Inlägg från: nadiana |Visa alla inlägg
  • nadiana

Första barnet september 2015

Heldag i Kalmar igår; uppe vid 04:30 och sedan ute på stan hejande på triathleter till klockan 23. Grymt kul som vanligt, även om jag såklart blev lite sugen på att få köra själv igen (tur jag är jättegravid, annars hade det varit ännu värre!). Glad att jag är så pigg fortfarande!
    Och eftersom vi pausade vårt skapa-barn-försökande en månad i höstas/vintras just för att inte få bebis precis innan Kalmar Ironman så är vi väldigt nöjda med att vår planering höll och bebis hållit sig till tidsplanen - nu får den komma när den vill.

Lite galet också att boka hotellrum till nästa år innan vi åkte - vi fick ju fråga tjejen i hotellreceptionen hur det funkar när man bor på hotell med ett litet barn, har ingen koll på sånt än! 

• nadiana

19 dagar kvar till bf nu. Bebis i magen började dagen med att ta sovmorgon ett par timmar och därmed skrämma slag på mig; den har haft samma rutiner i evigheter nu så jag började ju genast tro det värsta...men nu är den väldigt vaken iaf! Puh..

Fundering kring babyskydd: vilken plats i bilen placerar ni ert?

• nadiana
    IMHO skrev 2015-08-24 17:21:59 följande:
    Haha, samma här med rivandet. Fattar verkligen inte var min egen kropp slutar. I övrigt känner jag mig som en massagefåtölj. Bebisens rörelser liknar numer de där rullarna och knådverktygen som sitter i ryggstödet på massagefåtöljer.

Känner någon igen känslan? Kanske ska börja låta folk sitta i mitt knä mot betalning.
    Mooomin skrev 2015-08-24 17:54:33 följande:
    Haha, jaaaaaa! Exakt så känns det! :D
    Var på ett fyra-timmars politiskt möte ikväll. Det är så himla svårt att vara koncentrerad och bli tagen seriöst när magen böljar som en säck full med hundvalpar! 

• nadiana

Helt plötsligt har en massa praktiska grejer börjat snurra i mitt huvud igen.

1) bädda i spjälsäng - är det bara filt som gäller eller ska bebis ha kudde i början?

2) bädda i vagnen - hur?

3) vad har ni tänkt för "ytterkläder" till bebis när ni ska hem från bb om det är lite tidig-höst-väder som det varit de senaste dagarna?

För övrigt började sambon jobba igen efter semestern i måndags, och jag är redan uttråkad på att vara själv hemma. 12 dagar till bf, snälla bebisen dröj inte för länge efter det!

• nadiana

Och så gav min telefon upp. Totalt död, operativsystemet kör inte igång och sen kortslöt batteriet. 

Insikt 1: jag måste köpa en ny telefon lagom tills jag ska vara helt föräldraledig och min sambo bara ska jobba 60%, och vi hade bara tänkt ta ut 2 dagar FP/vecka. Får ta från sparpengarna, men surt.

Insikt 2: Alla mina bilder från graviditeten är borta, och idiotiskt nog hade jag ingen backup.

Hur man hanterar insikt nummer 2 i vanliga fall: inte alls bra.
    Hur man hanterar insikt nummer 2 med kroppen full av graviditetshormoner: gissa

• nadiana
    Mooomin skrev 2015-08-31 10:34:35 följande:

Gud vad det händer grejer för alla känns det som..
    Jag har bf den 7/9, men har typ inte känt av några tecken på att det ens närmar sig.. Ifs vet man ju inte direkt VAD som är tecken heller eftersom det är så olika för alla..
    Men ingen slempropp, inga förvärkar, ingen "mensvärk".. Känner mig så otålig, vill verkligen inte gå över tiden. 
    Är lite tröttare, sover aningen bättre/mera sedan ett par nätter tillbaka. Varit lite sådär i magen, gråter väldigt lätt.

Har samma bf som du, och känner också nada, enda skillnaden är ett våldsamt kolhydrat-begär senaste dagarna (men det kanske beror på ren uttråkning av att gå hemma nu!). 

