Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

hur hade ni reagerat?

Beror på vad det rör sig om. Allt behöver man inte som bonusförälder lägga sig i, tycker jag. 

• Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-18 23:00:10 följande:

Ja men jag känner att får man inte vara med och då tänker jag på vardags grejer inga stora beslut då har jag ingen lust att räknas med när bonus själv har lust. Ex hoppa in om pappa inte kan.

Känns väldigt utnyttjande. Är det den nivån barnet vill ha så är det väll så.

Men det är ett ganska märkligt allt-eller-inget-tänkande. Även med gemensamma barn är det ju så att de ibland önskar konferera endast med den ena föräldern. Mitt äldsta barn ville till exempel övningsköra med sin pappa (och med min man) men inte med mig. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-19 09:12:38 följande:

Det handlar om vardagsgrejer.

Sjukhusbesök tandläkare skola har jag inte en tanke att ställa upp på. Varken lust eller tycker att jag ska om det inte blir akut förstås.

Det jag menar är beslut som rör vår ekonomi och vår tid och vårt hem.

Att sen bonus knappt säger något när jag är med för att sen joddla på som 17 när pappa o bonus är själva känns ju inte som vi är en familj. Joddla på är samma sak som att sitta o berätta vad man vill ha vad man ska köpa vad man vill....

Resten får pappan inte heller vara delaktig i då är det mamman.

Högst troligt är att du inte kommer att besparas tonåringars trumpna sätt och humörsmässiga tvära kast när dina egna barn blir tonåringar heller. De kan prata och vara hur trevliga och "joddlande" som helst för att i nästa stund inte längre ha någon lust att prata mer (allt medan den vuxne fortfarande befinner sig i den sköna pratstundsandan som precis varit). Samma sak med lortiga skor, (o)viljan att hjälpa till samt lusten att berätta om vad de vill ha och köpa och hur glada och engagerade de kan vara medan de redogör för detta, för att inte tala om hur glada de kan vara om det är så att de får vad de för stunden suktar efter. Det där kommer, med största sannolikhet, även dina att hamna i. 

Din hjälpsamma och ordentliga tvååring (eller hur gamla dina barn nu är) kommer också att hamna i något av de "problem" du upplever finns med din mans barn. Skillnaden är att vid det laget har du en lång historia med dig av ditt barn. Ni har en relation som är lika ingången som ett par gamla tofflor. Därför kommer du inte att bli lika kränkt, sårad, irriterad som du är nu. Och du skulle förmodligen känna dig kritiserad och i försvarsställning om någon annan - som inte har din historia med ditt barn - kunde upplevas ha alltför stor lust att dyka på tonåringen om diverse saker. 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2014-12-19 09:32:23 följande:
    Alla beslut där ts påverkas skall hon även vara delaktig i. Om det är ngt privat så kan bo US ta upp det med föräldrarna men påverkar det ts så tillfrågas hon innan beslut tas.
    Alla beslut? Det finns inte ens någon tänkt indelning i större/mindre, viktiga/oviktiga? Verkar jobbigt att leva så. Jag menar ungarna påverkas på diverse sätt att min och mina barns (och hundars) närvaro också och så är det väl för de flesta kan jag tänka mig. Att insistera på att tillfrågas och sluta överenskommelser om allt tycks mig starkt överdrivet. 
  • Påven Johanna
    Påven Johanna skrev 2014-12-19 09:37:06 följande:
    Alla beslut? Det finns inte ens någon tänkt indelning i större/mindre, viktiga/oviktiga? Verkar jobbigt att leva så. Jag menar ungarna påverkas på diverse sätt att min och mina barns (och hundars) närvaro också och så är det väl för de flesta kan jag tänka mig. Att insistera på att tillfrågas och sluta överenskommelser om allt tycks mig starkt överdrivet. 
    AV. Inte ATT. 
  • Påven Johanna
    Anonym (h) skrev 2014-12-19 09:42:08 följande:
    När det gäller saker som sonens rätt att få byta skola,sonens rätt till att själv disponera sitt barnbidrag/studiebidrag osv är det hennes man och sonens biologiska mamma som bestämmer helt det vill säga behöver inte hennes synpunkter/godkännande.
    Nu har ju ts skrivit att det inte handlar om den sorts saker. 
  • Påven Johanna
    Anonym (h) skrev 2014-12-19 09:55:22 följande:
    Ja,men jag försökte bara att förklara rent allmänt att hon har inte rätt att vara med och bestämma/tycka i alla beslut som rör hans son!
    Det vet de flesta som svarar i trådar som den här. Den du förklarade det för nu senast vet det definitivt. 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2014-12-19 10:08:30 följande:
    Fast jag tror faktiskt du förstår vad jag menar. . Om du tänker efter. .

