Inlägg från: Fiffi24 |Visa alla inlägg
  • Fiffi24

Första barnet i augusti 2015

Hej allihopa och grattis till er alla!
    Tänkte hoppa in här och hoppas att det är okej för er.
    Jag plussade i måndags och idag är jag i V.5 ( 4+3)
    enligt graviditets app. beräknad förlossning blir då 24 aug.
    vi försökte bli gravida i ca 7 månader men hade ett missfall 
    för 4 månader sen som va i V6. så klart är jag väldigt oroligt 
    men försöker glädjas av detta goda nyheter med. :)

• Fiffi24

Är det någon av er som tänker berätta tidigare eller måste berätta tidigare för chefen eller arbetskamraterna ? 
    jag är i V 6 (5+0) och ryktet har redan gått runt. jobbigt med ett jobb där man blir 
    lätt avslöjad. Det va absolut inte mitt val att berätta så här tidigt men det finns visa saker man inte kan vara med när man är gravid :( 

• Fiffi24
    KaffeTös skrev 2014-12-23 11:48:10 följande:
    Jag berättade för närmsta familjen direkt (i vecka 4). Har inte tänkt gå ut med det offentligt än men jag vill att närmsta familjen ska veta och deras stöd är så viktigt för mig, speciellt om det inte skulle gå vägen så vill jag att de ska veta.

Långt innan jag blev gravid hade jag planerat att vänta.och sedan berätta på något roligt sätt för föräldrar och syskon osv men sen stod jag där med ett positivt test och visste inte var jag skulle ta vägen. Överlycklig och ville skrika ut det till hela världen! :D Sambon sa direkt att nu ringer du din mamma(!) så det blev så helt enkelt ;)
    Jag förstår verkligen va du menar för jag har svårt att behålla allt det inom mig. jag ska få träffa de närmaste i familjen i nyårs eftersom vi bor så långt ifrån varandra men fler gånger va jag så nära att berätta via telefonen haha. men jag är besviken att folk på jobbet vet före min familj. det är nämligen så att jag jobbar i sjukhuset och avslöjade mig genom att inte kunna vara med röntgen. Jag försökte säga att " min mens är försenad så jag vågar inte chansa vara med på röntgen"! men ändå så går det runt att jag är gravid på avd. 
  • Fiffi24
    VhS skrev 2014-12-29 14:48:40 följande:

Hej!

Hoppas det går bra att jag hoppar in här också, även om jag kommer in lite senare än ni andra. :) Jag plussade igår, då mensen var 1,5 vecka sen. Känns som jag behöver skriva av mig och berätta för någon nu såhär i början när bara jag och min man vet om det! Enligt nån uträknade jag använde mig av är det beräknat att vi ska bli tre den 27:e augusti. 

Grattis och välkommen. Skönt att vi delar med varandras idéer tycker jag trots att man inte har kommit så långt får man ändå dela med allt om graviditeten utan att behöva dränka sin partner eller andra i familjen:)
  • Fiffi24
    VhS skrev 2014-12-30 14:27:12 följande:

Tack, ja absolut. Vi har väl dessutom tänkt att vänta ett tag med att berätta för familj och vänner så lite jobbigt att gå och hålla på en sån här stor grej bar vi två! :) 

Jag ringde och blev inskriven idag på mvc. Kändes lite nervöst bara det, har ju aldrig fått ringa ett sånt samtal innan så visste inte riktigt hur jag skulle lägga upp det... ;) Har inte fått tid förrän i mitten av februari, är ju hur långt som helst dit. 

Är det någon som har koll på det här med kub-test? Här blir tydligen alla erbjudna ett sånt så vi skulle fundera på det sa hon. Vad finns det för anledningar till att inte göra ett sånt? Finns det någon risk med själva testet eller är det bara för att man helt enkelt inte vill veta eventuella avvikelser i förväg?  

Är det avvikelse man kollar om man testar sig Kub? Jag har inte Heller berättat för min familj ännu och det är verkligen jobbigare än man tror. När jag ribåde Mvc kände jag mig likadant, visst liksom inte var jag skulle säga. Men hur blev du inskriven? Min barnmorska tog mina uppgifter och bokade in mig för inskrivningssamtal den 16 januari. Då är jag väl inte inskriven fören 16:e antar jag ?
  • Fiffi24
    VhS skrev 2014-12-30 15:05:17 följande:

Nja, det är väl mer hur stor risk för någon avvikelse man kan få reda på, och sen får man väl välja ifall man vill gå vidare med andra undersökningar ifall det är stor risk på kub-testet. (?)

Samma för mig, kanske inte är inskriven förrän man kommit dit? Jag fick i vilket fall som helst tid i mitten av februari för samtal och sen ultraljud en vecka senare. 