Sen vet jag inte om man alltid måste känna sådant i förväg? Eller kan det bara börja med värkar?
  • nadiana

Tror en del av min slempropp gick innan idag. Positivt att NÅGOT händer kanske - men känner mig mest ännu mer begränsad nu eftersom det ändå kan dröja läääänge tills det är dags och jag nu inte bör gå och simma längre pga infektionsrisken :-/ Där försvann ett sätt att fördriva tiden...

• nadiana
    nadiana skrev 2015-09-01 14:31:38 följande:

Tror en del av min slempropp gick innan idag. Positivt att NÅGOT händer kanske - men känner mig mest ännu mer begränsad nu eftersom det ändå kan dröja läääänge tills det är dags och jag nu inte bör gå och simma längre pga infektionsrisken :-/ Där försvann ett sätt att fördriva tiden...

Fick ont i ländryggen strax efter att jag skrev, och vid fyra kom första värken. Nu kommer de cirka var 5-7 minut. Får se om det fortsätter gå framåt eller stannar av. Ont som in i helvete gör det iaf!
  • nadiana

Har inte hunnit läsa i tråden de senaste dagarna, men här kommer en uppdatering från mig:

Efter 2,5 dygn med mot slutet fruktansvärda värkar var 5-9 minut gick till slut vattnet i fredags morse. Kom in till förlossningen helt öppen, men allt gick sakta och på kvällen när bebis fortfarande inte kommit i läge blev vi tillfrågade om hur vi ställde oss till kejsarsnitt eftersom det inte gick framåt. Så klockan sex igår kväll kom en sötnos till pojke till världen med snitt, 3 dagar innan bf. Vi mår bra men jag är såklart rejält öm!

• nadiana

Tips till er som inte fått era sötnosar än:

* Stanna på BB så länge ni kan. Det är så lyxigt att få mat och kunna fokusera på bebis och fråga om allt.

* Ta med några jättebindor (typ som blöjor) hem. De är fruktansvärt stora men skönt att ha på nätterna!

* Tveka inte att ringa BB om ni oroar er för något när ni kommit hem, man kan alltid prata med en kunnig lugnande människa även mitt i natten

* Det går åt sjukt mycket små handdukar - ha mååånga om ni inte kan tvätta dagligen

* Njut av era magar, man kommer sakna den!

• nadiana
    isaswe skrev 2015-09-08 13:37:42 följande:

Grattis till alla som fått sina små! :) Jag hoppas tråden fortsätter; man har ju så många funderingar och tankar som måste ut ibland :). Särskilt maten ger en del tankar, särskilt eftersom vi blev tvungna att flaska redan från början...

Vi har i alla fall fått in lite rutiner nu och dottern, Bianca, blev tre veckor i går. Helt sjukt hur fort tiden går.

Hållered om det mesta, särskilt det med handdukarna :)

Vi ville dock bort från BB så fort som möjligt så är nog ganska olika. Fast första natten hemma undrade jag vad sjutton vi gjort och om vi hade 14 dagars ångerrätt haha. Lite kul att tänka tillbaka på det nu när allt bara flyter på :)
    Haha men det var lite så vi också kände. När vi var på BB så ville vi ju hem, men hade vi stannat en natt till hade vi sluppit vara själva natten när bebis fick så ont i magen att INGENTING fungerade och jag till slut var så trött bara grät i panik för att jag var säker på att bebis typ hade alla möjliga obotliga fel och skulle dö (tack och lov för att kunna ringa BB när som helst, pratade med världens gulligaste barnmorska där vid halv tre på natten). Kombinationen 3-dagarsblues, total vaknatt och otröstlig bebis med jätteont var INGEN bra kombo. Tack och lov för sambon, vet inte vad jag hade gjort utan honom, han är så himla fin och lugn och uppmuntrande i alla situationer som har uppkommit sen bebis kom <3
  • nadiana

Åh grattis till alla bebisar! <3

En fråga till er som har fått era bebbar:

Hur klär ni era nyfödda när de
    1) sover? och hur sover då bebisen, i spjälsäng/näste/annat?
    2) när ni är ute och går med bebis (i mjuklift)?

• nadiana
    Godisråttan skrev 2015-09-18 22:42:15 följande:
    Hoppas det är på gång för dig nu!

