• Anonym (Lora)

    Känner mig lurad efter förlossningen. Gravid igen och ångest

    Är gravid med mitt andra barn och kämpar för att denna gång få ett snitt. Förra förlossningen lämnade mig inte bara med världens finaste barn utan också med en stor förlossningsrädsla.
    Mådde så himla underbart förra graviditeten, gick på föräldrakurser, läste böcker som var positiva till förlossning och pratade med barnmorskan om det var något som gjorde mig rädd ibland. Allt med en vaginal förlossning var SÅ bra. Jag fick inte veta en endaste risk med VF och barnmorskan ljög mig rakt i ansiktet på föräldrakursen då jag frågade om höga sugklockor som jag var otroligt rädd för att bli utsatt för. Hon sa att de öht inte används längre. Vi vaggades in i vad i vad jag, i efterhand, ser som en stor lögn bara. Inte ett ord om ökade risker till framfall, urinläckage, avföringsläckage, sexuella problem osv som ett VF faktiskt kan leda till.
    Nu när jag däremot försöker få ett KS, så skickar de med buntar med papper hem om risker!
    Jag pratade med en aurorabarnmorska och det hjälpte absolut ingenting. Kände mig fnyst åt och när jag började prata om KS fnös hon och sa att "nämen vi skär inte bara i folk sådär utan orsak förstår du väl! Hur skulle det se ut rent försäkringsmässigt", och att en VF är för mitt eget bästa. Bröt ihop totalt och grät och hyperventilerade i 40 minuter tills dess att mötet var slut. Hon sa att hon skulle skicka en remiss till en läkare, detta var en månad sedan, men inget har hänt. Jag ringer men blir bara runtskickad. Jag känner mig så fruktansvärt lurad av barnmorskor i all allmänhet nu efter detta, och speciellt efter att jag läst på lite om risker med vaginalt samt KS.
    Har börjat gå in i en depression och känner ingen glädje över något alls i livet förutom mitt älskade barn. Ångrar varje dag att jag blev gravid igen. Graviditetskokontrollerna man brukar gå på har jag struntat i i två månader. Min barnmorska har sökt mig flera gånger men jag klarar inte av att svara. Vet inte hur jag ska göra för att ta mig ur detta. Är så rädd att få en förlossningsdepression när barnet väl är ute för jag känner inget band till barnet i magen alls på grund av allt detta, vilket jag har så otroligt dåligt samvete för.
    Är det någon som varit i samma sits? Fick ni ert KS eller blev ni tvugna att föda vaginalt emot er vilja ändå?

  • Svar på tråden Känner mig lurad efter förlossningen. Gravid igen och ångest
  • Lowvie

    Stå på dig!! Var en bitch om du måste men ge dig inte. Gråt inte framför de då tar de inte dig på allvar.....var bestämd!

    Lycka till!

  • Anonym (Lora)
    Anonym (Redan) skrev 2014-12-16 09:49:40 följande:

    Låter som om du redan har en depression.


    Ja, jag har kanske det. Är mest rädd att det ska påverka anknytningen till barnet sedan när det kommer, varesig det är med KS eller VF..
  • Anonym (Lora)
    Lowvie skrev 2014-12-16 09:54:13 följande:

    Stå på dig!! Var en bitch om du måste men ge dig inte. Gråt inte framför de då tar de inte dig på allvar.....var bestämd!

    Lycka till!


    Jag har väldigt lätt att stå upp för andra men väldigt svårt att stå upp för mig själv. Pushar de dessutom på (vilket de gjorde sist) att jag inte vill det bästa för mitt barn för en vaginal förlossning är bättre för barnet, så klarar jag inte att säga emot en utbildad person i området. Men innerst inne känner jag bara att de vill tjäna in de där extra slantarna ett kejsarsnitt kostar.

    Tusen tack för peppningen!
  • Anonym (..)

    Alla problem som du räknar upp, har du fått allt det efter din första förlossning?

  • Ann Cistrus

    Som andra säger så måste du stå på dig och vägra ge med dig. Om en säger nej så kräv att få träffa någon annan. 

    Lycka till!


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Lora)
    Anonym (..) skrev 2014-12-26 16:24:55 följande:

    Alla problem som du räknar upp, har du fått allt det efter din första förlossning?


    Vilka av problemen syftar du på?

    Ångesten och deppigheten har jag fått nu när jag kommer behöva genomgå en vaginell förlossning igen, innan jag blev gravid igen mådde jag jättebra.

    Eller syftar du på eventuella komplikationer en förlossning kan leda till som jag räknade upp? I sånna fall har jag inte drabbats av dem allihop, "bara" urininkontinens samt sexuella problem som fortfarande är kvar. Menade mest att de inte varnar en för dessa (väldigt vanliga) komplikationer man får av en VF medans man får med en hög med papper hem om vanliga komplikationer om man funderar på ett KS. Skrev kanske lite slarvigt :)
  • Anonym (Lora)
    Ann Cistrus skrev 2014-12-26 16:28:13 följande:

    Som andra säger så måste du stå på dig och vägra ge med dig. Om en säger nej så kräv att få träffa någon annan. 

    Lycka till!


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
    Jag tänkte verkligen det förra gången men så fort barnmorskan sa att dom inte snittar folk "bara sådär" så bröt jag ihop och grät så jag inte kunde prata mer. Får försöka förbereda mig bättre nästa gång och hoppas jag inte mesar mig och bryter ihop då med. Brukar aldrig klara av att gråta framför människor så vet inte vad som hände. Tack så mycket :)
  • Anonym (Stå på dig)

    Jag tror att det är i all välmening att man inte delar ut högar med papper om risker/komplikationer med en vaginal förlossning. Jag hade nog blivit rädd att föda och förmodligen löpt större risk för komplikationer pga att man är nervös och spänner sig. Oproffsigt dock att låtsas att komplikationer inte finns, så var det inte där jag gick föräldrarutbildning.
    Nu när du har blivit så här rädd tycker jag att du ska stå på dig. Ett tipps till dig är att använda dig av den digitala vägen till vården, mina vårdkontakter. Då är det svårare för personalen att ignorera/avfärda dina önskemål. Du har möjlighet att ställa frågor och beställa tid via internettjänsten Vårdgivaren har skyldighet att svara dig inom 24 eller 48 timmar (osäker på vilket). Dessutom finns ju allt nerskrivet och sparat sen. Lycka till!

Svar på tråden Känner mig lurad efter förlossningen. Gravid igen och ångest