ... Suck jag orkar snart inte kämpa
Hej allihopa !
Hur går det för er ? Själv mår jag bra förutom foglossning. hur gick på RUL? någon som har varit på besök hos barnmorskan efter rul och i så fall vad gjorde ni? Min BF ändrat till 22 /8. KRAM
Åh så kul att läsa allas kommentarer :) Jag var på RUL ca 3 veckor sedan och allt såg bra ut och vi fick veta att vi väntar på en liten flicka <3. Jag har alltid gissat på att det är en pojke men där hade jag fel haha. jag hade bm besök idag där hon lyssnade hjärtslag, tog blodtryck på mig och jag fick moderskapsintyg. Hon frågade även om jag har bestäm vilken förlossning jag vill födda och då fick jag deras nummer. nästa besök hos bm är 13/5 där hon kommer att mäta magen :)
Vi har redan köpt lite klädplagg :)