Inlägg från: charlotta1985 |Visa alla inlägg
  • charlotta1985

Första barnet i augusti 2015

HappyAsAHippo skrev 2014-12-18 09:02:52 följande:

Hur mår ni blivande mamas? :)

Själv fick jag Lergigan comp utskrivet igår mot illamående och känner mig som en ny människa! Så det är verkligen något jag kan rekommendera att testa om ni är väldigt illamående.

Hoppar in också! Väntar mitt första, BF 7/8 ! Gick in i vecka 8 idag, mår så illa dygnet runt och har dessutom magkatarr på det. Ska på inskrivning 30/12, så ska fråga BM då om Lergigan eller dylikt. Eller tycker ni man ska ringa innan?
  • charlotta1985
    Mollan88 skrev 2014-12-19 13:01:22 följande:
    Ring till bm och förklara hur du mår. Jag gjorde det i onsdags och fick läkartid direkt. Nu äter jag lergigan (som tyvärr inte hjälper så mkt ännu) och är sjukskriven ett tag. Överdriv om du måste!
    Går på julledighet snart och 2 veckor framöver, så tack och lov slipper jag jobba fr om om ett par timmar iaf. Inbillar mig att det kommer hjälpa att få vila när jag känner för det och ha bättre tillgång på bra mellanmål. Om det inte hjälper kommer jag absolut ringa bums. Tack!
  • charlotta1985

KUB bedömer sannolikheten för avvikelser, som VhS skriver. Är det högre risk än 1:200 "rekommenderar" de att man gör fostervatten alt moderkaksprov.

Man blir inskriven när man besöker bm, gjorde jag idag :). Då får man fylla i hälsopapper, pratar vikt, matvanor etc samt tar blodprov.

• charlotta1985
    Sara 7 skrev 2014-12-31 04:32:44 följande:

Jag började må illa på riktigt igårkväll, låg och härdade ut i soffan. Mådde bättre senare så jag kunde somna, men vaknade nu på natten och mådde illa igen... Just när jag började ge upp och skulle lägga mig på toaletten slog det mig, varför känns det som att jag sett en ask med postafen någonstans? Jag rotade runt i huset och till min glädje (blev nästan grin för att jag är så trött) så hittade jag en ask!!! Så nu ligger jag i soffan och bara väntar på att det ska börja verka :D

Vad gör ni för att minska illamåendet? Har läst att ingefära-te ska vara bra, tänkte jag skulle inhandla lite saker när jag vaknar igen!

Stackare! Jag har varit illamående i flera veckor, börjar äntligen avta liiite (8+4 idag). Fick Lergigan utskrivet av bm vid inskrivningen igår, men tyckte inte att det hjälpte så mkt. Generellt så tycker jag att det hjälper att äta lite men ofta, och bara sådant man inte "rapar" efteråt om du förstår... Bäst har det fungerat med fil och smörgåsar.
  • charlotta1985
    Sara 7 skrev 2015-01-04 12:07:57 följande:

Usch vad jag känner mig fet idag, den här julledigheten har varit för lång... 3 kg har jag gått upp på en månad! Nä nu blir det skärpning!

Du är inte ensam! Vecka 10 (9+1) och +3kg redan... känner mig svullen och som inga kläder passar redan :(
    Jobbigt när man inte får ner annat än massa mackor och måste äta varannan timme för att slippa illamåendet....
  • charlotta1985
    Sara 7 skrev 2015-01-04 16:33:08 följande:
    Ja jag har mått rätt illa hela den här veckan så jag har mest legat i soffan och stackars hästen har bara blivit motionerad två gånger... Jag måste också äta för att inte må illa, hoppas det går över! Är dock bara i v. 7 så jag antar att det är några veckor kvar.

Jag hatar att kräkas också, bland det värsta jag vet.
    Det är ju olika för alla, men mitt illamående har hittills varit värst v 7 och 8, hade en liten paus i v 9 men nu när jag gått in i v 10 har det kommit tillbaka, fast aaaaningen mildare.... Fick Lergigan utskrivet av min bm, men tycker inte det hjälpt så mkt. Vila, isvatten och äta ofta som sagt... Hoppas det lugnar sig för dig snart!
  • charlotta1985
    Sara 7 skrev 2015-01-14 08:36:47 följande:
    Hej!

Jag var och gjorde ett ultraljud på en privat klinik igår, det gick hur bra som helst att se pricken från ultraljud på magen ;) Hjärtat pickade på fint och det såg bra ut, jag var igår i v. 7+4.

Barnmorskan sa att det nu var liten risk för missfall då det flesta missfall som upptäcks kring v. 12 sker redan i v.4-5 (missed abortion).

När berättade ni för chefen? Jag var tvungen att vara hemma från jobbet i måndags och tisdags pga graviditetsillamående. Det går ju att skylla på magsjuka den här gången men nästa gång vette tusan vad man ska säga...
    Härligt!
    Jag har inte berättat på jobbet ännu. Har UL i samband med KUB 26/1. Om allt är väl då, kommer jag berätta efter det. Kommer då vara i vecka 13. Magen är lite rund redan nu och kläderna börjar sitta tajtare, men inte så att någon vågar fråga ;).
  • charlotta1985
    KaffeTös skrev 2015-01-16 13:09:52 följande:

Jag fick tyvärr missfall igår i vecka 8, nästan vecka 9 (7+5). Började blöda på morgonen, fick komma in och göra ett vul och där såg man bara en tom fostersäck :( Allt kom ut inatt så vi får försöka på nytt :(

Önskar er alla här lycka till <3

Stackare, vad jobbigt. Beklagar. Lycka till med nytt försök!
  • charlotta1985
    Sara 7 skrev 2015-01-16 13:08:33 följande:

Jag har en fundering angående ultraljud, det kan ju skilja sig otroligt mellan olika landsting om vad man erbjuds. Här "ges" bara ultraljud i ca v.18-19, antar att man ändå får betala en slant för besöket som vanliga besök hos vårdcentralen.

