Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Första barnet september 2015

Bärsele funkar inte riktigt. Han blir mest arg när jag försöker.

Det här med att det är svårt att ta sig för saker tror jag för mig handlar mest om att komma över att allt tar tid och aldrig blir som man tänker. Accepterar man bara det är det ju lugnt. Nu funkar det rätt bra så länge han sover i vagnen, men när han inte sover accepterar han bara att ligga/sitta för sig själv väldigt korta stunder, sen blir det gnäll. Igår var en supermysig dag, han hade ett par långa sovpass då jag hann duscha, sortera ur en garderob, jobba lite, laga mat, etc, och mellan sovpassen (utöver amning och bajsning) var han pigg och glad och låg gärna på golvet och "pratade" en stund. Idag hade han en läkartid i förmiddags, och då går liksom allt ur led: förmiddagsluren blir avbruten, han blir stressad av att bli undersökt, vill ammas igen för att lugna ner sig, behöver bajsa men kan inte riktigt pga stressad, får ont i magen, blir arg, blir övertrött, etc etc. Har just fått honom att somna för första gången idag. En sån här dag funkar det inte riktigt att hitta på en massa aktiviteter, och då får det väl vara så.

Han växer så det knakar i alla fall - 3 cm och nästan ett kg den första månaden.

• Misscaswell
    emolau skrev 2015-10-28 08:37:02 följande:

Nu är farsdag presenten beställd. Blev ett mobilskal med vår lille SuperFrans! :)

Så fint! Jag beställde ett graverat armband från etsy med vår sons andranamn, som har en speciell innebörd för oss båda.

Tror det är någon fas nu med extremt närhetsbehov. Han sover bara lugnt och längre stunder på mig eller tätt tätt intill mig. Har försökt få honom att somna i vagnen och nestet men det är bara skrik och panik - tills jag tar upp honom. Tidigare har han ju sovit själv utan problem. Någon som känner igen?
  • Misscaswell
    Godisråttan skrev 2015-10-28 11:26:02 följande:
    Jag har samma problem, hon vaknar så fort jag lägger henne i nestet och skriker. Sedan vill hon numera ha mat (flaskmatar) typ varje timme/varannan timme, hon har ätit var fjärde timme förut...min tjej är 25 dagar, hur gammal är din?
    Han är snart 5 veckor. Täta matningar känner jag också igen! Eller behov av att snutta verkar det som. Liggammar i soffan nu, eller han slumrar med min bröstvårta i munnen och blir ledsen om jag flyttar på mig. Har legat här i 1 1/2 timme... Hoppas han vaknar snart och går med på att ligga på köksgolvet medan jag äter.
  • Misscaswell
    Godisråttan skrev 2015-10-28 11:52:36 följande:
    Man får ibland inte så mycket gjort på dagarna :) tycker att det är lite stressande när man vet att man ska iväg och håller tummarna att allt ska klaffa.

Han tar inte napp! Tänkte om han gillar att snutta. Min tar napp ibland, men det är väldigt sällan, men då är hon nöjd ett tag och somnar en stund.

Jag testade bärsjal igår och det fungerade jättebra, fick slängt in en tvätt och fixat lite och hon somnade efter ett tag.
    Napp funkar ibland, men bara om sambon erbjuder. Är det jag verkar han liksom veta att det finns något bättre och blir bara arg. Sjal går han med på ibland, men mest som transportsätt utomhus liksom. Att åka omkring i den hemma gillar han inte alls.
    Jaja, det lär ju inte alltid vara så här. Och jag har ändå lyckats både äta och duscha idag :)
  • Misscaswell
    Neiti75 skrev 2015-10-29 15:22:03 följande:

Vad tycker era kids om att bada/duscha/basta? Våran grabb är så nöjd! Han har verkligen ärvt vatten/bad genen från mig!

Hittills har han bastat 3 gånger på snart 2 månader. Finska gener. :)

Endel verkar bli förskräckta?!? Själv tycker vi det är märkligt dom som enbart tvättar med våtservetter.. Vad är det som är så farligt med vatten???

