• Anonym (förba­nnad)
    Äldre 13 Dec 00:20
    54267 visningar
    499 svar
    -3
    499
    54267

    Busschaufför slängde av dottern på öde landsväg!!!

    Nu är det så att vår familj bor långt ute på landet, och det är ofta flera mil till närmaste by eller bebodda samhälle. Bussarna kör långa sträckor på mycket ödsliga vägar.

    Min dotter kom hem ikväll, nedfrusen och utmattad efter att ha gått hem i två timmar i kyla!! Detta efter att ha blivit utslängd av busschauffören efter att ha varit högljudd och skrikit skällsord. Och visst, så gör man ju förstås inte, men det står inte i proportion till att slänga av en 14-årig flicka mitt ute på en öde landsväg i mörkret! Hon kunde ju ha gått vilse i mörkret och förfrusit!!

    Hon hade varit på fest innan och glömt sin mobil där. Hon mår bra nu, men var illa tilltagen då hon kom hem - helt iskall och skakade kraftigt då hon kom innanför dörren. Dessutom hade hon gjort på sig och tvingats gå med det eftersom hon inte lyckats få upp byxorna med sina stelfrusna händer.

    Imorgon ska vi besöka vårdcentralen för att kontrollera att hon inte fått några bestående skador, men just nu ligger hon nedstoppad i en varm och skön säng iaf. :)

    Jag är bara så fly förbannad på idioten till busschaufför! Sånt här måste man väl kunna anmäla? Hur kan man slänga av ett BARN ute i öde mark bara för att det inte sköter sig???

  • Svar på tråden Busschaufför slängde av dottern på öde landsväg!!!
  • Frosts­tar
    Äldre 17 Dec 23:36
    Grande Rock skrev 2014-12-17 23:27:36 följande:
    Det har flera gånger i tråden getts tips på hur chauffören kunnat göra för att undvika båda alternativen. Då HADE inget av det du listar ovan varit en risk. 
    Tycker du då fortfarande att en dålig fylla ska bestraffas med risk för liv och lem?
    Det har flera gånger i tråden getts tips på hur TS och/eller dottern kunnat göra för att undvika att bli avvisad från bussen. Då hade TS dotter inte behövt gå hem och hade inte behövt "bestraffas med risk för liv och lem".För att använda samma fullkomligt överdrivna riskanalys. Om det nu var så pass kallt att det var så pass farligt att gå hem är det även större orsak för chauffören att avvisa fyllon från bussen för då är det säkert väldigt halt ute och man behöver inte gapande fyllon som orsakar flera andras död. Rent krasst är det bättre att offra en skyldig än 10 oskyldiga, förstår du. Bussen är ingen välgörenhetsinrättning och ingen rättighet att åka. 
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Äldre 17 Dec 23:40
    Anonym (s) skrev 2014-12-17 23:28:28 följande:
    Ja du,busschauffören har säkerligen precis som poliser,väktare,ambulanssjukvårdare osv öga för att hantera och bedöma människor.

    Busschaufförens bedömning gällande henne visade sig uppenbarligen stämma!

    Bussbolaget är i detta fall inte skyldiga att se över hur deras rutiner är styrda.

    Det är ts som bör se till att i fortsättningen hålla bättre reda på sin dotter.
    jaså.

    I efterhand, ja

    Sant, men om de är smarta gör de det.

    Ja, men det har inte med sakfrågan att göra
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Äldre 17 Dec 23:45
    Froststar skrev 2014-12-17 23:36:41 följande:
    Det har flera gånger i tråden getts tips på hur TS och/eller dottern kunnat göra för att undvika att bli avvisad från bussen. Då hade TS dotter inte behövt gå hem och hade inte behövt "bestraffas med risk för liv och lem".För att använda samma fullkomligt överdrivna riskanalys. Om det nu var så pass kallt att det var så pass farligt att gå hem är det även större orsak för chauffören att avvisa fyllon från bussen för då är det säkert väldigt halt ute och man behöver inte gapande fyllon som orsakar flera andras död. Rent krasst är det bättre att offra en skyldig än 10 oskyldiga, förstår du. Bussen är ingen välgörenhetsinrättning och ingen rättighet att åka. 
    du menar att det, i dina ögon, skulle vara direkt felaktigt av busschauffören att be centralen ringa en taxi, efter att ha frågat den avsatta personen?
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (s)
    Äldre 17 Dec 23:47
    Grande Rock skrev 2014-12-17 23:40:36 följande:

    jaså.

    I efterhand, ja

    Sant, men om de är smarta gör de det.

    Ja, men det har inte med sakfrågan att göra


    Vad är det enlig dig som inte har med sakfrågan att göra?

    Sen undrar jag faktiskt varför du tycker att det enbart var viktigt att prioritera hennes säkerhet?

