Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Kurona skrev 2014-12-19 10:35:44 följande:

    Hos oss har vi helt alkoholfritt, varken jag eller mannen tycker att alkohol är något trevligt. Vi är båda nykterister. 


    Vi har båda sett negativa effekter av alkohol i våra familjer under våra uppväxter och ingen av oss vill utsätta våra barn för detta. Även om man bara dricker "måttligt" så ser jag ingen anledning till det. 


    Jag har inte druckit en droppe alkohol på flera år, jag tycker det är löjligt att folk blir så förargade av den här diskussionen. Om ni mår dåligt för att ni inte får dricka alkohol under graviditet och amning så anser jag att ni har ganska allvarliga problem. Så svårt är det inte. 

    Det finns gott om alkoholfria alternativ! Välj dessa istället! 


    Att välja att avstå alkohol är en sak. Att moralisera över andras alkoholbruk är något helt annat.

    Människor blir provocerade av diskussionen eftersom den nästan alltid tar steget från personliga val till att tala om hur man ska/bör göra, så också i ditt inlägg och i krönikan tråden handlar om.

    Det är där problemet ligger, inte att man väljer bort alkohol.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kurona skrev 2014-12-19 11:23:36 följande:

    Det många inte verkar förstå är att genom att visa barnen att man "måste" dricka alkohol för att ha roligt och att det är ett måste vid varje högtid så visar man också att alkohol är okay. Det är trots allt ett berusningsmedel och skördar otroligt många offer varje år. 


    Det handlar inte om så mycket annat utan just den bilden vi ger till våra barn, barn gör som vi gör, inte som vi säger. 

    Alkohol är inget måste för att ha kul. Många dricker dessutom några glas för mycket. 


    De flesta dricker inte för att "ha kul", särskilt inte vid jul. Man dricker för att det passar till maten, för att det är gott, för att det är tradition. Alkohol är ok, i måttliga mängder.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:
    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!
    Julöl är också en del av julbordet och det är först i år som det finns ett julöl som är alkoholfritt.
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:
    Jag tycker inte heller att män/pappor/partners ska dricka om kvinnan är gravid eller ammar, skulle min man göra det så skulle jag vara riktigt förbannad på honom. Det är klart att de ska bli lika skuldbelagda om de dricker alkohol i närheten av barn.
    Nu är du där och moraliserar igen, det är ju det här som är problemet.

    Jag vågar lova att ingen, eller möjligen väldigt få, bryr sig om att du och din partner avstår alkohol när ni väntar barn. Men att därifrån utöka ert personliga ställningstagande till att gälla alla är fullständigt absurt. En man som dricker några öl eller ett par glas whisky när kvinnan är gravid skadar ingen. Om hon önskar att han inte gör det så får man ju ha en diskussion om den saken. Men varken du eller jag har något med den saken att göra och har givetvis ingen rätt att ha åsikter om hur de ska göra.

    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kurona skrev 2014-12-19 23:05:49 följande:

    Jag tycker bara att alla ni som argumenterar för att få dricka alkohol ska läsa den här artikeln.


    www.accentmagasin.se/missbruk/obehagligt-nar-pappa-blir-annorlunda/

    54 procent av de tillfrågade barnen märker av föräldrarnas alkoholintag och ser det som något negativt. 


    Alla människor kan inte ens hantera ett-två glas vin, jag har vid flera tillfällen fått bevis på detta. Redan den mängden påverkar. 


    Hur var frågorna ställda? Bör man lita på undersökningar beställda av en intresseorganisation som har ett uttalat syfte?

    Notera också vilka sorters svar man valt ut i artikeln:
    ?Roliga konstiga ibland läskija? ? pojke 6-9 år

    Roliga är inget negativt. Konstigt behöver inte vara det, läskiga ibland. Och detta tar man som intäkt för att barn tycker att vuxna blir läskiga.

    Man listar också ett svar under frågan: På vilket sätt tycker du det blir roligare när vuxna dricker öl, vin eller sprit?

    På frågan "På vilket sätt tycker du det blir tråkigare när vuxna dricker öl, vin eller sprit?" listar man istället tre svar som är mycket negativa.

    Dessutom så säger du följande:
    Kurona skrev 2014-12-19 23:05:49 följande:
    54 procent av de tillfrågade barnen märker av föräldrarnas alkoholintag och ser det som något negativt.
    Detta är direkt osant, läs följande från artikeln:
    En ny undersökning som kampanjen jar låtit YouGov göra visar att 54 procent av de tillfrågade barnen mellan sex och tolv år tycker att vuxna blir annorlunda när de druckit alkohol. 21 procent av barnen menar också att det blir tråkigare när de vuxna dricker.

    Det finns inget där som säger att 54 % tycker att det är negativt. Tvärtom, i sista meningen sägs det att endast 21% tycker att det är tråkigare. Enkel matematik ger att 79% av barnen alltså tycker att det är roligare eller samma som vanligt när vuxna dricker alkohol. Detta lyckas man på något sätt "glömma bort" i artikeln. Ändå så finns det en klar överrepresentation av negativa svar i artikeln, tre gånger så många som positiva. Detta trots att deras statistik visar att 4/5 barn inte tycker det är negativt. "Dold" agenda kanske? Nu är den ju förstås inte dold eftersom både IOGT-NTO och Accent är uttalat nykterist-organisationer med en väl definierad och offentligt tillgänglig agenda.

    He uses statistics as a drunken man uses lampposts ? for support rather than for illumination. ~Andrew Lang
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kasperina skrev 2014-12-20 10:01:05 följande:

    Varför måste det vara så svart eller vitt?


    Det här tycker jag är en mycket intressant fråga, var ser du det svart/vita i den här frågan?

    Jag ser nämligen bara vitt (TS med flera) och sedan måttlighet. Det förekommer, vad jag kan se, ingen extrem motpol till detta vita. Så vilket är det svarta i sammanhanget?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kasperina skrev 2014-12-20 10:09:55 följande:
    Uttrycket "svart eller vitt" används i svenska språket för att beskriva en diskussion där ett visst påstående måste vara helt rätt eller helt fel och någon form av medelväg inte tillåts.
    I det här fallet menar TS att julen antingen är helt alkoholfri eller full av berusade vuxna och ledsna barn, medan de flesta svaren antyder att jag inte på något sätt är unik som anser att man kan ta ett glas vin till maten utan att barnen mår dåligt eller ens märker av det. 
    Det är precis det jag menar, att medelvägen är precis det som förespråkas av en majoritet och att det överhuvudtaget inte existerar någon polarisering åt det "svarta" hållet.

    Då blir ju inte diskussionen svartvit alls, eller hur? Men menade du alltså att TS (med flera) är svartvit och inte att diskussionen är det? Isåfall är jag helt med på vad du menar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kasperina skrev 2014-12-20 10:22:17 följande:
    Jag svarade på TS i första hand, jag brukar oftast försöka göra det...
    Då är jag med på vad du menar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Drottningen70 skrev 2014-12-20 10:27:28 följande:

    Jag fattar ingenting om snacket där det. Påstås att alkohol är en del av jultraditionen, det tror jag faktiskt inte att det är hos de flesta. Det HAR hänt nån gång att man tagit ett glas vin under julkvällen,men nån tradition eller nåt som Hör till är det verkligen inte.


    Julöl och glögg får nog ses som ganska starka och utbredda traditioner. Mumma är en annan alkoholhaltig dryck som dricks både här och var. Julsnaps är ett vedertaget begrepp.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?