I inlägget jag ursprunglugen skrev och som ledde till det du citerade så skrev jag om att TS förväntades ställa upp o hämta/köra bonus men inte vara delaktig i beslutet som ledde fram till det kravet på henne.

Så allt som rör hennes tid genom tex hämtning, att regler i huset ändras, att maten lagas ngn annan tid tex skal hon naturligtvis få vara delaktig i. Även om det påverkar ekonomiskt.

Jag trodde faktiskt inte jag skulle behöva förklara det för dig. Här på FL för vissa absolut men jag trodde nog du kunde läsa in vad jag menade och inye behöva dra det till ganska meningslösa förklaringar. ..
    Jag tycker att det är viktigt att välja hur man uttrycker sig och vara tydlig i trådar som den här, där det gärna blir starkt polariserat. Jag tycker inte att det är fel att efterfråga ett förtydligande. Om du tänker efter så kanske du kan hålla med. 

När man bor ihop så påverkas man av varandra på alla möjliga olika sätt. Ibland är det angenämt och ibland mindre angenämt. Det är förstås bra att se till att man förstår och kan acceptera varandras värdegrunder för varför man gör på ett eller annat sätt men att detaljstyra varandras liv och vardag i en nyfamiljskonstellation är oftare ett irritationsmoment än en hjälp. Det är också svårt att få det att fungera tillfredsställande utan att tjat skapar dålig stämning när det är stor åldersskillnad mellan barnkullarna. Det kan vara viktigare med bestämda mattider för mindre barn, medan det för större barn med självständigare tider och aktiviteter i stället bara har en negativ inverkan på deras tillvaro (och nu vet jag att din bonusdotter tydligen måste övervakas på diverse sätt för att få i sig mat och att hon inte kan vara ensam hemma, det jag skrev var bara ett exempel för diskussionens skull - du har förstås andra). 
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2014-12-19 10:24:38 följande:
    Jag vet.. och du har rätt :)

Sorry att jag lät lite irriterad.... det är inye dig jag är irriterad på egentligen.... ;)
    Så farligt var det verkligen inte. Jag märkte inte ens att du var irriterad. Jag trodde att vi hade ett helt vanligt meningsutbyte bara.
  • Påven Johanna

Sådana här trådar är så himla trista.

Någon kommer med ett påstående som är felaktigt eller ibland bara uppseendeväckande på något annat sätt, ett gäng människor ägnar sig med emfas och outtröttlig energi åt att övertyga medlemmen med påståendet om hur fel den människan har, ts frågeställning drunknar bland alla inlägg som handlar om något helt annat och de som tagit sig tid att försöka bena i ts problem kan inte få igång någon dialog med ts (ja, hon kanske inte är intresserad av att få någon annan syn på saken än sin egen heller, för den delen - det vet ju inte jag). 

• Påven Johanna
    BioBonus skrev 2014-12-19 15:48:47 följande:
    Fast det påståendet, oavsett om det är felaktigt eller inte, blir ju en del av frågeställningen och en del av dialogen med TS. Eller det blir förvisso mer av ett gruppsamtal, men grundfrågan är ju fortfarande det som diskuteras. Någon/några anser att TS ska bita ihop och göra som mamma och pappa bestämmer oavsett om hon blir tillfrågad eller inte, och det påstående vill vi gärna att personen/personerna utvecklar och förklarar :)
    Jag förstår inte hur du menar. Den skribent som många diskuterar med diskuterar ju i sin tur utifrån ett scenario som överhuvudtaget inte är gällande ts och hennes mans situation (förutom att det också är felaktigt på andra sätt). 

Men men, trivs ni med att föra den dialogen så ska jag förstås inte hindra er. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-19 17:05:44 följande:

Då jag gång på gång blir straffad då jag säger fel saker så känner jag att det är bättre att jag inte lägger mig i alls.

Bonus ville ha med mig på en grej som pappa sagt måste tänka på det.

Jag log o sa var det inte jag som inte ska lägga mig i? Är det inte så du sagt?

Bonus ler o säger den här gången får du det.

Glöm det sa jag. För det första skulle jag aldrig säga en annan sak än vad pappa sagt.

Jag blir straffad genom att min man blir arg på mig bonus straffar mig med att inte prata med mig.

Kan komma hem o se familjen sitta i tv rummet genom fönstret när jag kommer in har bonus gått därifrån. Säger jag hej så svarar inte bonus.

Min man har aldrig ifrågasatt bonus sätt att vara.

Detta gör också att jag mer och mer struntar i att engagera mig o hjälpa till.