    Hade hon tillåtits att fortsätta att bråka och störa på bussen hade det kunnat leda till att busschauffören kört av vägen vilket verkligen hade kunnat slutat illa!
  • Anonym (IQ)
    Äldre 17 Dec 23:49
    Grande Rock skrev 2014-12-17 22:27:55 följande:
    Jag vill alltså att du ska förklara hur du menar att busschauffören, när han satte av henne, visste det. 
    Att vi vet det i efterhand är ju inget du behöver förklara, det framgår redan i TS.
    Det räcker med att busschauffören har gjort bedömningen att övriga passagerares liv, eller hens eget, är i fara pga en passagerare, så har busschauffören rätt att avlägsna passageraren från bussen.
  • Anonym (s)
    Äldre 17 Dec 23:50
    Grande Rock skrev 2014-12-17 23:45:12 följande:

    du menar att det, i dina ögon, skulle vara direkt felaktigt av busschauffören att be centralen ringa en taxi, efter att ha frågat den avsatta personen?


    Ja,i detta fall då hon säkerligen inte hade lärt sig något av det samt inte befann sig inett direkt hjälplöst tillstånd.
  • Äldre 17 Dec 23:53
    Anonym (s) skrev 2014-12-17 23:47:10 följande:
    Vad är det enlig dig som inte har med sakfrågan att göra?

    Sen undrar jag faktiskt varför du tycker att det enbart var viktigt att prioritera hennes säkerhet?

    Hade hon tillåtits att fortsätta att bråka och störa på bussen hade det kunnat leda till att busschauffören kört av vägen vilket verkligen hade kunnat slutat illa!
    Det som inte har med sakfrågan att göra är att TS borde hålla bättre ordning på sin dotter. Det stämmer, men vid just den situationen vi diskuterar var inte dte ett alternativ.

    Det har jag aldrig sagt, det finns oftast mer än två alternativ. Som jag skrev i inlägget ovan kunde han exempelvis bett centralen ringa en taxi åt henne. Hade han stannat bussen och vägrat köra vidare innan hon var lugn hade han inte riskerat några liv öht.
    Att jag bara prioriterar hennes säkerhet är något du tillskrivit mig, inget jag yttrat själv.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (s)
    Äldre 18 Dec 00:02
    Grande Rock skrev 2014-12-17 23:53:36 följande:

    Det som inte har med sakfrågan att göra är att TS borde hålla bättre ordning på sin dotter. Det stämmer, men vid just den situationen vi diskuterar var inte dte ett alternativ.

    Det har jag aldrig sagt, det finns oftast mer än två alternativ. Som jag skrev i inlägget ovan kunde han exempelvis bett centralen ringa en taxi åt henne. Hade han stannat bussen och vägrat köra vidare innan hon var lugn hade han inte riskerat några liv öht.

    Att jag bara prioriterar hennes säkerhet är något du tillskrivit mig, inget jag yttrat själv.


    Det du inte verkar förstå att tiden fanns säkerligen inte för busschauffören att låta bussen stå stilla i låt säga 45 minuter för att invänta om hon möjligen hade lugnat ner sig.

    Sen var det bättre att låta henne kliva av bussen än att riskera allas säkerhet i form av t.ex en dikeskörning.
  • Anonym (s)
    Äldre 18 Dec 00:03
    Anonym (IQ) skrev 2014-12-17 23:49:08 följande:

    Det räcker med att busschauffören har gjort bedömningen att övriga passagerares liv, eller hens eget, är i fara pga en passagerare, så har busschauffören rätt att avlägsna passageraren från bussen.


  • Äldre 18 Dec 00:22
    Anonym (s) skrev 2014-12-18 00:02:20 följande:
    Det du inte verkar förstå att tiden fanns säkerligen inte för busschauffören att låta bussen stå stilla i låt säga 45 minuter för att invänta om hon möjligen hade lugnat ner sig.

    Sen var det bättre att låta henne kliva av bussen än att riskera allas säkerhet i form av t.ex en dikeskörning.
    Jag lägger ner nu, vi kommer inte att nå samförstånd.
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (Hrm)
    Äldre 18 Dec 13:11
    Anonym (Bussen) skrev 2014-12-17 11:32:10 följande:
    Orkar inte läsa din uppsats, men det blir nog bra.
    Men du orkar argumentera inlägg efter inlägg? Imponerande! Eller är det så att du saknar argument i det jag skrev och därför skyller på långt inlägg?????
  • Anonym (-)
    Äldre 18 Dec 13:34
    Grande Rock skrev 2014-12-17 23:45:12 följande:

    du menar att det, i dina ögon, skulle vara direkt felaktigt av busschauffören att be centralen ringa en taxi, efter att ha frågat den avsatta personen?


    Han skulle ha ringt polisen då flickan;

    1) betedde sig illa

    2) störde medpassagerare

    3) utmanande säkerheten ombord på bussen

    4) ev kränkte någon (vet vi vad hon skrek och till vem?)

    5) var onykter och minderårig

    Polis eller socialtjänst. Hon skulle in på LOB.
  • Äldre 18 Dec 14:53
    Anonym (rätt åt henne) skrev 2014-12-17 22:00:48 följande:
    Nej, men det känns bara fel att utgå från den änden.