Har hittills badat honom en gång i veckan (plus avtorkning varje dag förstås) och det har varit lite blandade reaktioner. Han är inte övertygad. Bastu däremot tror jag han skulle gilla! Hans favoritplats i lägenheten är badrummet, som är lite varmare eftersom det har golvvärme - särskilt när tvättmaskin/torktumlare är igång eller någon duschar så det är extra varmt. Har ju inte egen tillgång till bastu, men kanske så småningom i samband med babysim...?
  • Misscaswell
    26number1 skrev 2015-10-29 16:58:23 följande:

Är det bara jag som känner mig sjukt vilsen i det här? Jag vet inte vad det är men jag har verkligen inte kommit in i mammarollen och gråter så fort Lovis gråter, mår dåligt över att ta fram bröstet och nu äter hon verkligen hela tiden känns det som!!

Nej, det är inte bara du. Har inget kontaktnät där jag bor liksom, och har ringt mina föräldrar i panik två förmiddagar på raken nu. Undrar ibland hur jag ska klara det här - att amma hela tiden, inte få sova, knappt få äta eller ta hand om hygien/utseende, etc - i flera månader. Jag älskar min bebis, men föräldraledigheten känns bara jobbig just nu.
  • Misscaswell
    26number1 skrev 2015-10-30 12:33:46 följande:

Jag har tur som har familjen nära, min syster (som har två barn) såg på en gång att jag behövde egentid. Idag är sambon på läkarbesök i en annan stad och syrran är på promenad med Lovis; jag har tagit ett bad och tvättar håret för första gången på evigheter! Nu ska hag sova på soffan till de kommer tillbaka :)

Var är pappan i din bild? Min gör verkligen så gott han kan men är sjukskriven med mer eller mindre konstanta besvär som gör att han de flesta dagar inte tar sig ut ur lägenheten :/

Pappan jobbar heltid. Nu den senaste veckan har han behövt jobba över en del så jag har varit ensam 12 timmar i stöten, vilketblev jobbigt då Tjalve har varit så extremt närhetstörstande. Å andra sidan är han ledig idag i utbyte mot all övertid, så jag har varit hos frisören! Helt galet skönt. Dessutom upptäckte vi idag att även om Tjalve fortfarande inte vill sova själv går han med på att sova i sin pappas famn också - en lättnad att det inte är bara jag som gäller. Han vill och försöker verkligen, men det är svårt då Tjalve ofta verkar föredra mig, pga försprång i och med amningen antar jag.

Kan du ändå få lite avlastning av din kille, typ att han underhåller Lovis någon timme så du kan ta en tupplur?
  • Misscaswell

På ämnet amningskonstigheter: min amning har funkat bra, han går upp i vikt, etc. Men ibland beter han sig så konstigt. Han ammar en stund och allt är frid och fröjd och så plötsligt börjar han typ "slåss" mot tutten. Släpper den, tar den igen, gör vilda grimaser, fäktar med armar och ben och börjar gråta. Det är inte så att det kommer för mkt, för det droppar inte när han släpper, och de gånger jag lyckas få honom att lugna ner sig och ta tag igen brukar han lyckas få ut mer mjölk, så det är nog inte för lite heller. Men han gör så här nästan varje gång. Lyfter jag bort honom från bröstet blir han ursinnig och hackar vilt efter bröstvårtor på mina axlar. Teorier?

• Misscaswell
    Lynnig skrev 2015-10-31 13:02:24 följande:

Likaså här. Vår imorgon 6 v. Har typ senaste v börjat med detta. Ibland biter tag i vårtan och slänger runt huvudet. . -aj.

Ibland nästan sommar jag tänker att hon inte är helt medveten utan typdagdrömmer.

Ja finns teorier mottages

Eller hur! Jag kallar det alligator-mode för att han liksom biter tag i bröstet med sina små gommar och försöker göra någon sorts dödsrullning. Ser INTE fram emot att han får tänder.
  • Misscaswell
    26number1 skrev 2015-10-31 16:15:31 följande:

Lovis går också in i alligatormode ibland och enligt BVC gör bebisar såhär ibland (inte alla såklart men det är vanligt) och det finns ingen riktig förklaring. Kan vara allt från överstimulans, övertrött, för hungrig, mjölken kommer för sakta/fort eller rap/fis på tvären. Helt enkelt inte så mycket att göra åt och en fas som går över :) Men det verkar som att vi alla upplevt det från vecka 5-7?

Åh, då fick vi ju något sorts svar :) Jag har testat allt: rapa, spola lilla näsan med koksaltlösning, byta bröst, hålla honom upprätt (i en ställning han brukar gilla att bajsa/fisa i) och vissa av dem hjälper ibland men i så fall bara tillfälligt. Då vet jag att jag antagligen inte gör något fel i alla fall!
Svar på tråden Första barnet september 2015