Varför ler du mot tonåringen när du uppenbarligen inte känner dig särskilt nöjd med hen i det läget? På det viset bidrar du ju till en väldigt märklig utveckling av er relation. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-19 17:26:30 följande:
    Han varken hör eller ser. Enligt min man är bonus Guds gåva till mänskligheten.

Bonus är både trevlig duktig enligt min man.

Grejen är att bonus är väldigt intänksam eller vad det heter?

Lägger orden i munnen på sin pappa och är överdrivet trevlig mot andra (inte mig ) när pappa är med.

Du kanske förstår varför jag blir galen?

Min man backar aldrig upp o står på min sida
    Du menar inställsam. 

Jag tror att din uppfattning om din mans barn är starkt färgad av dina sårade känslor. Jag får inte ihop det du skriver om din bonus med att du faktiskt skulle gilla hen. Tycker pappan att hen är överdrivet trevlig mot andra och att hen lägger orden i munnen på pappan? Eller kan det möjligen vara så att eftersom ni kommit på kant med varandra och pappan inte vill ta din sida så eldar det under dina redan negativa känslor?

Hur länge sedan var det som du och bonusbarnet hade en bra relation? 
  • Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-19 19:27:16 följande:
    Ler?

Vad tycker du att jag ska göra när jag inte är arg?

Skulle jag ha satt hen på plats?

Nej du. Jag svarar hövligt att jag inte tänker gå över huvudet på min man och inte heller räknas med i detta läge.

Svar på inlägg nr 2

Nej mina känslor mot bonus har inte enbart med min mans sätt att göra det har med bonus sätt plus bonus mammas sätt att göra också.

I och med att bonus lärt sig när o hur o vad man ska göra vara säga= likt sin mor så är det svårt för andra att ibland uppleva det som jag får uppleva.

Klart som korvspat att bonus stryker pappa medhårs så att man ska få som man vill?
    Klart att du bör vara hövlig i ditt bemötande av tonåringen. Men du skriver att du uppfattar denne som inställsam och du beskriver situationer där du finner denne övertrevlig. Jag tolkar detta som att du menar att tonåringen emellanåt och i dina ögon har en falsk och påklistrad fasad och det verkar du också ha i mötet mellan er. Du kanske inte är arg, men jag vågar påstå att du inte heller - i den situationen - kan ha gett tonåringen ett särskilt genuint och ärligt menat leende.

Allt jag föreslår är att du förmodligen bidrar mer till den konstiga relationen som uppstått mellan er än du verkar ha lust att inse. Och den som bidrar till att något känns fel/blir fel har förstås också stort inflytande vad gäller hur relationen kan lagas/förändras/omförhandlas eller vad som nu ska till. 

Ditt andra stycke tycks igen handla om att du upplever bonusbarnet (och bonusbarnets mamma) som falsk. Du förefaller reta dig på att bonusbarnet "har lärt sig när o hur o vad man ska göra vara säga" - något de flesta brukar tycka är på sin plats och som brukar vara resultatet av en fungerande uppfostran. 

Stryka föräldrar medhårs för att få som man vill är en del av barns och ungdomars sätt att vara på i samspelet mellan dem och föräldrarna. Att ibland inte vara ens det minsta medgörlig är ett annat sätt. Du kommer antagligen också att få uppleva hela skalan. Hur gamla är dina barn nu?

Hur som helst så tycker jag att det verkar som om ingen av er just nu har en stabil bas som tillåter er att vara ärliga (på sätt som inte medvetet sårar eller som saknar omtanke och hänsyn) mot varandra och det kan ju vara värt att sträva efter. Att under en period lämna varandra lite mer utrymme än annars tror jag inte heller är fel. Kapsejsade tidigare goda relationer kan ta tid att läka. 
  • Påven Johanna

Vad handlade det här om?

"Häromdagen så sa jag ifrån bonus gjorde värre jag sa inget. Jag sa sen till min man att ska bonus göra sådär då följer jag inte med.
    Min man sa till bonus (jag svimmade nästan) bonus tjurar och svarar inte.
    Min man frågar bonus om hen har hört vad min man har sagt och bonus blänger och säger tjurigt ja. Kollar sen på mig."

• Påven Johanna
    Anonym (Vilsen i tänket) skrev 2014-12-26 13:41:15 följande:
    Vill inte gå in på detaljer vilket kan försvåra när man ska förklara.

Kan bara säga att situationen kan göra att alla blir drabbade om bonus inte gjorde på annat sätt.
    Det var synd, själv tycker jag att det blir mycket lättare att se hela bilden om man får inblick i vad det handlar om och vad det är i dynamiken mellan er som inte fungerar. 
Svar på tråden hur hade ni reagerat?