Inlägg från: Knäck |Visa alla inlägg
  • Knäck

Första barnet september 2015

Jag upptäckte bristningar den här veckan från en dag till en annan! Hoppas inte de fortsätter sprida sig. De är illröda. Jisses vad den här kroppen ska vara med om!

• Knäck

Jag känner mig så konstig idag. Svårt att beskriva. Är trött, inte sömnig utan liksom utmattad och tung i kroppen. Har sovit två timmar på eftermiddagen men vaknade lika slö. Hade lite hosta imorse så trodde jag var på väg att bli förkyld men har inga andra symtom än enstaka hostningar. Nån annan som mått såhär från en dag till en annan?

• Knäck

Kanske är en fas då, kanske nån tillväxtspurt eller nåt Låter som att det gått över eller åtminstone inte är så jämt för er så jag hoppas jag är tillbaka på banan imorgon .

• Knäck

Jag börjar också känna mig väldigt upptagen med att tänka på "förlossningen" även om det blir ett kejsarsnitt för mig. Försöker gå igenom det i huvudet gång på gång och kollar filmer på Youtube osv. Inatt drömde jag att vi åkte till sjukhuset och hade BB-väskan med men glömde babyskyddet. Kändes som en katastrof förstås (vi bor en kvart från sjukhuset...)

• Knäck

Vissa stunder tänker jag bara Shit, vad har vi gjort!! Jag kommer aldrig få vara ifred igen. Jag kommer inte få sova, jag som älskar att sova. Slut på livet som vi känner till och har trivts så bra med. Nu måste jag tänka på det här barnet resten av mitt liv. Kommer aldrig vara fri igen, är det verkligen det här jag vill?

Nästa stund bökas det runt i magen och jag tänker hallå, kom ut nu nån gång så jag får träffa dig som jag längtat så efter! Kom nu så livet kan börja! Hur ser du ut, hurdan är du, vad luktar du, hur låter du, vem är just du? Jag orkar inte vänta en hel månad till!

Fram och tillbaka mellan de här tankarna... Och inemellan känns allt bara overkligt.

• Knäck
    Misscaswell skrev 2015-07-30 12:49:00 följande:

Vi verkar vara många som hoppas på att få träffa bebis före v 40, så googlade lite nu på sannolikheten för det. Enligt 1177 är det ca 5 % av alla bebisar som föds före v 37, så det låter ju som om vi får svälja att vi har ett tag kvar, de flesta av oss. Finns ett gäng faktorer som kan öka risken, och jag har ingen av dem.

Någon som vet skillnaden mellan förvärkar och sammandragningar? Sammandragningar - att magen blir spänd och liksom tung - har jag ju haft sen i slutet av maj typ. Nu det sista har jag ibland känt nån liten antydan till något mensvärkliknande, men inte i kombination med hård mage. Oklart.

Jag var inne för mensvärk som först kom när som helst och efter några veckor kom det tillsammans med sammandragningar, blev starkare och kom regelbundet var 5:e minut i vecka 30. Det är förvärkar när det känns som mensvärk. Väldigt ovanligt att det påverkar livmodertappen så att den öppnar sig tydligen och nu har nog de flesta gått så länge att de ändå inte skulle försöka stoppa det om det verkligen drog igång.

Vila, var ordinationen jag fick på förlossningen i alla fall..
  • Knäck

Stort grattis hilja14! Trådens första bebis!!

Vad gott att hon verkar må bra trots att hon gjorde alldeles för tidig entré, vilken vecka blev det? Hoppas du mår bättre nu och att ni snart får komma hem

• Knäck

Nu kommer det börja trilla in bebisar i den här tråden, jag kan inte fatta det! Vi var ju nyss oroliga och ville bara komma förbi vecka 12?! Kollade gravid-appen varje dag och timmarna och dagarna segade sig fram... Och nu är det dags! Vilken resa!

• Knäck

Nu har jag börjat samla på mig vätska också... Fick ta av ringarna i förrgår. Förut kunde jag bli lite svullen på kvällen men nu vaknar jag tjock om tår och fingrar. Jag får väl tolka det som ytterligare ett tecken på att graviditeten går mot sitt slut och det är ju positivt

• Knäck

Jag har också tänkt att det vore skönt om pappan kunde mata bebisen men han kommer få använda kopp första tiden... Har läst och hört (från vårdpersonal) så mycket om problem med amning för att man tagit in flaska för tidigt/för mycket så jag har inte köpt nån alls. Har inte köpt ersättning heller som vissa tipsar om att man kan ha hemma ifall bebisen är hungrig innan mjölken rinner till. Ger man ersättning blir bebisen mätt och suger inte tillräckligt så då får man för lite mjölk och måste fortsätta ge ersättning osv.

Så jag tänker försöka hålla ersättning och flaskor borta tills amningen funkar bra, kanske första månaden. Vill verkligen få det att funka. Men, funkar det inte så ligger affären fem minuter bort

Svar på tråden Första barnet september 2015