    Jag har själv bajsat på mig, och det i vuxen ålder dessutom då jag var i Spanien och gick runt i turistruiner. Det tog mer än en timme att ta sig till toppen - om man visste vägen bland alla labyrinter. Det gick inte att gå undan och det var folk överallt. Toaletter fanns inte heller.

    Till slut tryckte det på något så djävulskt och det var som att musklerna gav vika. Och jag hade varken diarré eller var påverkad av droger. Till slut blir trycket övermäktigt, och då bajsar man på sig. Anledningen till att det är så ovanligt är nog snarare för att folk extremt sällan har sådan otur med tajmingen och var de befinner sig - akut bajsnödighet kan komma väldigt fort.
    Det är väl klart att det kan hända att man kan bajsa på sig även i nyktert tillstånd.
    Jag har aldrig påstått något annat.
    Men i det här fallet så finns det en del som tyder på att hon var berusad.
    Uppkäftig och kaxig,glömt bort mobilen på festen samt gör på sig och får inte av sig byxorna.
    Alla dessa saker är sådant som faktiskt kan hända när man har druckit för mycket.
    Om TS skulle börja lämna och hämta dottern när hon ska någonstans så kanske sådana här saker inte skulle behöva hända.
    Anonym (s) skrev 2014-12-17 22:06:07 följande:
    Ja,och i och med det fanns det ännu större anledning för henne att inte försatt sig i denna situation!

    Bussbolaget kommer enbart se över sina rutiner om det finns tillräckligt goda skäl för det.

    Anledningen till att hon bajsade och kissade på sig berodde säkerligen på att hon hade gått och hållit sig alldeles för länge samt att knappen till dom tajta byxorna var svår att få upp.

    (att bajsa och kissa på sig är inte enbart förknippat med att vara påverkad av något)
    Ja,absolut! Men tonåringar tänker inte alltid så rationellt.

    Visst kan det vara så. Men det kan likaväl vara så att hon var påverkad.
    Men det kan vi bara spekulera om.

    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Habd)
    Äldre 18 Dec 14:58

    Är det inte möjligt att en av anledningarna till att hon slängdes av var att hon sket ner sig?

  • Äldre 18 Dec 15:07
    Froststar skrev 2014-12-17 23:16:18 följande:
    Precis, något HADE kunnat hända. Och OM han hade låtit fyllot vara kvar HADE något kunnat hända och bussen HADE kunnat hamna på taket i diket och resten av passagerarna HADE kunnat skada sig allvarligt eller DÖ. Pga en som inte kan bete sig som folk. Mina sympatier ligger inte hos sådana och inte hos deras föräldrar heller.
    Fast det har flera gånger i tråden getts tips på alternativ som chauffören hade kunnat ta till istället för det han nu valde.
    Alternativ som hade inneburit mindre risk för såväl TS dotter som övriga passagerare och chauffören själv.

    Jag har inte heller några sympatier för TS eller hennes dotter då jag anser att det yttersta ansvaret ligger hos dem själva.
    Men jag har heller inga sympatier för busschauffören som gjorde valet att låta en ung tjej gå hem ensam i kylan.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (s)
    Äldre 18 Dec 16:34
    Anonym (Habd) skrev 2014-12-18 14:58:28 följande:

    Är det inte möjligt att en av anledningarna till att hon slängdes av var att hon sket ner sig?


    Ja,förmodligen!

    Därför tycker jag att det fanns ännu större anledning för henne att kliva av bussen och promenera hem.


  • Anonym (rätt åt henne)
    Äldre 15 Feb 08:04
    Anonym (s) skrev 2014-12-18 16:34:13 följande:
    Ja,förmodligen!

    Därför tycker jag att det fanns ännu större anledning för henne att kliva av bussen och promenera hem.
    Så kan det förstås ha varit. Kan även tänka mig att hon blev otrevlig mot busschauffören när hon bajsade på sig och skyllde på honom för att han inte stannat eller liknande.
  • Äldre 15 Feb 17:52
    Anonym (-) skrev 2014-12-18 13:34:01 följande:
    Han skulle ha ringt polisen då flickan;

    1) betedde sig illa

    2) störde medpassagerare

    3) utmanande säkerheten ombord på bussen

    4) ev kränkte någon (vet vi vad hon skrek och till vem?)

    5) var onykter och minderårig

    Polis eller socialtjänst. Hon skulle in på LOB.
    Håller helt med!
  • Äldre 13 Apr 15:40
    BCH52 skrev 2014-12-13 09:03:57 följande:

    Om det inte hjälper så bör chauffören försöka få kontakt med anhöriga till den som stör så att den kan bli hämtad.


    Tror du busschaufförerna har för lite att göra på jobbet? Hur kan man få kontakt med hennes anhöriga?
  • Anonym (lolha­haha)
    Äldre 24 May 12:15
    -1 +1

    Haha, så rätt åt henne att hon bajsade på sig och verkligen blev förnedrad efter ett sådant uppförande! Kan verkligen se framför mig hur en uppstudsig och överlägsen 14-årig fjortis får panik och tappar sin kaxighet då hon känner hur korvarna pressas ut i byxbaken.

    Underbart!

Svar på tråden Busschaufför slängde av dottern på öde landsväg!!!