Inlägg från: emolau |Visa alla inlägg
  • emolau

Första barnet september 2015

Hej! Hoppar in här :) Plussade igår!! :D jag är 24 år och gubben 29 och vi bor i Värmland. Ska till bm på onsdag så får väl reda på bf då antar jag :)

• emolau
    Knäck skrev 2015-01-04 07:14:29 följande:

Välkomna!

emolau, vet du vilken dag du fick mens senast och du har en normallång cykel så kan du ju räkna ut BF själv på nätet, googla beräkna förlossningsdatum. Barnmorskan räknar på samma sätt och sen kan det ändras på ultraljudet.

Senast var 23/11. Men jag tog ut hormonspiral i september så hann bara ha mens två gånger och inte regelbundet för fem öre. Så att jag blev gravid så snabbt är ganska otroligt eftersom jag inte haft koll på ägglossningen :)
  • emolau

Kan också nämna att mina symtom so far är ömma bröst och svidande bröstvårtor dygnet runt, sen drar det i magen på em/kvällen och jag får ibland sura uppstötningar. Är glad så länge jag slipper på illa men det kommer väl det också tillslut :/

• emolau

Jag har precis varit hos bm för inskrivning och hälsosamtal. Blev lite ledsen nu efteråt då hon berätta att i Värmland görs inte ultraljud förens v18, någon ny bestämmelse från december-14. Det är ju en evighet tills det! Vill ju få det svart på vitt att jag verkligen är gravid.

Det man kan göra är att ansöka om KUB-test i ett annat landsting, då får man ju göra ultaljud och andra tester innan v14. Men vet inte hur jag ställer mig till KUB test än. Hur tänker ni kring det?

• emolau

Knäck: pratade med Charlottamottagningen och de gör inga tidigare ultraljud än vad csk gör.

Men vi har diskuterat halva natten typ och vi ska nog inte göra kub.

• emolau

Nära tänker ni berätta för era nära och kära? Före eller efter v12? :)

• emolau

Jag är i vecka 7 och har inga symtom längre, är bara lite tröttare än vanligt.

Vi har inte berättar för någon än. Lätt att hålla det hemligt när man inte bor i närheten av familjen :) Kommer vänta någon vecka till innan vi berättar.

• emolau

Jag har inga symtom just nu. Inte känt av nåt i magen på två dagar. Annars har det dragit lite på kvällarna. Men antar det är normalt. Alla känner ju olika och det är livsfarligt att googla för det enda man får som svar är missfall oavsett om man har symptom eller inte.

• emolau
    Lillajag87 skrev 2015-01-10 22:46:46 följande:

Just nu sitter jag i soffan och undrar om det är jag eller min man som är gravid. Mår hur bra som helst och inte trött. Men min man däremot han sover som en stock i soffan. Ironi :D

Samma fundering här! Han är tröttare än mig plus att han klagar på ryggont och att han är hungrig hela tiden. Tror dom blir lite sympati gravida haha.
  • emolau
    Neiti75 skrev 2015-01-11 15:59:02 följande:

Jag har helt glömt bort att skriva att vul:et inte blev av när jag var på mitt hälsosamtal. (Som för övrigt var helt onödigt. All info om kost kan du läsa dig till. Tobak, droger och alkohol är självklara val för mig att vara utan. Hur långt gången du är kan du själv räkna ut genom appar eller olika sidor på nätet). Deras apparat var nämligen stendöd! Så jag fick en ny tid enkomt för vul den 16/1 för då skulle det garanterat vara en ny och fungerande maskin på plats. Spännande! :) Fick även tid för inskrivning 5/2.

Hade också ett sånt onödigt samtal. Får man alltid göra vul tidigt där du bor eller bad du om det? Skulle också vilja göra ett bara för att stilla oron, vill veta att det verkligen finns något där, men det gör man tydligen inte här enligt bm, bara om man inte haft problem med tidigare graviditeter.
Svar på tråden Första barnet september 2015