Iam skrev 2014-12-19 08:24:26 följande:
Jag tänker så här ts att det du som sätter gränserna i ditt liv.
Vad jag förstår av det du skriver så handlar det om att bonusbarnet tycker att du är jobbig för att du ställer krav och ibland faktiskt säger nej. Det vill säga, barnet vill styra sina föräldrar och dig, men med dig går det inte och då blir nästa steg att utesluta dig som för att markera "gör du inte som jag vill så är du inte Välkommen"
I det läget hade jag satt mig ner med både barnet och pappan och förklarat hur jag känner.
Ex " som jag ser det är vi en familj där alla ska få samma respekt. Jag förstår att du NN vill prata med din pappa ensam om vissa saker och det respekterar jag. Jag respekterar oxå att du vill att stora saker som händer ska hanteras av din pappa och inte av mig. Men jag vill oxå att du respekterar mig om jag exempelvis ber dig ta undan din disk eller om jag säger att jag faktiskt inte kan skjutsa dig till skolan en viss dag. Jag vill oxå att vi alla respekterar varandra så att saker som gäller familjen även hanteras av familjen."
Typ så.
Därefter hade jag agerat efter reaktion. Vill din man inte ge dig mandat gällande saker som berör familjen eller hushållet och tycker att du bara ska ha skyldigheter hade jag tagit ett enskilt snack med honom. Förklarat att med skyldigheter kommer rättigheter. Vill han inte ge dig rättigheter, utan ta monopol på dessa, då får han monopol på skyldigheterna oxå. Sen hade det varit upp till honom.
Men ett tips: satsa aldrig mer än det du känner att du har råd att förlora.
Du har rätt du har förstått.
Jag har pratat med min man o han tycker att det är okej av bonus att utesluta mig samt att jag inte ska lägga mig i.
Bonus blir arg o ledsen när denne inte får som denne vill det blir då konflikter=diskussion o det är min man allergisk emot.
Barnen ska vara nöjda o glada....
Därav jag bestämt mig för att bonus betyder lika mkt som brorsans ungar. Jag gillar dom men ingen kräver att jag ska ta hand om markarbetet.
Tänker inte dom som en familj så behöver inte jag göra det.
Jag ägnar 100% till egna barn o mig själv