Jag har som tidigare skrivit att jag gjorde ett ultraljud (7+4) på en privat klinik för att inte upptäcka långt senare att man burit på ett foster som varit död ett tag. Är  rädd för MA då två stycken i min krets fått det, upptäckt i v.12-13 att fostret varit död från ca. v.5-6.

Jag har ett lite smärre behov av kontroll, hehe jaja kanske ganska mycket. Och för mig var det värt alla de 800 kr det kostade att gå till en privat klinik och göra det här ultraljudet.

Men nu börjar jag fundera om jag ska göra ett till ultraljud någon gång v.12 och kommer måsta göra det också privat. Alltså hur tänker ni? Det är lätt att säga till någon att ha is i magen och vänta men för mig är det viktigt att få veta om barnet är okej.

Ni som varit på inskrivning, har ni fått svar på om blodprovet var okej? För jag kommer fara på min inskrivning när jag är i v.11.

Jag har också ganska stort kontrollbehov och oroar mig lätt. Jag betalade för ett privat ultraljud i v9, och allt såg bra ut. Jag ska göra KUB, och då "ingår" ju ett UL. Ska göra det 26/1, då kommer jag vara i v13 (12+2). Om allt ser bra ut då kommer jag nog kunna andas ut :)
  • charlotta1985
    Sara 7 skrev 2015-01-16 13:31:15 följande:
    Vad skönt att det inte bara är jag ;) Jag kommer nog boka in ett besök och så får jag avboka annars om det känns bra. Man får avboka ända fram till dagen innan besöket så det är ju bra.
    Ja, gör det. Tror det är värt det om man går runt och oroar sig annars. Stress och oro kan ju knappast vara bra för lilla magen.
  • charlotta1985
    Sommar15 skrev 2015-01-25 10:09:26 följande:

Jag ser kub som en chans till en extrakoll, men hade nog inte gjort det om jag inte fått det betalt. Då hade jag i så fall gjort ett "vanligt" extra ultraljud för att se att bebisen mådde bra, om jag var orolig. Jag är 28 år och erbjuds att göra det gratis (bor i Sthlm).

10 dagar kvar tills vi har vårt kub-ul, längtar så tills det är avklarat (och såklart att allt ser bra ut) för då är jag i v13 och ska inte hemlighålla graviditeten längre. Vi tänkte köpa det första lilla plagget efter det som en liten pepp-present till oss själva att vi kommit så långt, då förra gången vi gjorde kub-ul resulterade det i ett upptäckt MA...

Har ni köpt ngt litet än?

Jag fingrade lite på ett par ursöta byxor strlk 50 igår, men hejdade mig. Har ul i samband m kub imorgon 12+2, så efter det... :)
  • charlotta1985
    Sommar15 skrev 2015-01-25 11:02:03 följande:

Ja visst kliar det i fingrarna att köpa? :) tänkte inte köpa något förrän efter rul, men något litet kan man ju få tillåta sig :)

Ja, jag tänkte också vänta till efter RUL då man vet kön. Men om jag springer på nåt jag bara måste ha.... ;)
  • charlotta1985
    Selis33 skrev 2015-01-29 18:28:43 följande:

Jag kommer att lämna denna grupp då det idag kom fram att fostret inte lever längre.. MA i v 10+3 missfall i juli -14 v 7+0 ... Suck jag orkar snart inte kämpa

Nä fy, stackare :(. Beklagar verkligen. Hoppas ni orkar ge det ett nytt försök när ni bearbetat sorgen. Lycka till!
  • charlotta1985
    Fiffi24 skrev 2015-04-13 14:09:04 följande:

Hej allihopa !

Hur går det för er ?  Själv mår jag bra förutom foglossning. hur gick på RUL?  någon som har varit på besök hos barnmorskan efter rul och i så fall vad gjorde ni? Min BF ändrat till 22 /8. KRAM  

Halloj! Jag mår också bra förutom foglossning. RUL gick bra, men fick tyvärr inte reda på kön då navelsträngen låg i vägen. Nytt UL därför bokat (imorgon!) för att få veta :). Var hos bm en gång i v20, fick lyssna på hjärtljud, fick moderskapsintyg och välja BB.
    Ska tillbaka nästa måndag, vecka 25 (24+0) och mäta magen! BF 9/8.
  • charlotta1985
    Fiffi24 skrev 2015-04-16 21:35:27 följande:

Åh så kul att läsa allas kommentarer :)  Jag var på RUL ca 3 veckor sedan och allt såg bra ut och vi fick veta att vi väntar på en liten flicka <3. Jag har alltid gissat på att det är en pojke men där hade jag fel haha. jag hade bm besök idag där hon lyssnade hjärtslag, tog blodtryck på mig och jag fick moderskapsintyg. Hon frågade även om jag har bestäm vilken förlossning jag vill födda och då fick jag deras nummer. nästa besök hos bm är 13/5 där hon kommer att mäta magen :) 

Vi har redan köpt lite klädplagg :) 

Jag var också övertygad om pojke, men tji fick jag! Det är en liten tjej som stökar runt i magen :)
Svar på tråden Första barnet i augusti 2015