Svårt att veta om du är inskriven eller inte , tycker ändå att din telefon samtal är annorlunda än min eftersom du fick tid för ultraljudet också. Vilken vecka är du i nu och ungefär vilKen vecka blir du när du fick ultraljudet ?
  • Fiffi24
    VhS skrev 2015-01-01 14:16:58 följande:

Jag är i slutet av vecka 6 nu tror jag och borde vara i typ 13-14 nånting när det är dags för ul.  

Har svårt att förstå reglerna om sånt men jag trodde att man för ultraljudet ca v19 och inte tidigare snarare lite senare?
  • Fiffi24

[quote=74733632][quote-nick]wifetobe skrev 2015-01-23 11:37:17 följande:[/quote-nick]

Hej!

Jag behöver lite input. Jag och min man är 24 år gamla, väntar första barnet den 17 augusti. Igår var vi på inskrivning och gjorde även ett tidigt ultraljud som visade att allt såg så fint ut så. Barnmorskan frågade om vi ville göra KUB men poängterade dock flera gånger att vi inte är i riskgruppen då vi är så unga men att det var frivilligt. Skulle ni ha gjort testet? Jag känner lite att det är onödigt då risken känns minimal? Hur tänker ni?

Hej!

Jag kanske inte har riktigt svar för din fråga men vi är exakt lik

• Fiffi24

[quote=74733632][quote-nick]wifetobe skrev 2015-01-23 11:37:17 följande:[/quote-nick]

Hej!

Jag behöver lite input. Jag och min man är 24 år gamla, väntar första barnet den 17 augusti. Igår var vi på inskrivning och gjorde även ett tidigt ultraljud som visade att allt såg så fint ut så. Barnmorskan frågade om vi ville göra KUB men poängterade dock flera gånger att vi inte är i riskgruppen då vi är så unga men att det var frivilligt. Skulle ni ha gjort testet? Jag känner lite att det är onödigt då risken känns minimal? Hur tänker ni?

Hej!

Råkade skicka före meddelande innan jag va färdigt med meningen. Jag tro inte jag har svar på din fråga men första tänkter jag säga att vi är exakt lika gamla och väntar vårt första barn är 24 augusti. När vi va på inskrivningssamtalet sa Bm samma sak till oss med att risken är minimal. Vi har ännu inte bestämt oss om vi tänker ändå göra det eller om vi struntar i den. Vi har fått tid hos läkare på tisdag och där tänkte vi be om en tidigt ultrajud bara för att se att allt ser bra ut och om vi får som vi har tänkte oss och allt ser bra ut så tro jag att vi inte tar Kub test men däremot om vi inte får göra en tidigt ultrajud så får vi nog ta Kub testet för att även passa på med det ultrajudet man får när man gör kub testet.

• Fiffi24

Själv har jag fått höra från min barnmorska att jag inte får gå upp för mycket i vikt och hon förslag mellan 4-6 kilo för att jag är redan övervikt. Låter det rymligt ? Tänkt om bara barnet väger 4 kilo ? jag har mått dåligt och kräktes stort sätt fram till vecka 15 och nu i veckan fick jag magsjuka Så än så länge står jag stilla i vikt men annars hade jag garanterat gått up minst 5 kilo Och jag kommer definitivt gå upp mer än barnmorskans forslag.

• Fiffi24

Ja absolut jag förstår att man inte får gå upp för mycket redan när man är övervikt men jag tyckte att runt 5 kilo va lite för lite men sen finns det självklart de som inte går upp för mycket heller trots att de vill. Jag vill ju typ inte banta samtidigt som jag vill njuta av graviditeten men rätt kost och bra motion är målet och vi får se vad det bli av i slutet. Jag kommer nog vara försiktigt men unna mig det jag gillar ibland.

• Fiffi24

jag har också mitt Rul i v 20 19+4 och det känns som evighet kvar. Har lagom stor bebis mage fast jag har inte känt bebisens rörelse ännu och jag känner ingen oro än att längta efter att rul.

Har ni köpt kläder eller andra saker till barnet eller väntar ni efter till rul ? Själv tänkte jag vänta. Ska ni ta redo på könet ?

• Fiffi24

Hej allihopa !

Hur går det för er ?  Själv mår jag bra förutom foglossning. hur gick på RUL?  någon som har varit på besök hos barnmorskan efter rul och i så fall vad gjorde ni? Min BF ändrat till 22 /8. KRAM  

• Fiffi24

Åh så kul att läsa allas kommentarer :)  Jag var på RUL ca 3 veckor sedan och allt såg bra ut och vi fick veta att vi väntar på en liten flicka <3. Jag har alltid gissat på att det är en pojke men där hade jag fel haha. jag hade bm besök idag där hon lyssnade hjärtslag, tog blodtryck på mig och jag fick moderskapsintyg. Hon frågade även om jag har bestäm vilken förlossning jag vill födda och då fick jag deras nummer. nästa besök hos bm är 13/5 där hon kommer att mäta magen :) 
    Vi har redan köpt lite klädplagg :) 

Svar på tråden Första barnet i augusti 2015