Själv har jag molande värk och väldigt ont i ryggen. Hoppas att det börjar snart, dock inga sammandragningar ikväll och slemproppen har jag intexsett röken av än.
    Inte omöjligt! Själv hade jag bara ont i ryggen (även själva värkarna gjorde endast ont i ryggen). Från att slemproppen gick drog mitt igång inom några timmar (och innan dess hade jag inga känningar alls om att det var på g (hade aldrig några smärtsamma sammandragningar eller förvärkar eller så), så bara för att man inte känt något betyder det inte att det inte kan hända snart!
  • nadiana

Gick igenom lite papper här hemma och hittade då mina försäkringspapper från min Gravidförsäkring Extra hos Trygghansa. Och upptäckte att de ersätter akuta kejsarsnitt.

Ett samtal till Trygghansa och jag kommer ha tretusen insatt på kontot inom en vecka!

Så det är dagens tips om det är någon mer som har den försäkringen och fick akutsnitt!

• nadiana
    Lynnig skrev 2015-09-23 08:53:19 följande:

Ni som fått gärna niandra snittade.

Har ni fått igång magen? Jag har inte kunnat/ vågat bajsa ännu. Har börjat bli gasig ich känner att tarmarna rör sig. Ändå ätit som vanligt nu 2 dagar...

Tror det tog iallafall 4-5 dagar innan jag gjorde nummer 2 efter mitt snitt.

(Det gjorde rätt ont att bajsa, och gör fortfarande nu 19 dagar efter snittet...)
  • nadiana

Med MammaMage-appen kan ni börja direkt - som redan sagts, det är som rehab-övningar i början, absolut inget som är skadligt eller för tungt.

• nadiana

Chansar och ställer frågan:
    Är det någon som har tips på en lika fantastisk grupp som den här för de som väntar i augusti nästa år? Plussade precis, BF 3 veckor innan septembersonen fyller två år. 

Är det fler som väntar syskon till era septemberbarn?

• nadiana
    Wooden skrev 2016-12-10 23:21:39 följande:

Hej! Och grattis!

Har också funderat på om något fått eller väntar syskon. Själv är jag beräknad i juli, typ i mitten eller mot slutet. Känns dock lite olustigt i kroppen och hoppas på att få boka ett ul för att se så allt står rätt till där inne. Är i v9 enligt egna beräkningar.

Grattis! Hoppas allt står väl till med pyret, har du hunnit prata med barnmorskan om det?
  • nadiana
    Misscaswell skrev 2017-01-12 21:04:24 följande:

Har läst mina gamla inlägg i den här tråden de senaste dagarna. Så roligt att läsa om hur jag upplevde min första graviditet och i vilken ordning saker hände och så!

Och vilken fantastisk tråd det här var, vilken skatt. Blir gravidhormonig över hur värdefulla ni var under den där tiden :) Och lite sorgsen. Gravidtrådarna nu är inte aktiva, folk bara skapar en facebookgrupp direkt och dit vill inte jag. Får väl acceptera att det var en once in a lifetime-gravidtråd :) Och jag är faktiskt inte lika ängslig så här andra gången. Hoppas ni alla har det bra!

Ja men visst var det här en helt fantastisk tråd! Saknar en likadan nu!
    (Och sån skillnad mot andra galna trådar på det här stället Flört)

Jag ville egentligen inte heller vara i en facebookgrupp, men jag gick med iallafall nu och det är ändå ganska trevligt att kunna skriva av sig lite, även om jag ogillar att inte kunna vara anonym
  • nadiana
    Mijjan skrev 2017-01-21 19:35:33 följande:

Vi skulle också fått en liten i augusti. Tyvärr sket det sig tidigare i veckan så vi får väl hoppas på nytt plus senare i år <3 Lycka till ni andra. Ps vart tog våra bebisar vägen och vem har bytt ut dom mot viljestarka huliganer?? :P

Så tråkigt! Jag beklagar förlusten!

Känner sen en vecka tillbaka att det verkligen är en arg liten huligan. Vi som brukar ha världens goaste unge, nu är det baaaaara göra saker man inte får och sen skrika och gråta i en timme när man inte får som man vill....gaahh så arbetssamt!
Svar på tråden Första barnet september 2015