• glassen

    Knäck?

    Kom på att jag vill göra knäck igen eftersom det var flera år sedan. Men det stelnar så snabbt och den fastnar överallt. Vill gärna har tips hur ni andra gör när ni häller knäcken i de små formarna. Är så trött på att hälften ligger på plåten.

  • Svar på tråden Knäck?
  • Aniiee

    Tar en termos med pip. Förr hade jag en gammal kaffekanna (en sån där av stål som man ställer på spisen och kokar kaffe i. Minst 70 år gammal var den.)

    Annars gör jag det lätt för mig och häller knäcken på en plåt och skär bitar istället.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Jennie med ie

    Jag använder ett teskedsmått i metall, den är aldeles lagom mycket för en form och tillräckligt liten för att ganska lätt kunna pricka rätt.

  • studentska

    Jag använder antingen såssnipa eller ursköljd tetrapack att hälla i smeten med. Då häller jag upp lite i taget medans resten av smeten får stå kvar på plattan på låg värme. Jag brukar ha vaniljstång i mina knäck och så lägger jag i några frysta hallon på botten av varje form, blir himmelskt gott.

  • glassen

    Tack för tipsen. Jag använde en liten tupperwaretillbringare, men det funkade inget vidare. Formarna välte och det blev ändå massa smet emellan. Trots att jag värmde smeten flera gånger stelnade den direkt. Jag är inget bra på detta. Kanske ska kolla det där med sirapsflaska, bara inte mandeln fastnar i pipen då.

  • fluu

    Vi låter kokvatten stå i en tillbringare i några minuter innan smeten hälls i.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • QueenT

    Googla "knäcktratt". Den är helt fantastisk! Jag har haft min i fem sex år. Jag brukar ställa tratten i en tillbringare när jag ska fylla den, sen är det bara att sätta igång!

  • glassen
    QueenT skrev 2014-12-27 08:36:14 följande:

    Googla "knäcktratt". Den är helt fantastisk! Jag har haft min i fem sex år. Jag brukar ställa tratten i en tillbringare när jag ska fylla den, sen är det bara att sätta igång!


    En sån ska jag köpa till nästa år. Verkar ju väldigt smidigt.
  • QueenT
    glassen skrev 2014-12-28 19:52:19 följande:

    En sån ska jag köpa till nästa år. Verkar ju väldigt smidigt.


    Ja, den är som sagt toppen!
  • PappaPappaPAPPAAA

    Visst är det irriterande med knäckformsjä*#¤larna som ramlar omkull och flyter över kanten!!

    Silikonformar är vad du ska ha! Antingen om man vill köra klassika pappersformar av nostalgiskäl så funkar "silkonplåtarna" som ställ eller så kör man direkt i eller så kör man småformarna som släpper taget. (dvs man slipper käka kolan med pappret på...)

    Knäckformarna pufz.se/produkt/pralinform-knack/ och "plåten"  på pufz.se/produkt/pralinformar-knack/ säljs lite här och där tex SmartaSaker.se

Svar på tråden Knäck?